השוק

בנק יוליוס בר על המפולת בבורסות: "אתגר גדול לכלכלה"

בנק ניהול העושר יוליוס בר, ערך סקירה כלכלית בנוגע למפולת הגדולה השבוע בבורסות בעולם, עם התייחסות לקריסה הגדולה של הבורסה ביפן והקשר לכלכלת ארצות הברית. וגם: מה קורה עם המסחר בסין?
מערכת ice | 
כלכלה (צילום shutterstock)
בנק ניהול העושר יוליוס בר, ערך אתמול (רביעי) סקירה כלכלית בנוגע למפולת הגדולה השבוע בבורסות בעולם, עם התייחסות לקריסה הגדולה של הבורסה ביפן והקשר לכלכלת ארצות הברית. וגם: מה קורה עם המסחר בסין?
"שינוי מדיניות מוניטרית קיצונית הוא תמיד אתגר גדול לכל מדינה, במיוחד עבור היין היפני, שהיה מטבע מרכזי במימון עסקאות במשך זמן רב. המדד ניקיי 225 עלה, היין ירד ואיגרות החוב הממשלתיות היפניות התייצבו לאחר שהבכיר אוצ'ידה מהבנק המרכזי היפני הרגיע את החששות מהעלאת ריבית. כעת הכדור עובר לארה"ב, כאשר סוחרים מעריכים את הסיכוי להעלאת ריבית משמעותית מצד הפד כדי להימנע מהעלאת ריבית קרובה מדי לבחירות בארה"ב.
שוק האג"ח היה רגוע למרות התנודתיות ביומיים האחרונים, כשהשווקים הגלובליים הגיבו לשינוי הגדול במימון עסקאות ולהערכה מחודשת של תחזיות הצמיחה של כלכלת ארה"ב. כמות היין שנמכרה בשוק קטנה במהירות, וישנם שמעריכים כי כ-50% מהשינויים עדיין לפנינו. ההפתעה הגדולה הייתה הירידה המהירה בשער הדולר-יין (144.2 ביום שני, לעומת 152.8 לפני העלאת הריבית של הבנק המרכזי היפני לפני שבוע ו-160.83 לפני חודש).
הבנק המרכזי היפני היה במרכז תשומת הלב בימים האחרונים עקב תגובת השווקים הגלובליים להעלאת הריבית שהתרחשה בזמן של פרסום נתונים כלכליים גרועים בארה"ב. המציאות היא ששינוי במימון העסקאות הגדולות ביותר בעולם הוא תהליך קשה מאוד.
הבנק המרכזי היפני פועל לאט ובזהירות בתהליך זה. שינוי גדול בשווקים הגלובליים הוא בלתי נמנע. עם זאת, התנודתיות בשוק אינה נובעת כולה מהבנק המרכזי היפני. הסיכונים הנתפסים בארה"ב, כולל אי הוודאות סביב הבחירות, מעוררים חששות לגבי האטה מהירה יותר בכלכלה האמריקאית והם גורמים מרכזיים לאי הוודאות בשוק.
סגן נגיד הבנק המרכזי היפני, שיניצ'י אוצ'ידה, אמר היום שלא תהיה העלאת ריבית כאשר השווקים הפיננסיים אינם יציבים. משקיעים מפרשים זאת כאות לכך שהבנק המרכזי ימתין עם העלאת הריבית לזמן מה.
בכל מקרה, הסיכוי להעלאת ריבית בספטמבר היה נמוך מלכתחילה. המודל של Bloomberg's Overnight Index Swaps מצביע כעת על סיכוי קרוב ל-100% להעלאה הבאה במרץ בשנה הבאה. הדבר מצביע על כך שהבנק המרכזי אינו מרגיש בנוח עם התחזקות מהירה של היין. דבריו של אוצ'ידה התקבלו בעין יפה על ידי השוק היפני, והיין נחלש שוב.
תשואת האג"ח הממשלתית היפנית ל-10 שנים עלתה היום לאחר ירידה לשפל ביום שני מאז אפריל. החששות מהמשך השינויים במימון העסקאות הנשיאה התפוגגו שוב. אנו מצפים להמשך התנודתיות ככל שיגיעו נתונים חדשים, כאשר נתונים טובים (במיוחד ביפן) יאשרו את נחישות הבנק המרכזי, בעוד שנתונים גרועים (בארה"ב) יגרמו לחרדה מחודשת ולתנודתיות נוספת בקיץ השקט יחסית.
מגדלין טאו, חוקר אגרות חוב אסיה, Julius Baerהיין היפני: תנודתיות אך ללא שינוי מהותי ביסודותהיין היפני התחזק במהירות בעקבות הפתעה מהבנק המרכזי של יפן וחששות לצמיחה בארה"ב שגרמו להעדפת סיכון נמוך יותר, בעוד שכיסוי עמדות קצרות הוסיף להתחזקות המטבע.
אנחנו מעריכים שהתחזקות היין לא בת-קיימא, מכיוון שהיסודות הכלכליים לא השתנו באופן מהותי, והיין ממשיך להיות עם חיסרון ריבית משמעותי. זה אמור להספיק כדי להרגיע את המשקיעים שהיין נשאר מטבע מימון אטרקטיבי לעסקאות נשיאה, מה שמוסיף ללחצים. אנחנו משנים את התחזית שלנו ל-USD/JPY רק במעט.
הפרשי המדיניות המוניטרית גרמו ליין היפני להיחלש בהתמדה בשנתיים וחצי האחרונות, אך מאז אמצע יולי הוא התחיל להתחזק, בעיקר בגלל ציפיות לצעד הבא מצד הבנק המרכזי היפני בצמצום מדיניותו המוניטרית הרחבה מאוד והורדת הריבית בארה"ב. עם זאת, ב-31 ביולי, הבנק המרכזי היפני הפתיע בהעלאת ריבית של 0.25%, מה שיצר לחץ נוסף כלפי מעלה.
לבסוף, חששות לצמיחה בארה"ב לאחר דו"ח שוק העבודה החלש ביום שישי עוררו תיקון כבד בשוק, שהיטיב עם היין שעדיין מספק מאפיינים של מקלט בטוח. במהלך ההתפתחויות הללו, התחזקות היין תפסה משקיעים בעמדה קצרה לא מוכנים, מה שגרם לכיסוי עמדות קצרות והגביר את התחזקות היין. בהתאם לכך, היין התחזק ביותר מעשרה אחוזים מאז אמצע יולי, אך אנחנו מעריכים שהתחזקותו אינה בת-קיימא.
לאחר שהאבק ישקע, המשקיעים יבינו שהיסודות הכלכליים השתנו מעט מאוד. המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי היפני נותרה רחבה והידוק נוסף ייעשה בזהירות. נראה שהאינפלציה נמצאת בשליטה והצמיחה בסטגנציה, מה שמצביע על הידוק מועט בלבד בהמשך.
בנוסף, אנחנו לא מצפים שהפד בהכרח יזרז את ההקלות במדיניותו, כך שהחיסרון בריבית מול הדולר האמריקאי לא יפחת בהרבה מהתחזיות הקודמות. עם פער ריבית של 475 נקודות בסיס מול הדולר שאנו מצפים שיישאר עד סוף השנה, יש סיבות להרגיע את המשקיעים שהיין עדיין מטבע מימון אטרקטיבי לעסקאות נשיאה. לכן, אנחנו מצפים שהיין ייחלש שוב בטווח הבינוני ומשנים את תחזיתנו ל-USD/JPY מעט כלפי מעלה ל-157 לשלושה חודשים ו-160 לשנה.
מול הפרנק השוויצרי, המטבע המקלט האחר שהרוויח מתיקון השוק, אנחנו רואים גם ירידה ביין. למרות שהפרנק השוויצרי דחף כלפי מעלה יתר על המידה ל-EUR/CHF 0.94, הוא צפוי לחזור ליעדי הטווח הארוך שלנו של EUR/CHF 0.97 כשהחיסרון בריבית של הפרנק השוויצרי נותר משמעותי. התחזיות שלנו מתורגמות ל-CHF/JPY 176.6 לשלושה חודשים ו-178.1 לשנה.
הסחר הסיני: ייתכן שהיצוא לא יתמוך בכלכלה במחצית השנייה של השנה. הדינמיקה בנתוני הסחר הסיני השתנתה ביולי, כשהצמיחה ביצוא האטה באופן בלתי צפוי, בעוד שהצמיחה ביבוא האיצה יותר מהצפוי. ככל שהמומנטום ביצוא נראה דועך, ייתכן שהיצוא לא יהווה מנוע לכלכלה הסינית במחצית השנייה של השנה.
היצוא התגבר מאז סוף השנה שעברה, מה שסייע להקטין את הפגיעה בצמיחה שנבעה מההאטה המתמשכת בשוק הנדל"ן והביקוש המקומי החלש. המגמה העולה הזו נקטעה ביולי, כשהמומנטום ביצוא ירד. באותו זמן, היבוא ביולי גדל באופן חזק מהצפוי, נתמך על ידי בסיס נמוך משנה קודמת. ירידה ביצוא וגידול ביבוא הובילו לצמצום העודף המסחרי, אם כי הוא נשאר ברמה היסטורית גבוהה.
ככל שהמומנטום ביצוא נראה דועך, ייתכן שהיצוא לא יהווה מנוע לכלכלה הסינית במחצית השנייה של השנה. מדד מנהלי הרכש של Caixin, המכסה חברות קטנות וכאלו המתמקדות ביצוא, מצביע על כך שהמומנטום במגזר היצוא עשוי להאט עוד יותר בחודשים הקרובים, עם התרככות הביקוש החיצוני.
במקביל, הדומיננטיות של סין בסחר הבינלאומי גרמה לתגובת נגד מצד שותפות הסחר שלה, כולל ארה"ב, האיחוד האירופי ומדינות מתפתחות שהעלו מכסים או חסמי סחר על מוצרים סיניים מסוימים. ככל שסביבת הסחר הבינלאומית נעשית פחות ידידותית, אי הוודאות לגבי עתיד מגזר היצוא הסיני ותפקידו כמנוע לכלכלה הסינית גוברת.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה