דיגיטל וטק

שימוע היסטורי בקונגרס: מנכ"לי פייסבוק, אמזון, גוגל ואפל על הגריל

בפעם הראשונה מנכ"לי ארבע חברות הטכנולוגיה הגדולות מעידים בפני ועדת המשנה להגבלים עסקיים. לאחר שנה של חקירה, נבדק האם השתמשו בכוחם במטרה להחליש את מתחרותיהן של ענקיות הטכנולוגיה: "יש לזה שם – זה נקרא מונופול"
אילן שניג | 
מארק צוקרברג, ג'ף בזוס, סונדאר פיצ'אי, טים קוק (צילום פייסבוק/מארק צוקרברג, ג'ף בזוס, ויקיפדיה, אתר הקונגרס)
דרמה בקונגרס: מנכ"לי ארבע חברות הטכנולוגיה הגדולות - פייסבוק, אמזון, גוגל ואפל מעידים לראשונה בפני ועדת המשנה להגבלים עסקיים בקונגרס. עדותם של הארבעה מתרחשת בתום שנת חקירה, בה נבדק האם השתמשו בכוחם במטרה להחליש את מתחרותיהן. זהו השיא של החקירה של ועדת המשנה להגבלים עסקיים שהחלה כבר ביוני 2019. 
מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג עומת במהלך השימוע עם תכתובות מייל רבות המוכיחות שהוא ראה את ווטסאפ ואינסטגרם כיריבות אפשריות. באחד המיילים כתב צוקרברג: "אם הם יגדלו – זה יפריע לנו" ובהמשך הודה כי אינסטגרם היוותה איום עבורו ולכן קנה אותה. ציין כי העסקה אושרה על ידי וועדת הסחר בארה"ב. אחד הנוכחים ביקר את אסטרטגיית הרכישה וכינה אותה: "יש לזה שם – זה נקרא מונופול".
המחוקקים התמקדו במהלך הדיונים על שליטת גוגל בשוק המודעות, בהשתלטות של פייסבוק על מתחרות שונות - כמו וואטסאפ, אינסטגרם וגיפי, במדיניות העמלות של אפל בחנות האפליקציות – וביחס של אמזון כלפי מוכרים בפלטפורמה שלה. עד כה העידו במסגרתה מתחרות קטנות יותר על התנהלותן המונופוליסטית של הענקיות. יו"ר הוועדה, דיוויד ססלין, טען בפתח הדיון כי החברות הללו מנצלות לרעה את כוחן בטכנולוגיה, על מנת להעצים את עצמם עוד ועוד. 
ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון ומי שמוגדר כאדם העשיר בעולם, סיפר בתחילת עדותו על התחרות המשמעותית עם חברות ענק אמריקאיות, כמו רשת המרכולים 'וולמארט'. בזוס אמר כי "העולם צריך גם חברות גדולות - כי חברות קטנות לא יכולות לבצע דברים מסוימים" . תחקיר הוול סטריט ג'ורנל, טען כי אמזון השתמשה בנתונים ממוכרי צד ג' כדי לפתח מוצרים דומים, ולחסל את התחרות. עשרות משקיעים ויזמים העידו בתחקיר, כי הם נאלצו להיסגר אחרי שאמזון השקיעה בחברות שלהם וקיבלה גישה למידע קנייני. בזוס התייחס לסוגייה והודה שיש מדיניות שאוסרת על שימוש בנתוני מוכרי צד שלישי כדי לתמוך במותגים פרטיים שאמזון משווקת והוסיף שמדיניות זו נשמרה לאורך כל שנות פעילות החברה. 
טים קוק, מנכ"ל חברת אפל, הודה בפתח עדותו כי הביקורת של חברי הוועדה כלפי חברות הענק הינה מוצדקת והגיונית. קוק נשאל על הסרת יישומון בקרת הורים, תוך שפעל להשארת יישומון אחר שהוקם במימון של ממשלת ערב הסעודית והוא השיב כי פעולה זו נעשתה כדי להגן על ילדים וכי אפל לא מקבלת הכנסות מהמוצר המדובר. בהמשך קוק צפוי להישאל על המס שאפל גובה עבור השימוש בחנות האפליקציות שלה 15%-30% מס עבור כל רכישה בתוך האפליקציה. בעלי האפליקציות טוענים כי מדובר במס לא הוגן, אך באפל מתעקשים שמדובר במחיר השוק. 
סונדר פיצ'אי, מנכ"ל חברת האם של גוגל, יוטיוב ואלפאבית, נדרש לסוגיית הדומיננטיות של גוגל בשוק החיפוש והפרסום. החברה חשודה בתיעדוף של מוצריה במנוע החיפוש שלה  ובהעלאת מחירי המודעות. פיצ'אי נשאל ע"י יו"ר הוועדה ססלין האם החברה גונבת תכנים מאתרים קטנים יותר, וסירב להתייחס לטענה. הוא טען כי גוגל מתמקדת במתן מידע מדויק ככל הניתן למשתמשיה. כנשאל האם גוגל עשויה להשפיע על הבחירות בארה"ב, שייערכו בנובמבר הקרוב, ענה "ל כי גוגל לא נוקטת צד בסוגיות פוליטיות, וכי העבירה מסר לעובדיה כי כל עיסוק בפעילות פוליטית תעשה בזמנם הפרטי בלבד, ולא על חשבון שעות עבודתם בחברה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה