השוק

בית ההשקעות IBI: פרמיית הסיכון של ישראל עולה אבל לא חריגה ביחס למצב

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI אומר כי פרמיית הסיכון של ישראל עולה אבל עדין אינה חורגת מהרף הבעייתי; פרמיית הסיכון של ישראל, הוא אומר, משקפת עדיין קבוצת דירוג נמוכה מהדירוג של ישראל
ניצן כהן | 
רפי גוזלן (צילום פייסבוק/ IBI בית השקעות)
רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI, אומר היום כי פרמיית הסיכון של ישראל ממשיכה לעלות אבל החדשות הטובות הן, כי לא מדובר בחריגה מהטווחים שראינו מאז תחילת המלחמה. גוזלן מוסיף כי פרמיית הסיכון של ישראל עדיין משקפת קבוצת דירוג נמוכה מהדירוג הנוכחי של ישראל וכאן צריך לזכור, שבסופו של יום אם פרמיית הסיכון אל יורדת לקבוצת הדירוג הנוכחית, הרי שהדירוג של ישראל ירד ויתאים את עצמו לפרמיה עצמה.
"נתוני מאזן התשלומים לרבעון השני של השנה ממשיכים להצביע על עוצמה גבוהה יחסית של הגורמים הבסיסיים הפועלים על השקל. בפרט, הדבר בולט בעודף גבוה בחשבון השוטף של מאזן התשלומים שממשיך לנוע ברמות גבוהות של כ-4.5% תוצר. לעומת זאת, ההשקעות הישירות נטו התמתנו בשנה האחרונה, וגם לאחר התאוששות מסויימת ברבעון השני של השנה משקפים עלייה שנתית של כ-1.2% תוצר" אומר גוזלן.
"לפיכך, עוצמת הגורמים הבסיסיים אמנם ירדה מרמות השיא של השנים האחרונות, אך הם עדיין נעים סביב רמה גבוהה של כ-6% תוצר. בחינת החשבון הפיננסי, מעלה כי המגמה העיקרית בשנה האחרונה היא התגברות ההשקעות נטו של ישראלים בניירות ערך בחו"ל, שהסתכמו ב-4 הרבעונים האחרונים בכ-21 מיליארד דולר (כ-4% תוצר)".
באשר לפרמיית הסיכון של ישראל, אומר גוזלן כי "למרות הגורמים הבסיסיים החיוביים הפועלים על השקל, האינדיקציות לבחינת פרמיית הסיכון של המשק ממשיכות להצביע על רמה גבוהה וזאת על רקע ההחרפה במצב הביטחוני, אם כי היא לא חורגת מהמרמות שנרשמו לאורך השנה האחרונה, כלומר אינה מגלמת עליית מדרגה נוספת בתפיסת הסיכון של המשק.
"כך, השקל נחלש מול הדולר והיורו מתחילת החודש בכ-5%-4%, וזאת כאשר ברקע נמשכת המגמה החיובית בשוקי המניות בעולם, גורם שאמור לתרום להתחזקות של השקל, בהתחשב בחשיפה הגבוהה של המוסדיים למט"ח. עם זאת, חשוב לציין כי פרמיית הסיכון הנגזרת משוק המט"ח אינה "נקייה", שכן היא מושפעת מפוטנציאל ההתערבות של בנק ישראל בשוק המט"ח, כך שגם לאחר ההחרפה הביטחונית השקל נע במסגרת הטווחים בהם הוא נסחר הבשנה האחרונה (למעט בתחילת המלחמה, ולפני המעורבות של בנק ישראל בשוק המט"ח).
"באופן דומה, בחינת פרמיית הסיכון מאיגרות החוב של ממשלת ישראל בחו"ל, מצביעה על מרווחים שאמנם נמוכים מרמות השיא שנרשמו בתחילת אוגוסט (סביב החשש ממתקפה משולבת של אירן וחיזבאללה בתגובה לחיסולים בטהרן ובביירות) אך הם עלו מתחילת החודש בכ-10-15 נ"ב לרמות גבוהות של כ-175 נ"ב ל-10 שנים וכ-200 נ"ב ל-30 שנים. רמות אלו ממשיכות לשקף קבוצת דירוג נמוכה יותר (BBB) מאשר הדירוג הנוכחי של ישראל (A/A+ עם תחזית שלילית)" מסיים גוזלן את הניתוח שלו למצב. 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה