השוק

יוליוס בר על חוסר היציבות בשווקים העולמים: "חששות ממיתון"

בצל כל האירועים שנרשמו בשבועות האחרונים בכלכלות ברחבי העולם, בנק ניהול העושר יוליוס בר, ערך סקירה כלכלית בנוגע למפולת הגדולה השבוע בבורסות בעולם. אנשי הבנק מתייחסים לסערה שעברה על הבורסה ביפן, הורדת הריבית המסתמנת בארה"ב, החמרת האינפלציה בסין ועלייתם של השווקים באסיה | כל הפרטים
מערכת ice |  1
יוליוס בר (צילום shutterstock)
במהלך השבועות האחרונים, נרשמו שורה של אירועים דרמטיים במוקדים שונים ברחבי העולם. בהם: האינפלציה הכללית בסין רשמה עלייה גבוה מהצפוי, כלכלת יפן נכנסה למערבולת ענק שגרמו לה לשווי המטבע שלה להגיע לשפל חדש ולירידות דרסטיות בבורסה המקומית לשווי המטבע שלה, התרחיש המסתמן על הורדת הריבית בארה"ב והתעוררות השווקים במדינות אסיה. 
שורה של בכירים בבנק ניהול העושר יוליוס בר, ערכו היום (שני), סקירה כלכלית בנוגע למפולת הגדולה השבוע בבורסות בעולם ופרסמו שינויים בתחזיות האינפלציה שלהן בסין ובארה"ב.
סין: מחירי המזון גורמים לעלייה באינפלציה הכללית
האינפלציה לצרכן עלתה לרמה גבוהה מהצפוי של 0.5% ביולי, בעיקר בשל עליית מחירי המזון, בעוד שאינפלציית הליבה התמתנה בחישוב שנתי. בסך הכל, דינמיקת המחירים בסין נותרה מרוסנת, והאינפלציה צפויה להישאר נמוכה בחודשים הקרובים לאור החלשות אמון הצרכנים והמשך חוסר האיזון בין ביקוש מקומי חלש להיצע מתרחב. אנו שומרים על תחזית האינפלציה שלנו של 0.4% לשנת 2024.
מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.5% בהשוואה חודשית ביולי, מה שהביא את האינפלציה השנתית לרמה גבוהה מהצפוי של 0.5%, עלייה מ-0.2% ביוני. עלייה במחירי המזון, במיוחד של ירקות ופירות עקב תנאי מזג אוויר קשים של שיטפונות חמורים וחום קיצוני, היוותה את עיקר העלייה החודשית במחירים. עליות מחירים חודשיות הקשורות לנסיעות ותיירות במהלך חודשי הקיץ תרמו גם הן לעלייה באינפלציה. כך, אינפלציית הליבה, שאינה כוללת את רכיבי המזון והאנרגיה התנודתיים, עלתה גם היא ב-0.3% בהשוואה חודשית אך התמתנה ל-0.4% בחישוב שנתי.
באופן כללי, דינמיקת מחירי הצרכן נותרת מרוסנת בסין, והאינפלציה הנמוכה בליבה ובשירותים מצביעה על החולשה המתמשכת בביקוש המקומי. אמון הצרכנים ממשיך להיות חלש. מדד אמון הצרכנים של הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה נסוג במהלך חמשת החודשים האחרונים, וירד ביוני לרמה הנמוכה ביותר מאז נובמבר 2022. סביבת האינפלציה המתונה צפויה להימשך, כאשר הפער בין התרחבות התפוקה התעשייתית לביקוש המקומי המרוסן ממשיך להפעיל לחץ כלפי מטה על המחירים, בעוד שמחירי המזון עשויים ליצור תנודתיות מסוימת במספר האינפלציה הכללית.
תתי-המדדים של המחירים במדדי מנהלי הרכש של יולי מצביעים על המשך התמתנות בדינמיקת המחירים הן בסקטור התעשייה והן בסקטור השירותים. אנו שומרים על תחזית האינפלציה שלנו של 0.4% לשנת 2024.כך נכתב על ידי סופי אלטרמט כלכלנית ביוליוס בר.
השבוע שהיה: הזעזוע ביפן
הטלטלה בשוק היפני שלחה גלי הדף לבורסות העולם. עם זאת, המפולת התמתנה והתהפכה לאחר שנתוני עסקאות הקרי טרייד הראו כי חלק ניכר מהפוזיציות השורטיות על הין היפני כבר מומשו. כתוצאה מכך, נכסי סיכון השיבו לעצמם חלק מההפסדים שנרשמו בימי המסחר הראשונים של החודש. למרות זאת, החששות מהסלמה במזרח התיכון עדיין מעיבים על השווקים.
השבוע נפתח בסערה כאשר המשקיעים גילו כי המפולת בשוקי המניות העולמיים בשבוע שעבר הובילה לסגירה משמעותית של עסקאות קרי טרייד ביין היפני ביום שני. המטבע היפני זינק, ומדד הניקיי צנח בשיעור דו-ספרתי.
החששות גברו שמהלך זה יגרור התרסקות נוספת עקב מימוש נוסף של עסקאות קרי טרייד (כלומר, הפוזיציות הארוכות בנכסי סיכון גלובליים הממומנות על ידי פוזיציות קצרות ביין). אולם, עם הזמן, החששות מעסקאות הקרי טרייד ביין התפוגגו. נתוני השוק מצביעים על כך שבין מחצית לשלושה רבעים מהפוזיציות הקצרות ביין כבר מומשו. עם האיתותים היוניים מבנק יפן, נוצרה תחושת ביטחון שהידוק מוניטרי ביפן לא יוביל להתרסקות גלובלית בטווח הקרוב.
 
עם זאת, לאחר פרסום הנתונים המאקרו-כלכליים החלשים בארה"ב בשבוע שעבר, המשתתפים בשוק מתאימים מחדש את ציפיותיהם לגבי מיתון ושיעורי הריבית. ככלל, מובילי דעה עדיין אינם רואים מיתון כוודאי, ומעלים את ההסתברות לכך ל-25%-35% בלבד.
חוסן זה בתחזיות הכלכליות השתקף גם בשוק האג"ח: מכרז אגרות החוב של ממשלת ארה"ב הראה כי משקיעים לא מצאו אג"ח לעשר שנים אטרקטיבית במיוחד מתחת ל-4%. לפיכך, הירידה בתשואות נעצרה במקביל להתפוגגות הפאניקה.
עם זאת, הנתונים מסין מראים כי הצמיחה העולמית ממשיכה להאט, והיחלשות בהתאוששות הסחר מקשה על הסיכויים להתאוששות חזקה יותר בכלכלה העולמית. בזירה הגיאופוליטית, החששות המתמשכים מהסלמה משמעותית במזרח התיכון הותירו את המשקיעים דרוכים גם בחזית זו.
מבחינת ביצועים, רוב נכסי הסיכון השיבו לעצמם חלק מההפסדים שנרשמו בימי המסחר הראשונים של החודש. עם זאת, בהשוואה שבועית, הם נותרו בטריטוריה שלילית. באופן יחסי, מניות אמריקה הלטינית, אגרות חוב ממשלתיות יפניות וסחורות אנרגיה הציגו את הביצועים הטובים ביותר, בעוד שמניות מזרח אירופה, אגרות חוב קונצרניות ארוכות טווח ואת'ריום פיגרו. כך נכתב על ידי כריסטיאן גטיקר, ראש מחלקת המחקר ביוליוס בר.
שיעורי הריבית בארה"ב: לפד יש מרחב להורדת ריבית
התקררות שוק העבודה האמריקאי והירידה באינפלציה מאפשרות לפד לבצע הורדות ריבית הדרגתיות החל מספטמבר. הפחתה אגרסיבית, כפי שמתומחרת כעת בשווקים המוניטריים, אינה סבירה כל עוד ההאטה הכלכלית מתרחשת באופן מסודר.
אנו צופים כי הפד ינצל את המרחב להורדות ריבית הדרגתיות עד סוף השנה, עם הפחתה של 25 נקודות בסיס בכל אחת מישיבות הוועדה הפדרלית לשוק הפתוח (FOMC) הקרובות. התשואה על אגרות החוב ל-10 שנים תעלה באופן מתון יותר מהצפוי קודם לכן, עם התפוגגות החששות ממיתון.
תשואות אגרות החוב של ארה"ב ל-10 שנים צנחו באופן דרמטי, בכ-45 נקודות בסיס, בעקבות התיקון בשווקים בשבועות האחרונים והתעוררות מחודשת של חששות ממיתון. נתונים מאכזבים על הפעילות הכלכלית ושוק העבודה בארה"ב העלו מחדש חששות כי שוק העבודה לא רק מתקרר אלא מתחיל לקפוא, דוחף את האבטלה כלפי מעלה ומכביד על הביקוש הפרטי בארה"ב. אמנם האבטלה אכן החלה לעלות, אך קצב יצירת המשרות נותר גבוה משמעותית מהרמות המזוהות עם מיתון. אנו עדיין מייחסים הסתברות של 25% בלבד למיתון בארה"ב ב-12 החודשים הקרובים.
 
מצב זה הופך את ההפחתה האגרסיבית של הפד, המתומחרת כעת בשווקים המוניטריים, לבלתי סבירה. יחד עם זאת, ההתקררות בשוק העבודה, יחד עם האינפלציה המתקרבת בהדרגה ליעד יציבות המחירים של הפד, יאפשרו לפד לבצע הורדות ריבית הדרגתיות החל מספטמבר. אנו צופים כי הפד ינצל את המרחב להורדות ריבית הדרגתיות עד סוף השנה, עם הפחתה של 25 נקודות בסיס בכל אחת מישיבות ה-FOMC הקרובות.
התחזית לאגרות החוב ל-10 שנים מונעת מהורדות הריבית של הפד, המושכות את התשואות כלפי מטה, ומהתפוגגות סיכוני המיתון שיהפכו חלקית את הירידה הדרמטית בתשואות שנרשמה בעקבות התיקון בשווקים בשבועות האחרונים. אנו צופים כי תשואות אגרות החוב יעלו באופן מתון יותר מכפי שהוערך קודם לכן. כך על פי דבריו של דיוויד קול, הכלכלן הראשי ביוליוס בר.
מטבעות השווקים המתעוררים באסיה: הרווחים האחרונים צפויים להתמתן
הסגירה המואצת של עסקאות קרי טרייד לצד החששות הגוברים ממיתון בארה"ב יצרו אווירה של אי-ודאות ותנודתיות בשווקים הפיננסיים הגלובליים. מטבעות השווקים המתעוררים באסיה נהנו מסביבת שוק זו, במיוחד המטבעות בעלי התשואות הנמוכות (יואן סיני, בהט תאילנדי, וון דרום קוריאני ודולר סינגפורי).
למרות שאנו מכירים בכך שאי-הוודאות לגבי התחזית הכלכלית העולמית גברה, הנתונים הבסיסיים נותרו ככלל ללא שינוי, ולכן אנו שומרים על תחזיתנו למטבעות השווקים המתעוררים באסיה, וצופים כי רובם יאבדו לפחות חלק מרווחיהם האחרונים בחודשים הקרובים.
היואן הסיני היה אחד הנהנים העיקריים מסגירת עסקאות הקרי טרייד, כשהתחזק זמנית מתחת ל-7.10 מול הדולר האמריקני ביום שני, לפני שנסוג ונסחר סביב 7.18 בעת כתיבת שורות אלה. אנו לא מאמינים שהתחזקות היואן היא בת-קיימא. לאור התחזית הכלכלית השברירית של סין והחולשה המקומית, שיעורי הריבית הנמוכים יחסית והפוטנציאל להרחבה מוניטרית נוספת, אנו צופים כי היואן יישאר תחת לחץ. הורדנו רק במעט את תחזית הדולר/יואן ל-3 חודשים ל-7.30 (מ-7.35 קודם לכן), המשקפת פער תשואות צר יותר מול ארה"ב הודות לביטחון הגובר בהורדות ריבית בארה"ב.
לאור החולשה המתמשכת בכלכלה הסינית והנתונים הבסיסיים הגלובליים שנותרו ללא שינוי משמעותי, אנו צופים גם שרוב המטבעות האחרים של השווקים המתעוררים באסיה שבסקירתנו יאבדו לפחות חלק מרווחיהם האחרונים. הוון הדרום קוריאני כבר איבד את רוב רווחיו ואנו צופים כי ייסחר סביב 1380 מול הדולר האמריקני בשלושת החודשים הקרובים. עבור הדולר הסינגפורי, שמתואם באופן הדוק לתנועות הדולר האמריקני הרחבות ומשמש כמקלט בטוח אסייתי, אנו צופים פיחות מתון יותר והורדנו את תחזיתנו ל-3 חודשים ל-1.34 (מ-1.36 קודם לכן).
לגבי הבהט התאילנדי, הנתונים הבסיסיים המקומיים הבלתי מועדפים עם כלכלה חלשה, שיעורי ריבית מקומיים נמוכים ועודף חשבון שוטף קטן יוצרים פגיעות, ואנו רואים פוטנציאל לפיחות מחודש. הדולר הטייוואני, למרות היותו בעל תשואה נמוכה באסיה, לא נהנה רבות מכיוון שזרימות ההון במניות היו שליליות. שיעורי הריבית המקומיים הנמוכים מאוד נותרים כגורם מעכב.
באשר לשני המטבעות האסיאתיים בעלי התשואה הגבוהה יותר שאנו מכסים, אנו צופים כי הרופי ההודי יישאר מנוהל באופן הדוק ויחסית יציב, כאשר יתרות מטבע החוץ של הבנק המרכזי של הודו נותרות גבוהות, בעוד שהרופיה האינדונזית נותרת פגיעה יותר עם עודף חשבון שוטף נמוך. כך נמסר על פי דבריה של סופי אלטרמט, מחקר כלכלי ביוליוס בר
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    שקר
    אבנר קרימלקר 08/2024/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בסין יש דיפלציה וירידת מחירים
    סגור