השוק

הישג לבנק ישראל: יתרות המט"ח של ישראל עלו ב-3 מיליארד דולר

מנתוני בנק ישראל עולה כי יתרות המט"ח של ישראל עלו בחודש ספטמבר בכ-3 מיליארד שקל והן קרובות מאוד ל-43% תוצר; עיקר בהעלייה ביתרות המט"ח מיוחסת לניהול שלהן (רווחים מהשקעה שלהן) כשבמקביל הממשלה צמצמה מהותית את ההוצאות שלה בחו"ל
ניצן כהן | 
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, shutterstock)
יתרות המט"ח של ישראל גדלו בחודש ספטמבר בכמעט 3 מיליארד דולר והן מהוות כמעט 43% תוצר. כך עולה מדיווח של בנק ישראל. לציין כי העלייה ביתרות המט"ח למרות היעדרם של המשקיעים הזרים, הורדת דירוג החוב של ישראל ומעל הכל - המלחמה שמחייבת את הממשלה להוציא הרבה כסף לרכש בחול, הן אחת מנקודות העוצמה של ישראל בתקופה הזו.
מנתוני בנק ישראל עולה עוד כי יתרות המט"ח של ישראל גדלו בעיקר הודות לניהול (נכון) שלהן וזה אומר שבנק ישראל משקיע בשווקים בחו"ל (בעיקר בארה"ב) את יתרות המט"ח כך שהן מניבות רווחים (הן יכולות גם להפסיד כסף) שמצטברים לקופה שמנוהלת בבנק המרכזי.
מהנתונים עולה כי בחודש ספטמבר הוציאה הממשלה בחו"ל 230 מיליון דולר וזו ירידה משמעותית בהיקף ההוצאה שלה באוגוסט שהסתכמה ב-483 מיליון דולר וההוצאה בחודש יולי שהרקיעה שחקים לכמעט מיליארד דולר. רוב ההוצאה הזו בחו"ל מקורה במלחמה ורכש של המדינה הקשור למלחמה ולכן הביצועים של בנק ישראל בחודשים האלה, משמעותיים ושומרים על יציבות כלכלית.
כאן המקום להדגיש כי חברות דירוג האשראי מודי'ס ו-S&P מייחסים חשיבות רבה (ובצדק) ליתרות מט"ח של כל מדינה בטח מדינה כמו ישראל שנמצאת כבר שנה במלחמה רב-זירתית שמחייבת הצטיידות משמעותית בחו"ל.
יתרות המט"ח מגנות על ישראל (וזה נכון לכל מדינה) כשהממשלה רוצה לרכוש בחו"ל, אז תיאורטית לפחות היא יכולה לעשות את זה ולא פחות חשוב היא מגנה על ישראל במובן שכל מי שרוצה להוציא כסף מישראל יכול לעשות את זה ומכאן שכל מי שרוצה להכניס כסף לישראל - יכול לעשות את זה מבלי לחשוש (לפחות תיאורטית) שלא יוכל לקבל את כספו בחזרה בשל צוק העיתים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה