השוק

הראל ביטוח ופיננסים: "בנק ישראל יותיר את הריבית על כנה"

קצב הגידול בהוצאה הציבורית אמנם התמתן, אך עדיין נותר גבוה במבט היסטורי. היבוא רשם עלייה מהירה, מה שקיזז חלק מהצמיחה. עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר, מעריך כי לכל שנת 2024 תירשם צמיחה של 1.5% עד 2% בלבד: "נתוני האינפלציה האחרונים מחזקים את הערכתנו, כמו גם העלייה בגירעון והתנודתיות בשער החליפין"
מערכת ice | 
עפר קליין (צילום יונתן בלום, פלאש 90/ יוסי אלוני)
על פי אומדנים ראשוניים, הצמיחה ברבעון הראשון של 2024 עמדה על 14.1% בשיעור שנתי (על פי הנתונים מנוכי העונתיות), כאשר העלייה החדה מיוחסת ברובה לגידול בצריכה הפרטית (26%) ובהשקעות בנכסים קבועים (49%) שמגיעות לאחר הירידות החריגות שנרשמו ברבעון הקודם.
קצב הגידול בהוצאה הציבורית אמנם התמתן (7%) בהשוואה לרבעון הקודם, אך עדיין נותר גבוה במבט היסטורי. מנגד, היבוא רשם עלייה מהירה (33%) במהלך הרבעון (ברובו יבוא ביטחוני) דבר שקיזז חלק מהצמיחה. עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, ציין בסקירתו השבועית אמש (שלישי) כי בנק ישראל צפוי להותיר את הריבית על כנה.
"האינדיקטורים המקדימים הצביעו כבר מבעוד מועד על כך שהצמיחה ברבעון הראשון הייתה חזקה, כאשר הדבר משקף גם את גיוס המילואים הרחב, התשלומים למפונים ורכישות שנדחו מהרבעון הקודם. אך חשוב לזכור שלמרות הנתון החזק התוצר עדיין נמוך בכ-3% מהרמה שנרשמה ערב המלחמה".
לדבריו, קצב הצמיחה יתמתן משמעותית ברבעונים הבאים. "לכל שנת 2024 אנו צופים צמיחה של 1.5% עד 2% בלבד (צמיחה שלילית לנפש). נתוני הצמיחה והאינפלציה האחרונים מחזקים את הערכתנו לגבי החלטת הריבית; לאור המדד הגבוה, הצמיחה החיובית, העלייה בגירעון והתנודתיות בשער החליפין אנו צופים שבנק ישראל ישאיר את הריבית ללא שינוי בהחלטה ביום שני הקרוב".  
מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל עלה ב-0.8% מעל להערכות המוקדמות. כ-0.5% מתוך המדד מיוחס לעלייה החדה במחירי הנופש בארץ (10%) ולזינוק במחירי הטיסות (19%). יחד עם זאת, מדדי אפריל גבוהים עונתית ולכן האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עלתה קלות בלבד ל-2.8%.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה