דיגיטל וטק

הייטק במשבר: הממשלה השקיעה 1.25 מיליארד שקל מאז ה-7 באוקטובר

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה חשפה כי המשרד סיפק תמיכה בסכום עתק עבור סטארטאפים שהיו במהלך סבב גיוס הון בעת פרוץ המלחמה. בדיון בוועדה בכנסת ציינה גילה גמליאל כי יושקעו 90 מיליון שקל בניסיון להיאבק בחרם האקדמי. על הפרק: תוכנית משיכת חוקרים מצטיינים לתעשייה הישראלית. איימן עודה: "לוודא רשת תמיכה רחבה"
מערכת ice | 
משבר בהייטק (צילום shutterstock)
שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, ח"כ גילה גמליאל הציגה היום (שני) בפני ועדת המדע והטכנולוגיה בראשות ח"כ איימן עודה, את חזונה ויעדיה המרכזיים לשנת 2024. חזון השרה שם דגש על עיצוב וקידום המצוינות המדעית והטכנולוגית כמנוף עיקרי להבטחת עתיד כלכלי וחברתי משגשג בישראל דווקא בעת הזאת.
במרכז דבריה של השרה עמדה ההבנה כי השקעה במדע ובחדשנות היא לא רק השקעה לעתיד, אלא גם כלי חיוני להתמודדות עם אתגרים מיידיים, ובכלל זה אתגרי הביטחון. "המדע יכול לסייע כתשתית צמיחה גם בזמן מלחמה על ידי פיתוח טכנולוגיות חדשניות לחיזוק צה"ל, הגנה על האזרחים וקידום שיתוף פעולה בינלאומי".
 
השרה הציגה נתונים על אודות תמונת מצב שיתוף הפעולה האקדמי במחקרים משותפים בין ישראל למדינות העולם בתחומי STEM (מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה) בשנים 2013-2023: שיתוף פעולה מתפתח: חרף מאמצי BDS, שיתופי הפעולה האקדמיים בין ישראל למדינות העולם נמצאים במגמת עלייה מתמדת. ארה"ב המדינה המובילה בשיתופי פעולה אקדמיים עם ישראל, עם כ-25% מכלל הפרסומים המשותפים. באירופה: 14 מתוך 20 המדינות המובילות בשיתופי פעולה אקדמיים עם ישראל, עם כ-38% מכלל הפרסומים המשותפים. אזור האנדופסיפיק: 4 מתוך 20 המדינות המובילות בשיתופי פעולה אקדמיים עם ישראל, עם כ-10.8% מכלל הפרסומים המשותפים (מתוכם 3.8% עם סין).

תוכנית משותפת של ות"ת ושל משרד האוצר תפעל למשיכת חוקרים מצטיינים לאקדמיה ולתעשייה הישראלית. גמליאל ועודה בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת (צילום: דני שם טוב/ דוברות הכנסת)

השרה גמליאל הדגישה את חשיבות המאבק בחרם אקדמי, והציגה תוכנית חירום למניעת חרם אקדמי: הקצאת 90 מיליון שקל, סכום שעבר בוועדת שרים לחדשנות ומדע, ויושקע במגוון פעולות למניעת חרם אקדמי. 40 מיליון שקל יוקצו לחיזוק שיתופי פעולה בינלאומיים, תוך תוספת של 10 מיליון שקל לטובת פעילות זו. משיכת חוקרים מצטיינים: תוכנית משותפת של ות"ת ושל משרד האוצר תפעל למשיכת חוקרים מצטיינים לאקדמיה ולתעשייה הישראלית. משלחות חירום: יתקיימו משלחות חירום לארץ ולחו"ל במטרה לקדם שיתופי פעולה בינלאומיים ולמנוע חרם אקדמי.
כמו כן הוצגו ארבע תוכניות רשות החדשנות שמטרתן לחזק את תעשיית ההייטק הישראלית ולשפר את סיכויי ההצלחה של סטארטאפים צעירים.
  1. "הערוץ המהיר": תוכנית חירום להצלת סטארטאפים בשלבים מוקדמים שהיו בסבב גיוס הון בעת פרוץ המלחמה. במסגרת התוכנית, אושרו כבר 247 בקשות בהיקף של 1.25 מיליארד שקל, כשליש מהסכום מהווה השקעה ישירה של רשות החדשנות.
  2. קרן "הזנק" חדשה: קרן ייעודית שתסייע בהקמה ובמימון סבבי גיוס הון-סיכון לחברות Deep Tech. הקרן תתמקד בתחומים עתירי מו"פ ובסיכון גבוה, שם קיימת זמינות נמוכה של הון פרטי. תקציבה של הקרן יעמוד על 500 מיליון שקל.
  3. קרן "יוזמה 2.0": קרן שתמריץ השקעות של גופים מוסדיים ישראלים בהייטק הישראלי באמצעות השקעה בקרנות הון סיכון ישראליות. צפי גיוס ההון של הקרן עומד על כ-700 מיליון דולר בין השנים 2026-2024.
  4. מסלול חדש שנועד להגדיל את מספר המשקיעים הפרטיים בשלבי ה-Pre Seed וה-Seed. במסגרת המסלול, מועדוני אנג'לים יוכלו לקבל מענק של 2.7 מיליון שקל לתקופה של 3 שנים, תוך התחייבות להשקיע סכום משמעותי בחברות Deep Tech ישראליות.
 
יו"ר הוועדה, ח"כ איימן עודה בירך בפתח הדיון את השרה החדשה בתפקיד, ח"כ גילה גמליאל ואיחל לה הצלחה רבה. "משרד המדע חשוב ביותר ויש לו פוטנציאל עצום לקדם את החברה כולה ‏קדימה. ‏אנחנו כאן בוועדה עסקנו באדיקות במקומו של ‏המחקר המדעי והפיתוח הטכנולוגי בחברה, וביתרונות ‏הרבים שאלה יכולים להעניק לחברה האזרחִית. ‏לדאבוני הוועדה עסקה גם בקשיים הרבים שנקרו ‏בדרכה של הקהילה המדעית בשנים האחרונות.
 
"אלו, באו לידי ביטוי בראי הקיצוצים בתקציבי מחקר ותשתיות מחקר, בהשתקה, רדיפה, ופגיעה במחקר החופשי שהביא לירידה ‏הדרסטית של השקעות במחקר ופיתוח ובהייטק ‏בשנתיים האחרונות.‏ מדע וטכנולוגיה הוא תחום ‏נהדר - יש בו אנשים חכמים, יצירתיים, רחבי אופקים, שבסופו של דבר הצלחתם היא הצלחת החברה כולה. ‏התפקיד שלנו הוא לוודא שיש לאנשים העוסקים בתחום רשת תמיכה רחבה, שהיא גם נכונה ומדויקת לצרכים שלהם. זה משרד קריטי לשיתופי פעולה ‏חברתיים ואזרחיים, במיוחד בין יהודים לערבים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה