השוק

הראל ביטוח ופיננסים: "הציפיות להפחתת ריבית בארה"ב מוגזמות"

בסקירה שבועית של עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר, ציין כי לאור הירידות החדות בשווקי ההון השווקים מצפים כעת להפחתה של כ-1.5 נקודת אחוז עוד השנה. לדבריו, "הריבית בארה"ב לא תרד השנה כל כך מהר אלא אם נראה משבר נזילות ואשראי". וביחס לישראל: "במבט קדימה, השאלה הגדולה היא לאן הולכת המלחמה"
מערכת ice | 
עפר קליין (צילום יונתן בלום, פלאש 90/ יוסי אלוני)
על רקע דריכות השיא בישראל מפני תגובה איראנית לחיסולים בביירות ובטהרן, רוב הכותרות הכלכליות ברחבי העולם עוסקות בירידות החדות בשווקי המניות, בהובלת יפן ומדדי הטכנולוגיה בארה"ב לצד הירידה החדה בתשואות האג"ח. עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מציין בסקירתו השבועית הבוקר (שלישי) כי בישראל האינדיקאטורים הראשוניים לרבעון השני מצביעים על צמיחה חיובית, אם כי בקצב איטי יותר. במבט קדימה השאלה הגדולה היא לאן הולכת המלחמה.
לדבריו, בעוד בארה"ב ובגוש האירו הותירו את הריבית ללא שינוי בהחלטה האחרונה, הבנק המרכזי בבריטניה הפחית את הריבית ברבע נקודת אחוז ל-5.0 אחוזים, הפחתה ראשונה מאז הקורונה לאור הצמיחה החלשה והירידה באינפלציה. "השווקים מצפים להפחתה דומה גם בהחלטות הבאות, אך אנו סבורים שהסיכויים לכך לא גבוהים, גם כי ההחלטה התקבלה על חודו של קול, 5 מול 4 מתנגדים, אך בעיקר לאור אינפלציית השירותים שעדיין מאוד גבוהה (5.7% ביוני), ואי-הוודאות לגבי התקציב של הממשלה החדשה".. 
"הנתונים לצד ההתמתנות באינפלציה תומכים בהערכה שלנו מהחודשיים האחרונים שהבנק המרכזי יפחית את הריבית עוד השנה, כבר בספטמבר. בשבוע שעבר הריבית נותרה ללא שינוי על 5.25-5.50 אחוזים, אך הנגיד אותת שגברו הסיכויים להפחתת ריבית בספטמבר. יחד עם זאת, לאור הירידות החדות בשווקי ההון השווקים מצפים כעת להפחתה של כ-1.5 נקודת אחוז עוד השנה. להערכתנו, הצפי הנוכחי להפחתת ריבית מוגזם והריבית בארה"ב לא תרד השנה כל כך מהר אלא אם נראה משבר נזילות ואשראי".
ביחס לישראל הסביר קליין: "האינדיקאטורים ראשוניים לרבעון השני (שהסתיים מזמן) מצביעים על צמיחה חיובית, אם כי בקצב איטי יותר בהשוואה לרבעון הראשון, כך גם על פי המדד המשולב למצב המשק של בנק ישראל". לדבריו, "הצריכה הפרטית ממשיכה להוביל, כך על פי מדדי ערך הרכישות בכרטיסי אשראי ומדדי פדיון רשתות השיווק (לצד הכנסות המדינה ממסים) שהראו על המשך צמיחה בחודשים האחרונים עד ליוני, זאת למרות הריבית הגבוהה ואי-הוודאות לאור הימשכות המלחמה".
"חלק מהחוזקה של הצריכה הפרטית עד כה הינו כתוצאה של שוק העבודה ההדוק, כאשר סך משרות השכיר של עובדים ישראלים עלה בחודשים האחרונים עד ליוני לשיא חדש מאז המלחמה. גם השכר הממוצע של משרת שכיר של עובדים ישראלים המשיך לעלות, ב-5 אחוזים ב-12 החודשים האחרונים עד ליוני (על פי האומדן הראשוני), מהיר יותר מהאינפלציה אם כי לאט יותר בהשוואה לחודשים האחרונים. למרות הנתונים החיוביים בעבר - במבט קדימה השאלה הגדולה היא לאן הולכת המלחמה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה