השוק

ההייטק חוטף מכה: צניחה של כ-55% בהשקעות סטארטאפים ישראלים

רשות החדשנות מפרסמת את נתוני הדו"ח השנתי על מצב ההייטק בישראל וחושפת כיצד המלחמה הנוכחית השפיעה באופן משמעותי על הפעילות העסקית של הענף. מהדו"ח השנתי עולה כי ההשקעה בסטארטאפים ישראלים רשמה ירידה חדה של כ-55% ב-2023
מערכת ice |  1
ההייטק בזמן מלחמת חרבות ברזל (צילום פלאש 90/ דוד כהן, shutterstock)
מלחמת "חרבות ברזל" השפיעה באופן משמעותי על ההייטק הישראלי ועל פי הדו"ח השנתי של רשות החדשנות המתאר את תמונת המצב של הענף לשנת 2024, ניתן להבחין כי למרות אתגרי השנה, נרשמו מספר הישגים מרשימים בתחום.
מדו"ח "תמונת מצב: הייטק בישראל 2024", עולה כי על אף הקשיים שחלו במהלך השנה, 396 אלף עובדים הועסקו בענף ההייטק ב-2023, מדובר בגידול של 2.6% בהשוואה לשנה הקודמת, כשבמהלך השנה הצטרפו כעשרת אלפים עובדים ועובדות לענף. 
חלקו של ההייטק בתוצר הישראלי הגיע בשנת 2023 לרמה של כמעט חמישית מהתוצר (19.7%), כ-340 מיליארד שקל, וחלקו של ההייטק עמד על 53% מהייצוא מישראל בשנה שעברה, מדובר ב- 73.5 מיליארד דולר - שיעור עקבי בשנים האחרונות. 
לצד נתונים חיוביים אלו, ניתן להבחין במגמת ירידה במדדים הקשורים לפעילות העסקית של ההייטק הישראלי. הגידול בתעסוקה בהייטק התמתן באופן משמעותי ועולה רק במעט על קצב גידול האוכלוסייה, ומדדי פעילות עסקית שונים חזרו לרמות של 2018 או קודם לכן. למשל, ההשקעה בסטארטאפים ישראלים רשמה ירידה חדה של כ-55% ב-2023, כאשר סבבים מתקדמים ספגו את הפגיעה הקשה ביותר. 
בסקרים שנכללו בדו"ח של רשות החדשנות, 500 חברות הייטק ישראליות הדגישו כי אלו מתמודדות עם מספר חששות ואי ודאות לגבי עתידן הכלכלי. כ-40% מהסטרטאפים שנמצאים בתהליכי גיוס, צופים סבבי גיוס בשווי נמוך יותר.
השלכות אירועי הטבח שהתרחשו ב-7 באוקטובר על חברות ההייטק באות לידי ביטוי בהאטה בפעילות העסקית של החברה, עיכובים בפיתוח המוצר או אי עמידה ביעדי החברה. 
במהלך חודשי המלחמה, סטארטאפים ישראלים דיווחו שצמצמו את תוכניות גיוס כוח האדם שלהם לשנה הקרובה, עיקר הצמצום צפוי בגיוס עובדים ועובדות בישראל. רק 39% מהסטרטאפים שמגייסים הון מעריכים בסבירות גבוהה שיצליחו לגייס את הסכום לו הם זקוקים. 
בנוגע לפעילות ההשקעות בישראל, קרנות הון הסיכון מעריכות כי בשנה הקרובה קרנות זרות יצמצמו את השקעותיהן בסטארטאפים בישראל יותר מאשר קרנות ישראליות. הקרנות מעריכות כי אי היציבות המקומית משפיעה לרעה על האופן בו נתפסים סטארטאפים ישראלים, והיא כבר גרמה להוצאת פעילות וקניין רוחני מישראל. על פי הקרנות, מגמות אלה עלולות להחמיר בשנה הקרובה. 
דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות: "בשנת 2024, ובתקצוב מיוחד של הממשלה, הוצאנו אל הדרך מספר מהלכים אסטרטגיים שכללו בין היתר את הערוץ המהיר, קרן ההזנק וקרן יוזמה החדשות. אולם נדרשת השקעה ממשלתית משמעותית תוספתית באקוסיסטם גם בשנים הבאות על מנת להבטיח את המשך הצמיחה של המנוע של הכלכלה הישראלית. זהו הזמן לפעול שכן הפגיעה בישראל בעקבות המלחמה, שכבר באה לידי ביטוי בהורדת דירוג האשראי, עלולה להביא לירידה בהשקעות ובהזרמת ההון לישראל".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הדו"ח מתייחס ל-2023. המצב אחרי 8 חודשי מלחמה גרוע יותר
    מתן 06/2024/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המחצית הראשונה של 2024 לא נכללת בדו"ח ובתקופה הזו, עקב המלחמה, המצב הידרדר מאוד מבחינת היקף הגיוסים שירד באופן דרסטי.
    סגור