דיגיטל וטק

שנה למלחמה: למרות שהצמיחה נעצרה השכר בהייטק הישראלי בעלייה

דו"ח של רשות החדשנות בנוגע להשפעות המלחמה על ענף ההייטק והטכנולוגיה בישראל. בממצאים עולה שבצל יציבות מרשימה בהשקעות בענף, תמונת התעסוקה והגיוסים בהייטק הישראלי מורכבת, זאת לצד פערים בצמיחה של מדד ת"א טכנולוגיה בהשוואה למדדים המקבילים בעולם
מערכת ice | 
ההייטק בזמן מלחמת חרבות ברזל (צילום פלאש 90/ דוד כהן, shutterstock)
במלאות שנה לפרוץ מלחמת "חרבות ברזל", רשות החדשנות מפרסמת היום (שני), דו"ח נרחב המספק תמונת מצב עדכנית של ההייטק הישראלי. בדו"ח, נבחנות ההשלכות של המלחמה על אחד הענפים המשמעותיים ביותר לכלכלת ישראל, ענף המהווה יותר ממחצית מהייצוא הישראלי, כשליש מכלל הכנסות המדינה ממסי הכנסה של שכירים, וחמישית מהתוצר המקומי הגולמי. ענף ההייטק, הנסמך במידה רבה על משקיעים זרים, מצוי בתקופה קריטית המאופיינת בסיכון מוגבר ואי-ודאות גוברת, עם השפעות על המשק הישראלי כולו.
לצד יציבות מרשימה בסך ההשקעות בענף לעומת התקופה המקבילה אשתקד, תמונת התעסוקה והגיוסים בהייטק הישראלי מורכבת. בעוד בעולם הטכנולוגי מתחילים להיראות ניצני צמיחה והתאוששות מהמשברים הכלכליים הגלובליים, בישראל נרשמה סטגנציה מדאיגה בתעסוקה ולא חלה במדד זה צמיחה משמעותית מזה כשנתיים.
עצירה בתעסוקה: סיכון לכלכלה הלאומית
במהלך העשור האחרון, התאפיין ההייטק הישראלי בצמיחה עקבית בתעסוקה, אך בשנתיים האחרונות נרשמה ירידה בקצב הגידול, מצב זה מהווה בעיה מהותית לכלכלה הישראלית, שכן תרומתם של עובדי ההייטק להכנסות המדינה ממסים היא משמעותית. הדו"ח מתריע כי אם לא תחול צמיחה משמעותית בתעסוקה, עלולה להיות פגיעה עתידית בהכנסות המדינה ממסים וזאת בתקופה שבה הגירעון הולך ומעמיק.
הייטק ישראלי: שמירת האטרקטיביות להשקעות לצד דריכה במקום בתעסוקה
הממצאים מראים כי למרות המצב הביטחוני, ישראל נותרה מוקד משיכה משמעותי להשקעות זרות. מנגד, הדו"ח מצביע על כך שהצמיחה במספר המועסקים בענף, שהייתה המנוע לצמיחה הכלכלית בעשור האחרון, הואטה מאוד. מאז 2022, נרשמה עצירה כמעט מוחלטת בצמיחה במספר המועסקים, שנותר קבוע סביב 400,000 עובדים, המהווים כ-11% מהמועסקים במשק הישראלי (שיעור שגם הוא הפסיק לצמוח).
לצד הדריכה במקום בתחום התעסוקה, ההייטק הישראלי שמר על יציבות בגיוסי הון, כאשר בין אוקטובר 2023 לאוגוסט 2024 גויסו קרוב ל-9 מיליארד דולר על ידי חברות טכנולוגיה ישראליות. סכום זה מציב את ההאב הישראלי במקום השלישי בעולם בגיוסי הון, אחרי עמק הסיליקון וניו יורק, ומעל האבים טכנולוגיים אחרים כגון לונדון ופריז.

 דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות, קרדיט: חנה טייב
פערים בתעסוקה ומיקוד במו"פ - לראשונה במחצית השנה האחרונה מעל למחצית המועסקים בענף ההייטק היו בתפקידי מו״פ
הדו"ח מצביע גם על שינוי בתמהיל התעסוקה בהייטק: בעוד שתפקידי מו"פ המשיכו לצמוח, התעסוקה בתפקידי מוצר ובתפקידים עסקיים נחלשה. המצב הזה יוצר תעשייה הממוקדת בעיקר במחקר ופיתוח, תוך ירידה בתפקידים התומכים בפיתוח המוצר והתפעול העסקי. מצב זה מצביע על פחות הזדמנויות תעסוקה בהייטק למי שאינם בתפקידים טכנולוגיים. ומגביל את היכולת של ההייטק לצמוח כענף מעסיק בישראל.
השקעות מרוכזות בחברות בוגרות וסייבר
הדו"ח מגלה כי בעוד סך ההשקעות בחברות הייטק נשאר יציב, ישנה מגמה של ריכוז השקעות בחברות בוגרות, ובעיקר בתחומי הסייבר. קרוב ל-60% מההשקעות שנעשו בתקופת המלחמה הופנו לסבבי גיוס גדולים (מעל 50 מיליון דולר), בעיקר בחברות מבוססות. תחום הסייבר, הפך לדומיננטי במיוחד, וריכז כ-35% מסך ההשקעות בתקופה זו, נתון הכפול מהשנים הקודמות.
מגמה זו מעידה על ההצלחה של תחום הסייבר בישראל, אך היא גם מדגישה את הסיכון לצמצום ההשקעות בסטרטאפים צעירים ובתחומים נוספים - צריך להמשיך  לוודא שיש מספיק הון זמין להשקעות לחברות גם ביתר התחומים. הקפאון בהשקעות בשלבים מוקדמים עלול לפגוע בפיתוחים חדשניים ולצמצם את צמיחתן של חברות חדשות שמהוות את הבסיס לחדשנות העתידית של ישראל.
שכר גבוה אך פערים גדלים
בעוד התעסוקה בהייטק נותרה בסטגנציה, השכר בענף המשיך לעלות, והפער בין השכר בהייטק לשאר המשק ממשיך להתרחב. השכר הממוצע בהייטק  ברבעון השני של 2024 עומד על כ-31.5 אלף שקלים, פי 2.8 מהשכר הממוצע במשק. העלייה בשכר מעידה על ביקוש לכישרונות טכנולוגיים שרק יגדל בעתיד.

 ד"ר אלון סטופל יו"ר רשות החדשנות, צילום: חנה טייב 
במספר האבים יש סימני התאוששות, ישראל בהשתהות
בנוסף, פערי התשואות בין חברות טכנולוגיה ישראליות לחברות נאסד"ק ממשיכים להתרחב. בעוד בנאסד"ק נרשמה תשואה של 31% מאז פרוץ המלחמה, מדד ת"א-טכנולוגיה עלה ב-14% בלבד, פער המדגיש את התחרות הגוברת בשוקי ההון העולמיים. חשוב לציין שעד תחילת 2023 נאסד"ק 100 ותל אביב טכנולוגיה הציגו תשואות דומות.
גילה גמליאל שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, מסרה: "מלחמת חרבות ברזל הוסיפה אתגר נוסף לכלכלה הישראלית, אך הדו"ח מוכיח כי ההייטק הישראלי ממשיך להוות עמוד תווך יציב. עלינו לפעול בדחיפות כדי להבטיח שהענף יוכל להמשיך להוביל את הצמיחה הכלכלית שלנו, תוך שמירה על מגוון רחב של תחומים ושלבי פיתוח טכנולוגי. זה לא מספיק רק להישאר יציבים, אנחנו חייבים לחתור לשגשוג וצמיחה, במיוחד מול התחרות הגלובלית".
דרור בין מנכ"ל רשות החדשנות, התייחס לנתונים וטען כי: "הדו"ח מראה מצד אחד את האטרקטיביות הרבה, גם בעתות משבר של  חברות הטק הישראליות להשקעות. מצד שני מראה הדו"ח האטה משמעותית בצמיחה בתעסוקה, בהשקעות בשלבים מוקדמים ובאינדיקטורים נוספים. על מנת להבטיח שעם סיומו של המשבר ההייטק יחזור לתוואי הצמיחה המהירה שלו עלינו לוודא שההשקעות זורמות גם לסטרטאפים צעירים ולחברות בשלבי צמיחה המוקדמים ולכלל תחומי הטכנולוגיה, ולא נשארות רק בחברות הגדולות יותר ובסייבר. הדרך לעשות זאת, בין היתר, היא באמצעות הגדלת ההשקעה הממשלתית בהייטק גם בשנים הבאות, כפי שנעשה ב-2024".
ד"ר אלון סטופל יו"ר רשות החדשנות, התייחס לממצאים ומסר בתגובה: "המלחמה והאתגרים הנלווים לה, הובילו לעצירה הצמיחה בתעסוקה, בתחומים עסקיים ובתפקידי מוצר. מדובר בסימן אזהרה ברור. תעשיית ההייטק הופכת להיות ממוקדת יותר בתפקידים טכנולוגיים, מה שמאותת כי הצמיחה העסקית של חברות הייטק מתבצעת מחוץ לישראל. במידה ותהליך זה ימשך הוא יפגע בצמיחה הכלכלית, וישפיע גם על ההזדמנויות של אנשים העובדים בתפקידי מעטפת להשתלב במגזר הייטק. עלינו לפעול ליצירת מנגנוני איזון ועידוד, כדי לשמר את התחרותיות של האב ההייטק הישראלי לצמיחת חברות שלמות אל מול הזירה הגלובלית".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה