השוק

הראל ביטוח ופיננסים: "הבנק האירופי יוריד את הריבית ביום חמישי"

ראש אגף כלכלה ומחקר, עפר קליין, מעריך בסקירתו השבועית כי הסיבות לכך שהבנק המרכזי צפוי לנקוט בצעד זה הן ההתקדמות המהירה באינפלציה לכיוון יעדה וההשלכות הגבוהות של ריבית גבוהה על הצמיחה הכלכלית. עם זאת, הוא מסייג: "הבנק יאותת שנוכח המשך הלחצים האינפלציוניים, אין התחייבות שנראה את הריבית יורדת בעקביות"
מערכת ice | 
עפר קליין (צילום יונתן בלום, shutterstock, Magma Images)
האינפלציה בגוש האירו הייתה גבוהה מהציפיות המוקדמות כאשר עלתה ל-2.6% במאי (על פי האומדנים הראשוניים), ואינפלציית הליבה עלתה ל-2.9%, עלייה ראשונה בקצב עליית המחירים השנה. עצירת הירידה במחירי האנרגיה לצד האצה במחירי השירותים תרמו לכך.
ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, עפר קליין, מסביר הבוקר (שלישי) בסקירתו השבועית: "למרות העובדה שהאינפלציה עדיין מעל ליעד הבנק המרכזי, העומד על 2%, אנו סבורים שכן נראה את הריבית יורדת ברבע נקודת אחוז ביום חמישי הזה". לדבריו, הסיבה לכך היא ההתקדמות המהירה באינפלציה לכיוון יעדה מתחילת השנה וההשלכות השליליות של ריבית גבוהה על הצמיחה (למרות השיפור בחודשיים האחרונים).
"יחד עם זאת", מסביר קליין, "להערכתנו הבנק יאותת שנוכח המשך הלחצים האינפלציוניים, במיוחד מכיוון השכר, אין התחייבות שנראה את הריבית יורדת בעקביות גם בהחלטות הבאות". לדברי קליין, יום קודם גם קנדה צפויה להפחית את הריבית ברבע נקודת אחוז (5.0% כרגע). זאת, לאור האכזבה היחסית מנתוני הצמיחה לרבעון הראשון (והעדכון כלפי מטה של הרבעון הקודם), לצד ההתמתנות בקצב האינפלציה ל-2.7%.
לדברי קליין, הפחתת הריבית הללו (אחרי שוויץ, שבדיה ועוד) תאפשר לבנקים מרכזיים נוספים להפחית את הריבית. ומה לגבי ישראל? לאחר הצמיחה המהירה בצריכה הפרטית ברבעון הראשון של השנה (בחלקה כפיצוי על הרבעון הקודם), קצב ההתאוששות מתמתן. כך באפריל נרשמה ירידה במדדי ערך הרכישות בכרטיסי אשראי ופדיון רשתות השיווק (על פי נתונים מנוכים עונתיות).
גם הנתונים היומיים בכרטיסי אשראי למאי מצביעים על מגמה דומה. הימשכות המלחמה, אי-הוודאות הכלכלית הגוברת לצד הריבית הגבוהה (הקצרה והארוכה), תומכים בהאטה בצמיחה והיחלשות בשוק העבודה. שיעור האבטלה הרשמי בגילאי העבודה העיקריים (25-64) המשיך לזחול כלפי מעלה ל-3.2 אחוזים באפריל, אמנם עדיין רמה נמוכה מאוד, אך זה החודש החמישי ברציפות של עלייה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה