השוק

בכירים ביוליוס בר מסבירים: כך טלטלה הריבית בארה"ב את שוק ההון

בשבועות האחרונים, בצל עונת הדוחות של הרבעון השני של השנה, שווקי ההון ברחבי העולם רשמו טלטלה של ממש. בכירים בבנק העושר יוליוס בר, מסבירים מה הוביל למצב וכיצד ההחלטה של פד בנוגע לריבית בארה"ב, השפיעה על כל אלו | כל הפרטים  
מערכת ice | 
יוליוס בר (צילום shutterstock)
מבול הדוחות שמתחיל בחודש יולי, תמיד משפיע על התנועה בשוקי ההון ברחבי העולם, אך נראה שהפעם תמונת המצב הייתה שונה מבדרך כלל. בכירי בנק העושר יוליוס בר, מפרקים את הנושא לכמה תחומים על מנת להסביר את את תמונת המצב בשוק.
ריביות בארה"ב: מרווח להפחתות
התמתנות בשוק העבודה האמריקאי וירידה באינפלציה יאפשרו לפד להתחיל בהפחתת ריבית הדרגתית מספטמבר. הפחתה אגרסיבית, כפי שמתומחרת כעת בשווקי הכספים, אינה סבירה כל עוד ההאטה מסודרת. תשואת אג"ח ממשלתי ל-10 שנים צפויה לעלות בקצב מתון יותר מהערכות קודמות, עם התפוגגות חששות המיתון.
תשואות אג"ח ממשלתי ל-10 שנים ירדו משמעותית בכ-45 נקודות בסיס בעקבות התיקון בשווקים והתחדשות חששות המיתון. נתונים מאכזבים בכלכלה ובשוק העבודה האמריקאי עוררו חששות ששוק העבודה לא רק מתמתן אלא מתחיל "לקפוא", מה שמעלה את האבטלה ומכביד על הביקוש הפרטי. למרות שהאבטלה אכן עולה, קצב יצירת המשרות עדיין גבוה משמעותית מרמות המזוהות עם מיתון. אנו מעריכים עדיין רק 25% סיכוי למיתון בארה"ב ב-12 החודשים הקרובים, מה שהופך הפחתת ריבית אגרסיבית, כפי שמתומחרת בשווקי הכספים, לבלתי סבירה.
במקביל, ההתמתנות בשוק העבודה, יחד עם התקרבות האינפלציה ליעד יציבות המחירים של הפד, מאפשרת לפד להתחיל בהפחתת ריבית הדרגתית מספטמבר. אנו צופים שהפד ינצל את המרווח להפחתות ריבית מדורגות עד סוף השנה, עם הפחתה של 25 נקודות בסיס בכל ישיבת ה-FOMC הקרובה. זה יוריד את הגבול העליון של טווח ריבית הפד ל-4.75% בסוף השנה, מ-5.5% כיום. להערכתנו, הפד יימנע מהפחתה אגרסיבית יותר ומיצירת רושם שהוא "מחלץ" את השווקים הפיננסיים בעת עלייה בסלידת סיכון.

פיטורים, צילום: shutterstock, אילוסטרציה AI
התחזית לאג"ח ל-10 שנים מושפעת מהפחתות הריבית של הפד, המושכות את התשואות מטה, ומהתפוגגות חששות המיתון, הדוחפות בכיוון ההפוך. אנו צופים היפוך של הירידה החדה בתשואות שנבעה מהתיקון בשווקים, כאשר נתונים כלכליים יפיגו חששות מ"נחיתה קשה".
עם זאת, יהיה קשה לתשואת האג"ח ל-10 שנים לחזור לרמות של המחצית הראשונה של השנה. אנו מורידים את תחזיותינו ל-3 ו-12 חודשים ב-20 נקודות בסיס ל-4.15% ו-4.25%, בהתאמה. כך נכתב על ידי דיוויד קוהל, הכלכלן הראשי ביוליוס בר
הין היפני: סיום מגמת ההתחזקות
לאחר התחזקות הין, הספירלה המעצימה של התחזקות הנובעת מפירוק עסקאות מסחר בתשואה וכיסוי פוזיציות שורט נחלשה, כאשר היסודות הכלכליים נותרו ככלל ללא שינוי. הין ממשיך לסבול מפער ריביות משמעותי לרעתו, עובדה שאמורה להבטיח למשקיעים כי הין נותר מטבע מימון אטרקטיבי למסחר בתשואה, מה שמוסיף לכוחות המחלישים אותו. אנו מעדכנים את תחזית שער הדולר/ין באופן מינורי בלבד וממשיכים לצפות להיחלשות מחודשת של הין.
במהלך שנתיים וחצי האחרונות, הפער במדיניות המוניטרית גרם להיחלשות עקבית של הין היפני. באמצע יולי, הין החל להתחזק על רקע ציפיות להפחתת המדיניות המרחיבה מאוד של בנק יפן (BoJ), וכן לאור הציפיות להורדות ריבית בארה"ב. ב-31 ביולי, ה-BoJ הפתיע עם העלאת ריבית גדולה במעט מהצפוי של 15 נקודות בסיס ל-0.25%, מה שיצר לחץ נוסף כלפי מעלה.
לבסוף, עליית סלידת הסיכון בעקבות חששות לצמיחה בארה"ב, שנבעו מדוח תעסוקה חלש, הובילה לתיקון משמעותי בשווקים. הין לא בהכרח נהנה ישירות ממעמדו כנכס מקלט, אלא יותר מהלחץ כלפי מעלה שנבע מפירוק עסקאות מסחר בתשואה וסגירת פוזיציות שורט, כאשר משקיעים שהמרו על היחלשות הין מצאו עצמם בעמדה לא נוחה. זה יצר ספירלה מעצימה, עם התחזקות של יותר מ-10% בין מאז אמצע יולי.
 
עם זאת, אנו מטילים ספק ביציבות חוזקו הנוכחי של הין. נראה כי פירוק עסקאות המסחר בתשואה וסגירת פוזיציות השורט מיצו את עצמם, ולא סביר שמשקיעים יפתחו פוזיציות לונג משמעותיות על הין. זאת, לדעתנו, בצדק. המדיניות המוניטרית של ה-BoJ נותרת מרחיבה והידוק נוסף צפוי להיות הדרגתי.
האינפלציה ביפן בשליטה והצמיחה מדשדשת, מה שמטיל ספק בצורך בהידוק אגרסיבי. למרות שצפוי כי הפד האמריקאי יפחית ריבית בהדרגה, לא סביר שפער הריביות מול הדולר יצטמצם יותר מהצפוי קודם לכן. עם פער ריבית שצפוי להישאר מעל 400 נקודות בסיס מול הדולר בסוף השנה, סביר שמשקיעים יחזרו להתייחס לין כמטבע מימון אטרקטיבי למסחר בתשואה.
לפיכך, אנו צופים כי הכוחות המחלישים ישלטו במגמת הין, מה שיוביל לחולשה מחודשת. בהתחשב בהתפתחויות האחרונות, העלינו במידה מינורית את תחזיות הין שלנו ל-157 דולר/ין לטווח של 3 חודשים ו-160 לטווח של 12 חודשים. כך על פי דבריו של דיוויד מאייר, כלכלן ביוליוס בר.
עונת הדוחות: תאגידים ממשיכים להציג ביצועים חזקים
למרות מספר נקודות חולשה, בעיקר במגזרי הצריכה, התאגידים ממשיכים להציג רווחים חזקים ברבעון השני. בעוד שאנו צופים המשך קונסולידציה בשוק המניות בטווח הקרוב, אנו סבורים כי זהו זמן מתאים למשקיעים להתחיל בהרכבת רשימת מניות פוטנציאליות לרכישה.
בארה"ב, 75% מהחברות במדד S&P 500 כבר פרסמו את דוחותיהן, והנתונים ממשיכים להיות איתנים באופן כללי. 78% מהחברות שדיווחו עד כה עקפו את תחזיות הרווח, מעל לממוצע העשור האחרון העומד על 74%. סקטור הבריאות, קרנות ה-REIT, והתעשייה הפתיעו לטובה במיוחד. נקודת החולשה העיקרית נרשמה במגזר הצרכני, כאשר הצרכנים, בפרט בעשירונים התחתונים, חוו לחץ מהמחירים הגבוהים וצמצמו את הוצאותיהם. בנוסף, מספר ענקיות טכנולוגיה אמריקאיות, שנחשבו זמן רב למנועי צמיחה מרכזיים, לא עמדו בציפיות הגבוהות של המשקיעים, אך מסלול צמיחת הרווחים ארוך הטווח נותר ברובו ללא שינוי.
למרות התנודתיות בשוק, תחזיות החברות היו חזקות באופן מפתיע. ישנן 30% יותר חברות המספקות הנחיות מעל לקונצנזוס ביחס לאלו המספקות הנחיות מתחת לתחזיות הקונצנזוס, השיעור הגבוה ביותר מאז אוגוסט 2023. ניתוח של תמלילי שיחות ועידה על רווחים מצביע גם כן על כך שהסנטימנט התאגידי נותר חיובי למדי, מה שעומד בניגוד לתפיסת המשתתפים בשוק לגבי עלייה בסיכוני מיתון.
 
על אף הערכתנו כי יתכנו הזדמנויות רכישה רחבות יותר בשווקי המניות בעתיד הקרוב, אנו סבורים כי כעת זהו זמן מתאים למשקיעים להתחיל בהרכבת רשימת מניות פוטנציאליות לרכישה - כלומר, רשימה של מניות רצויות שטרם נרכשו בשל שיקולי הערכות שווי או אי-ודאויות לגבי הסביבה המאקרו-כלכלית או הגיאופוליטית. המניות הפכו אטרקטיביות יותר מבחינת הערכות שווי. כך טען  מתיו רצ'טר, ראש מחקר אסטרטגיית הון ביוליוס בר.
עונת הדוחות לרבעון השני באירופה: רבעון חיובי סוף סוף
שוק המניות האירופי מוכן לעונת דוחות חיובית, למרות התנודתיות האחרונה בשווקים. צפויה המשך התאוששות בצמיחת הרווחים במחצית השנייה של השנה, אם כי תחזיות עודכנו כלפי מטה בעקבות נתונים מאקרו-כלכליים חלשים מהצפוי.
המימוש הגלובלי לא פסח על המניות האירופיות, כאשר מדד Stoxx 600 רשם ירידה של כמעט 700 מיליארד אירו בשווי השוק תוך ימים ספורים, אם כי חלק מההפסדים התמתנו לקראת סוף השבוע האחרון. הקונסולידציה הטכנית והחששות המאקרו-כלכליים האפילו על עונת דוחות חיובית, המצביעה על צמיחה חיובית ברווחים משנה לשנה (YoY) באירופה, המסמנת את הרבעון החיובי הראשון מאז הרבעון השני של 2022.
צמיחת הרווחים הכוללת במדד Stoxx 600 עומדת כעת על 4% משנה לשנה, ועוקפת את תחזיות הקונצנזוס ב-6%, בעיקר בזכות סקטור האנרגיה ותת-סקטור הבנקאות. לעומת זאת, סקטור טכנולוגיית המידע (IT) היה התורם השלילי העיקרי, כאשר משקיעים מתחילים להטיל ספק בכדאיות ההשקעות הגדולות בתשתיות AI ובעיתוי המוניטיזציה שלהן.
ההתמקדות בעונת הדיווחים הייתה בנחיות (guidance) של החברות, לאור החששות הגוברים מהרעה בסביבה המאקרו-כלכלית. בעוד שתחזיות שהועלו כלפי מעלה זכו לתגובות חיוביות בשוק, עדכונים כלפי מטה נענשו בחומרה. עם זאת, מרבית החברות המדווחות אישרו את תחזיותיהן. לפיכך, אנו ממשיכים לצפות להתאוששות יציבה בצמיחת הרווחים במחצית השנייה של השנה, למרות שחששות מחודשים ממיתון הובילו לעדכון כלפי מטה של תחזיות הצמיחה.
האסטרטגיה הכוללת שלנו נותרת ללא שינוי, עם המלצה להעדיף (Overweight) מניות בארה"ב והמלצה ניטרלית (Neutral) למניות אירופיות, אם כי אנו מזהים הזדמנויות סלקטיביות הולכות וגדלות באירופה. אנו מעדיפים פיזור במגזרים ציקליים, שנראה כי נסחרים בחסר בעקבות תנועות השוק האחרונות, וממשיכים להמליץ על חשיפה למניות איכות בשווי שוק בינוני (quality mid-caps) ולמניות גרמניות, שצפויות ליהנות מסביבת ריבית נמוכה יותר ומהתחזיות להאצה בצמיחה. כך לפי דבריו של ננאד דיניק, מחטיבת מחקר אסטרטגיית הון ביוליוס בר. 
אסטרטגיית מניות בשווקים המתעוררים: עמידות גבוהה מהצפוי
השווקים בהודו, סין וברזיל ספגו פחות נזק בהשוואה למקביליהם במהלך הירידה האחרונה בשווקים. למרות החששות לגבי התחזית הכלכלית בארה"ב, הפרופיל הסיכון/תשואה של מניות בשווקים המתעוררים עשוי להפוך לאטרקטיבי יותר בהמשך השנה.
מניות בשווקים המתעוררים (EM) לא נותרו חסינות מפני המכירה הגדולה האחרונה, אך היו סימנים לעמידות. הודו ודרום-מזרח אסיה הציגו ביצועים טובים יותר בזכות מתאם נמוך עם ארה"ב ויפן. סין ושווקים עתירי סיכון (עם תנודתיות גבוהה מהממוצע) באמריקה הלטינית גם הם חוו לחץ מכירה מופחת לאחר שביצועיהם היו חלשים במחצית הראשונה של 2024, והם נהנו מערכים נמוכים. דרום קוריאה וטייוואן, לעומת זאת, ספגו את התיקון החריף ביותר, עם ירידה של כ-17% מהשיא ביולי, עקב חשיפה גבוהה למניות טכנולוגיה שזינקו בעבר בשל אופטימיות סביב בינה מלאכותית וצמיחה בשוק השבבים. שני השווקים רשמו התאוששות ניכרת מהשפל ב-5 באוגוסט.
 
אנו מעריכים שהתנודתיות תישאר גבוהה בשווקים המתעוררים, במיוחד אם התיאבון לסיכון יפחת והלחץ לפרוק פוזיציות במניות EM יתגבר. היציאות של משקיעים זרים משווקים המתעוררים (למעט סין) היו צנועות עד כה ולא הפכו למשמעותיות כפי שהיו בשנים קודמות. בנוסף, המניות בשווקים המתעוררים מקבלות תמיכה ממרווחי אשראי יציבים, כאשר הרמה הנוכחית של 409 נקודות בסיס מרמזת על ציפיות השוק לנחיתה רכה בארה"ב במקום מיתון, מה שהיה עשוי לדחוף את המרווחים מעל 500 נקודות בסיס.
אנו נוקטים בגישה זהירה כלפי מניות בשווקים המתעוררים וממליצים על הקצאה נייטרלית בהשוואה לשווקים המפותחים, מכיוון שהמשברים בצמיחה האמריקאית ואי-הוודאות הקשורה לבחירות צפויים להימשך. בטווח הקצר, אנו מעדיפים שווקי מניות המתמקדים יותר בכלכלות המקומיות ורגישות פחותה לדיון הנוכחי על הצמיחה האמריקאית, כולל הודו, סין וברזיל.
אנו מצפים לצמיחה דו-ספרתית ברווח למניה בשווקים המתעוררים ב-2024 (+23% שנה על שנה) וב-2025 (+16%), שיעורי ריבית ריאליים גבוהים, הפחתות ריבית ראשונות על ידי הפד, וירידה בסיכוני הצמיחה והבחירות בארה"ב, אשר יובילו לפרופיל סיכון/תשואה אטרקטיבי יותר עבור כלל השוק המנייתי בשווקים המתעוררים בהמשך השנה. כך נכתב על ידי  ננאד דיניק, מחקר אסטרטגיית הון ביוליוס בר.
איגרות חוב: תמחור האג"ח מתאים יותר כעת
התנודות האחרונות בשוק שינו את יחסי הסיכון/תשואה של מגזרי האג"ח השונים. שדרגנו את דירוגנו לשוק האג"ח בתשואה גבוהה בארה"ב חזרה לנייטרלי, בעקבות השיפור בתמחור וההתקרבות לרמות הוגנות. עם זאת, כניסה מחדש למגזר זה צריכה להיעשות בזהירות ובשיקול דעת, במיוחד בסביבת השוק הנוכחית.
שוקי האג"ח לא הציגו סימנים להתנהגות בלתי סדירה במהלך הטלטלה האחרונה בשוק. אמנם התשואות צנחו והמרווחים התרחבו במהירות, אך לא במידה קיצונית. יתרה מזאת, פעילות ההנפקות הייתה חזקה, מה שמעיד על כך שהשוק נותר פתוח למנפיקים והמשיך לתפקד היטב.
עם זאת, הדינמיקה בשוק גרמה לשינויים ביחסי הסיכון/תשואה במגזרי האג"ח השונים. במשך זמן רב נקטנו גישה זהירה כלפי שוק האג"ח בתשואה גבוהה, והמעיטו בהשפעה של התמיכה הטכנית, כלומר צמצום ההיצע נטו, שדחפה את מרווחי האשראי לרמות צרות במיוחד למרות מחזור חדלות פירעון מתמשך. די היה בהתרחבות מרווחים מוגבלת כדי למחוק חלק גדול מהביצועים העודפים, שכן הסיכון הוא חד-צדדי במרווחים כה צרים. נכון לעכשיו, התמחור בהחלט השתפר, שכן המרווחים יצאו מהטווח הצר.
איננו אומרים שמגזר התשואה הגבוהה כעת הוא נדיב וזול במיוחד, אך הגענו קרוב יותר לרמות הוגנות, שאותן אנו רואים בסביבות 375–400 נקודות בסיס לממוצע המדד. למעשה, שדרגנו את דירוג השוק האמריקאי של אג"ח בתשואה גבוהה לנייטרלי על בסיס תמחור. עם זאת, כל כניסה מחודשת למגזר זה צריכה להיעשות בזהירות ובשיקול דעת, במיוחד בסביבת השוק הנוכחית. בנוסף, נתחיל במיקוד באיגרות חוב בדירוג הגבוה ביותר, כלומר בדירוג BB, ובמגזר האמריקאי, שכן כלכלת גוש האירו ממשיכה לאכזב.
במקביל, אנו רואים בעמדות ספקולטיביות במטרה לרווחי הון באמצעות חוב בדירוג גבוה פחות אטרקטיביות כעת, והורדנו את דירוג המגזר האמריקאי של אג"ח בדירוג גבוה (AAA–A) לנייטרלי מ-"עודף משקל". עם זאת, למטרות גידור וגיוון תיקי השקעות, אנו עדיין ממליצים לשמור על האג"ח בדירוג הגבוה ביותר ככלים המועדפים. כך נכתב על ידי דריו מסי, אנליסט בבנק ניהול העושר יוליוס בר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה