השוק

הראל ביטוח ופיננסים: "למרות השיפור שחל ביולי, החודש יהיה פחות טוב"

ראש אגף הכלכלה והמחקר בהראל עפר קליין, מתייחס בסקירה השבועית שלו להתייצבות היחסית בשוקי ההון בעולם, למצבה של האינפלציה בארה"ב ולסיכוי שתבוצע הורדת ריבית. ביחס לישראל: קליין טוען שלמרות האופטימיות שנרשמת בענפים במשק, בשל המצב הביטחוני חודש אוגוסט צפוי להיות פחות טוב

מערכת ice | 
עפר קליין (צילום יונתן בלום, shutterstock, Magma Images)
לאחר התנודתיות הרבה והצניחה שנרשמה בבורסות ברחבי העולם, במהלך השבוע האחרון, נדמה שהמגמה התמתנה. ראש אגף הכלכלה והמחקר בהראל ביטוח ופיננסים עפר קליין, מתייחס בסקירה השבועית שלו לכך ומסביר כיצד השיח סביב הורדת הריבית בארה"ב קשורה לכל זה.
"התנודתיות החריגה בשווקי ההון בעולם התמתנה בשבוע האחרון. בין היתר לאור ההפנמה בשווקים שהריבית בארה"ב לא תרד מוקדם יותר מהמועד המתוכנן, ירידה בחששות ממיתון קרוב לצד דיווחים שהבנק המרכזי ביפן ישמור על הריבית הנוכחית לאור התנודתיות בשווקים".
לדבריו, בהתאם לערכות תבוצע בארה"ב הורדת הריבית מתונה: "מחר (רביעי), יתפרסמו נתוני האינפלציה בארה"ב לחודש יולי, הנתון המשמעותי ביותר שיתפרסם עד לסוף החודש. הציפיות הם לירידה קלה בלבד באינפלציית הליבה לצד יציבות באינפלציה הכללית (3% ביוני), כאשר פרסום שונה (לכל כיוון) עשוי לגרום לחידוש התנודתיות בשווקים. לגבי הריבית, אנו מצפים שהבנק המרכזי יפחית את הריבית בהחלטה הקרובה בספטמבר ב-0.25 נקודת אחוז".
קליין, התייחס בסקירה גם למצבה של הכלכלה המקומית וציין שלמרות הנתונים מעידים על צמיחה חיובית, השפעתו של המצב הבטחוני עוד ניכרת: "גם בישראל יתפרסמו נתונים חשובים בימים הקרובים; בחמישי יתפרסמו מדדי המחירים לחודש יולי ואנו צופים עלייה של כ-0.5 אחוז במדד בהובלת מחירי השכירות, הנופש והטיסות. בראשון (18 באוגוסט) יתפרסמו נתוני הצמיחה הראשוניים לרבעון השני (שנגמר מזמן) ואנו צופים המשך צמיחה חיובית, בהובלת הצריכה הפרטית, אך איטית יותר בהשוואה לרבעון הקודם".
בהמשך לכך, קליין התייחס למכה שהכלכלה הישראלית עלולה לספוג בעקבות ההחלטה על הורדת דירוג האשראי של ישראל: "סוכנות הדירוג פיץ' הורידה את דירוג האשראי של ישראל מרמת A+ לרמה של A עם תחזית דירוג שלילית להמשך, על רקע התמשכות המלחמה ועליית הסיכונים הגאופוליטיים. יחד עם זאת, תחזית הגירעון של החברה 7.8% בסוף 2024 לא רחוקה מהתחזית שלנו. להערכתנו, סיכוי גבוה יחסית שנראה הורדת דירוג נוספת מצד חברות הדירוג האחרות (הן הורידו את הדירוג בחודשים הראשונים של המלחמה)".
"חשוב לציין שהשווקים הפיננסים לא המתינו להודעות חברות הדירוג ומרווחי האשראי וחוזי הביטוח הבינלאומיים (CDS) על אג"ח של ממשלת ישראל בעולם כבר מתמחרים (עוד מתחילת המלחמה) ירידה צפויה זו ואף מעבר לה (ולהערכתנו גדולה מידיי) בדירוג מדינת ישראל".
"הכנסות המדינה ממסים ביולי עמדו על כ-39 מיליארד שקל, עלייה של כ-5 אחוזים בהשוואה ליולי בשנה שעברה (1% עלייה ריאלית בשיעורי מס אחידים). בניגוד לחודשים הקודמים סך ההכנסות ביולי היה מעט נמוך יותר מהציפיות לאור החזר מס חריג לצד עלייה בהחזרי מע"מ, זאת למרות העברה של ימי ההבראה לאוצר. יש לציין שהתמונה ב-7 החודשים הראשונים של השנה היא של מגמת שיפור בהכנסות ממסים; לאור האבטלה הנמוכה, המשך הצמיחה בפעילות הכלכלית והעלייה במספר העסקאות בענף הנדל"ן".
"למרות השיפור השנה בצד ההכנסות ממסים הוצאות הממשלה ממשיכות להיות גדולות ועמדו על כ-50 מיליארד שקל ביולי, כך ב-12 החודשים האחרונים הגירעון המצטבר כאחוז מהתוצר עלה ל‑8.1 אחוזים. אנו צופים עלייה נוספת בספטמבר אך לאחר מכן ירידה ברבעון האחרון של השנה אל סביבות ה-7.5 אחוזים. זאת בהנחה שלא תחל מלחמה בעצימות גבוהה (בצפון ומעבר לכך). תרחיש זה יגרור עלייה נוספת בהוצאות הביטחון ויחייב את הממשלה לפעולות תקציביות מיידיות".
 
לבסוף, קליין טען שלצד השיפור שנרשם בענפי המשק, חודש אוגוסט צפוי להיות פחות טוב: "סקר מגמות בעסקים של הלמ"ס לחודש יולי הצביע על המשך אופטימיות בכל הענפים (מלבד המלונאות), והמשך התרחבות של הפעילות אם כי קצב השיפור האט בחודשים האחרונים. המצב הביטחוני ממשיך להוות מגבלה על הפעילות, אם כי נרשם שיפור בחודשים האחרונים (הסקר נעשה לפני ההתפתחויות של השבועיים האחרונים). חברות בענף הבנייה מדווחות על כך שהמסחור בעובדים מיומנים הצטמצם (אך עדיין נותר משמעותי בהשוואה לטרום המלחמה) לצד הקלה ביכולת גיוס האשראי.
"באופן לא מפתיע, החולשה בתיירות הנכנסת נמשכה גם ביולי ואנו צופים המשך קיפאון גם בחודשים הבאים. קצב יציאת הישראלים לחו"ל ממשיך לעלות בעקביות מאז פסח והגיע ל‑850 אלף (דרך האוויר). ביטולי הטיסות בשבועיים האחרונים יעצרו את השיפור ויגרמו לירידה משמעותית בנתוני חודש אוגוסט".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה