השוק

פרשת סלייס: בית המשפט קבע - מה יעלה בגורל כספי העמיתים?

כספי הלקוחות של קופת הגמל צפויים להיות מוקפאים עד תחילת חודש מאי לכל הפחות. המנהל המיוחד סנדרוב ביקש להמשיך את הצו הארעי שניתן לחברה. מאחר שכספי חוסכים נוהלו מאותו חשבון, כספי חוסכים קיימים שימשו לתשלום עבור פדיונות של לקוחות. בעתיד יוצג הסדר שיכלול את מכירת סלייס לחברות גמל אחרות בשוק
מערכת ice | 
כלכלה (צילום shutterstock)
כספי הלקוחות של קופת הגמל סלייס צפויים להיות מוקפאים עד תחילת חודש מאי לכל הפחות. בית המשפט המחוזי בתל אביב פסק זאת ביום חמישי בעקבות בקשתו של אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמונה לחברה. סנדרוב ביקש להמשיך את הצו הארעי שניתן לסלייס עם כניסתו לתפקיד בסוף דצמבר, במסגרתו הכספים בחברת הגמל יוקפאו עד לגיבוש הסדר לחברה.
על פי הדיווח בכלכליסט, ההסדר אמור לקבוע, בין היתר, את חלוקת כספי החוסכים שהועברו לחברה תחת ההנחה כי חלקו חסר. סלייס מנהלת קופות גמל בהיקף של 4.2 מיליארד שקל. קופות הגמל המנוהלות בסלייס הגיעו להיקף של 1.8 מיליארד שקל, ואולם היקף הנכסים הגדול ביותר בחברה, 2.45 מיליארד שקל, שייך לקופות שמאפשרות ללקוחות לנהל את ההשקעות שלהם באופן עצמאי ומכונות IRA.
ענף זה צמח בעקבות הזרמת כספים של משקיעים על מנת להשקיע בקרנות חוץ. סנדרוב מונה כמנהל מיוחד לחברת סלייס לאחר שהרגולטור בתחום, רשות שוק ההון, מצאה ליקויים חוזרים ונשנים בהתנהלות החברה. בעקבות מינויו, הוקפאה היכולת של החוסכים למשוך או להפקיד כספים לתוך קופות הגמל שברשותם. בין היתר, בשל הצורך למנוע ריצה של חוסכים למשוך את כספם, מה שעלול למוטט את החברה.
בביקורות שערך מ"מ יו"ר הרשות עמית גל בחברה עלו כמה ליקויים שלאורך זמן לא תוקנו. בדיווח בכלכליסט מרחיבים כי חלק מליקויי הניהול שנמצאו בסלייס נוגעים לכך שלא הייתה הפרדה מוחלטת בין כספי הלקוחות השונים שנוהלו ב-IRA ובעקבות כך לא ברור מה היקף הכספים של חלק מהלקוחות ולמי יש לשייך הפסדי שיערוך אפשריים שנוצרו באותן קרנות חוץ שבהן הושקע ההון.
בנוסף, מאחר שכספי חוסכים נוהלו מאותו חשבון, כספי חוסכים קיימים שימשו לתשלום עבור פדיונות של לקוחות. מבדיקתו הראשונית של סנדרוב עלה חשש כי אי הסדרים נוגעים לכספים בהיקף של מאות מיליוני שקלים. על פי הערכתו, משיכת כספים בעת הזו עלולה להביא לפגיעה בחוסכים, בשל בעיית שיוך כספים ללקוחות. כלומר, משיכת כספים על ידי לקוח אחד יכולה להסתיים בקבלת כספים ששייכים לחוסכים אחרים וליצור עירוב נכסים.
 
מעבר לכך, ביקש סנדרוב לעכב את ההליכים המשפטיים התלויים ועומדים נגד סלייס או נכסיה עד למתן החלטה אחרת, ולמנוע את פתיחתם של הליכים חדשים נגד החברה. על פי החלטת בית המשפט, קיימת אפשרות כי חלק מהכספים השייכים לחוסכים לא יחזרו אליהם, בשל התנהלות הנהלת סלייס, אולם סנדרוב עוד לא העריך את סיכויי ההתממשות של תרחיש כזה.
בעתיד, סנדרוב צפוי להציג תוכנית להסדר שעשוי לכלול את מכירת סלייס לחברות גמל אחרות בשוק. סלייס נמצאת בשליטת משפחת גולדברג ומנהלת קופות גמל בהיקף של יותר מ-4 מיליארד שקל. לכלכליסט נודע כי בחודש האחרון לפחות שני גופי גמל גדולים פנו לסנדרוב לשם בדיקת אפשרות רכישת הקופות של סלייס.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה