השוק

קרנית פלוג: "נדרש שינוי עמוק של סדרי העדיפויות בתקציב המדינה"

נגידת בנק ישראל לשעבר נשאה דברים בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה, והדגישה כי  הגידול בהוצאות הביטחון, צמצום הגירעון וההוצאות על שיקום העוטף ידרשו "הרחבה של ציבור הנושאים בנטל והגדרה של המקורות". לדבריה, "יכולת ההתאוששות של המשק תלויה בהיקף המלחמה בצפון"
מערכת ice | 
קרנית פלוג (צילום יונתן זינדל פלאש 90)
הבוקר (שלישי) נפתח יומו הראשון של כנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה שעורך המכון הישראלי לדמוקרטיה בירושלים, אשר הוקדש לדיונים בנושא "התמונה המקרו-כלכלית ערב המלחמה והשפעותיה על הכלכלה". בפתיחת הכנס נשא דברים נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג, ולאחריו נפתח המושב הראשון שעסק במסגרות התקציב וסדרי העדיפויות לשנים הבאות.
את המושב פתחה פרופ' קרנית פלוג, סגנית נשיא למחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה ונגידת בנק ישראל לשעבר. פלוג הדגישה כי נדרש שינוי עמוק בסדרי עדיפויות בתקציב. לדבריה, הסיבות לכך הן גידול בהוצאות על הביטחון, עלייה בהוצאות הריבית, שיקום העוטף, יישובי הצפון, צמצום הגירעון המבני ושל יחס חוב-תוצר, טיפול באתגרי המשק הישנים והחדשים, שיפור השירותים החברתיים האוניברסליים והשקעה במנועי הצמיחה. "כדי שהמשק יוכל לשאת על גבו את ההוצאות הנדרשות בגידול ההוצאה הביטחונית, הדבר יחייב הרחבה של ציבור הנושאים בנטל והגדרה של המקורות".

"מרבית התחזיות מראות על התאוששות יחסית חזקה". נגידת בנק ישראל לשעבר פלוג, שנייה מימין (צילום: עודד קרני)
בדבריה התייחסה באופן ניכר גם להשלכות המלחמה וציינה: "יכולת ההתאוששות תהיה תלויה גם בעוצמה של המלחמה וגם האם תפתח חזית בצפון ובעיקר האם תוחזר האמינות הפיסקלית, לא פחות חשוב מכך מה יהיה יחסינו מהעולם גם זה חלק מההתאוששות שלנו".
 
"מרבית התחזיות מראות על התאוששות יחסית חזקה כמובן במידה והמלחמה תהיה מאחורינו. כאשר בחנו גם מה המשמעות של מלחמה בצפון, תרחיש הרבה יותר חמור מתרחיש הקונצנזוס", והיא מסבירה: "הצורך להחזיר את המצב הפיסקאלי הוא להגיע חזרה אחרי התאוששות לצמיחה שממנה יהנו כל חלקי האוכלוסייה הדרך לממש את האסטרטגיה הזו, היא להתחיל להתכנס".
"בשנים הבאות צריך יהיה להתחיל לשחוק את תקציב הביטחון ביחס לתוצר, כדי שאותו ציבור שנושא בנטל יהנה מהשיפור בשירותים שימשיך לצמצם פערים. להעלות מיסים בעיקר על הרחבת בסיס המס בעיקר שאוכלוסיות אחרות ישלמו ויתרמו לגידול במשלמי המסים".
בסיכום דבריה אמרה פלוג: "הנזק הפוטנציאלי עצום להיעדר מדיניות הולמת הממוקדת ביעדים קצרי הטווח וארוכי הטווח. היעדר קבלת החלטות, קבלת החלטות לא מתאימות וגלגול הבעיה לעתיד, מעמידות בסכנה את יכולת ההתאוששות של המשק. כדי לעמוד באתגרים מה שנדרש זה שינוי עמוק בסדרי העדיפויות בתקציב, נדרשת הגדלה עצומה בנטל שיוטל על הציבור".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה