דיגיטל וטק

בשורה לנהגים: זה המהפך הצפוי ברכבים שלכם?

מדובר ברשת אלחוטית אופטית היברידית חדשה מדויקת יותר מ-GPS, שמסוגלת לעקוב אחר כלי רכב בערים צפופות עד למרחק של ארבעה סנטימטרים. כך זה יעבוד
מערכת ice |  7
רכבים (צילום shutterstock, פלאש 90/ אבשלום ששוני)
מכוניות בנהיגה עצמית עשויות להשתלט בקרוב על כבישי העתיד. באמצעות מערכות לווייני ניווט גלובליות כיום, שלא לגמרי מהימנות ומסונכרנות כיום. חוקרים הולנדים באוניברסיטת דלפט לטכנולוגיה ובאוניברסיטה החופשית אמסטרדם אומרים שרשתות ניווט אמריקאיות של GPS ו-Galileo מסתמכות על מערכות לווייניות שלעתים קרובות האותות שלהן חסומים או משתקפים באמצעות תופעה המכונה התפשטות רב-נתיב.
הצוות בונה על כלי רשת ניידים קיימים ומתכנן לקשור את המערכת שלהם לשעון אטומי מדויק להפליא שיכול לשדר נתוני מיקום בתזמון מושלם.
בפרויקט שזכה לכינוי "SuperGPS", הצוות פיתח בהצלחה מערכת מיקום בזמן אמת המספקת קישוריות בדומה לרשתות ניידות ו-Wi-Fi קיימות. אחת המטרות העיקריות של הפרויקט היא יצירת מערכת גיבוי עבור משתמשי אפליקציית ניווט, רשויות אכיפת החוק ומכוניות בנהיגה עצמית, אשר לא יצטרכו להסתמך על אותות רדיו לווייניים רעועים. מערכות הניווט העולמיות הנוכחיות עומלות לעתים קרובות עם הנושא המובנה של קליטת לוויינים - במיוחד באזורים עירוניים.
"במרכז עיר סואן עם הרבה בניינים גבוהים יכולים לבוא לידי ביטוי שני השפעות: הבניינים יכולים לחסום את האות ובמנהרות אין כיסוי כלל. אות נכנס יכול להיות מעוות גם כאשר אותות קופצים מחזיתות הבניינים", אומר חוקר ה-GPS, פיטר דה באקר, בהודעה מהאוניברסיטה.
מערכות המיקום הנוכחיות לווייני GPS ו- Galileo - הידועות כמערכות לווייניות ניווט גלובליות (GNSS) - יכולות לסטות במאות מטרים, מציינים המחברים, "וזה יכול להיות קטלני, פשוטו כמשמעו, אם אתה במכונית שנוהגת בעצמך". אותות GPS הנגזרים מרדיו ולוויין עלולים לעתים קרובות להשתקף ולבלבל מכשירי ניווט, במיוחד סביב בניינים גבוהים.
"זה יכול להפוך את ה-GPS לבלתי אמין בסביבה עירונית", אומר מחבר המחקר כריסטיאן טיבריוס. "זו בעיה אם אי פעם נרצה להשתמש בכלי רכב אוטומטיים. האזרחים והרשויות שלנו תלויים למעשה ב-GPS עבור יישומים ומכשירי ניווט רבים מבוססי מיקום. יתר על כן, עד כה לא הייתה לנו מערכת גיבוי".
הפיתוחים האופטיים והאלחוטיים של החוקרים ההולנדים מנצלים את היתרונות של כלי תשתית המשמשים כיום את רשתות התקשורת הניידות הגדולות כמו AT&T, Verizon, אורנג' הצרפתית ודויטשה טלקום הגרמנית. רשתות Ethernet סיבים אופטיים וקונסטלציה של משדרי רדיו אמורים להיות מסונכרנים עם שעונים אטומיים שכבר נישאים על גבי רכבים מודרניים רבים.
"הבנו שעם כמה חידושים חדישים, ניתן להפוך את רשת התקשורת למערכת מיקום חלופית מדויקת מאוד שאינה תלויה ב-GPS", אומר ג'רואן קולמייג' מאוניברסיטת Vrije University Amsterdam.
צוות המחקר אומר שהם מפתחים מערכת שמשתמשת באותות רדיו עם רוחב פס גדול בהרבה, המאפשרת את דיוק המיקום הגבוה ביותר האפשרי. ממצאי המחקר, שפורסמו בכתב העת Nature, מראים שמערכת הניווט של הצוות הייתה מדויקת בטווח של 10 סנטימטרים, או פחות מארבעה אינץ', בסביבה עירונית.
"בניינים משקפים אותות רדיו, שיכולים לבלבל מכשירי ניווט. רוחב הפס הגדול של המערכת שלנו עוזר למיין את השתקפויות האות המבלבלות הללו, ומאפשר דיוק מיקום גבוה יותר", כותב ג'רארד יאנסן מאוניברסיטת דלפט לטכנולוגיה.
"יחד עם זאת, רוחב הפס בתוך ספקטרום הרדיו הוא דל ולכן יקר. אנו עוקפים זאת על ידי שימוש במספר אותות רדיו קשורים ברוחב פס קטן, הפרוסים על רוחב פס וירטואלי גדול. יש לזה יתרון שרק חלק קטן מרוחב הפס הוירטואלי משמש בפועל והאותות יכולים להיות דומים מאוד לאלו של טלפונים ניידים".
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    כככ
    כככ 12/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הורסים את העולם
    סגור
  • 6.
    אנחנו כל כך מטומטמים!
    ביודיזל 12/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איך זה ממשיך לעבוד באמינות בעת הפסקת חשמל?
    סגור
  • 5.
    המטרה,-כסף כסף וכסף. צורך -כמעט אפס
    יוסף המסביר 12/2022/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    והסכנה מול העיניים.מכוניות מהירות ללא שליטה אנושית.לא לשכוח את המסכן שנפטר בגלל תקלה בצינטור.האם נתגעגע לכך שרק אחד ימות כאשר תתקחש תאונת שרשרת של מכוניות לא נשלטות?
    סגור
  • 4.
    לאט לאט ובטוח נועלים עלינו... גטו במלוא המובן (ל"ת)
    בשורת איוב 12/2022/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 3.
    עוד תוכנית של הבונים החופשיים להשתלט עלינו (ל"ת)
    מלי 12/2022/08
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 2.
    את מי זה מעניין
    פותר תרגילים 12/2022/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ומה זה עוזר לי??
    סגור
  • 1.
    יש יותר ממחקר מוצלח אחד, ועדיין שום מוצר - יודעים למה?
    קשקוש מקושקש 12/2022/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כי אין צורך. יש כבר פתרונות והם כבר במימוש. מה שהכותב מקשקש כאן הוא רק ניסוי (אפילו לא POC). ז.א. הזמן והכסף לייצור אב טיפוס ומשם פרודקשן ומשם ייצור המוני - הוא כזה שזה לא ייצא לפועל. אף פעם. תבדקו אותי לא רק עוד כמה חודשים, לא שנה - עשר שנים ! סתם עוד כתבת קליק בייט מבית אייס
    סגור