נבחרת אייס

לועג לכולנו בפרצוף: הגירעון משתולל - וסמוטריץ' הגיש תקציב כושל | פרופ' ירון זליכה

תהליך הורדת הריבית כבר החל ברחבי העולם, אבל בישראל אין אפילו מה לחלום על כך. למרות היקף החובות העצום של הממשלה, המתווה שהגיש שר האוצר צפוי רק להעמיק את המיתון. את המחיר כולנו נמשיך לשלם: המיסים עולים, העסקים נפגעים, יוקר המחיה משתולל - ועל הכספים הקואליציוניים אין מה לדבר
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  5
בצלאל סמוטריץ, פרופ' ירון זליכה (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, חיים גולדברג, Magma Images)
השבוע התבשרנו כי אומדן הצמיחה המעודכן של אנשי משרד האוצר לשנת 2024 צנח ל-1.1% בלבד. המשמעות היא צמיחה שלילית לנפש בשיעור של כ-0.8%. מיתון. למעשה הנתון האמיתי גרוע בהרבה. במסגרת חישוב אומדן ה-1.1% לצמיחה משוקלל גידול ניכר בצריכה הציבורית עקב פעילות המלחמה והשלכותיה. כלומר, התוצר העסקי צפוי לגדול בשיעור נמוך יותר ואולי אף לקטון. זאת ועוד, ענף הבניה שהוא חלק מאומדן התוצר צפוי לגדול עקב ההשתוללות הנמשכת במחירי הדיור. אמנם תחזית הצמיחה היא ריאלית לכאורה אולם מדד מחירי התוצר לא מכסה את מלוא עליית מחירי הדיור ולכן מנפח נומינלית את נתוני התוצר. את הפער נראה רק בחישוב התוצר הריאלי המתוקנן לפערים בכוח הקנייה כולל מחירי הדיור.  
במילים אחרות, אנו בצמיחה שלילית משמעותית של המשק. הצמיחה השלילית מכבידה מאוד על הגירעון התקציבי שהולך ומאמיר הן עקב העלייה בהוצאות (ולא רק הוצאות המלחמה השוטפות) והן עקב הפגיעה בהכנסות הממשלה ממיסים. הגירעון המכביד מונע ירידת הריבית במשק. בעוד בעולם כבר החל תהליך הורדת הריבית (באירופה הריבית כבר ירדה ובארה"ב היא תרד ככל הנראה בחודש הקרוב או לכל היותר בהחלטת הריבית הבאה) הרי שבישראל אין מה לחלום על הורדת ריבית קרובה. הריבית הגבוהה מכבידה עוד על הגירעון הממשלתי לאור היקף החובות העצום של הממשלה וצרכי המימון הגבוהים שלה. בקיצור, נכנסנו ללופ. גם ההתנהלות השערורייתית של סמוטריץ' מול שלוש חברות הדירוג שהביאה לירידה משולשת בדירוג שלנו לא מאפשרת ירידה ריבית קרובה.
 

ומה עושה בתגובה להתפתחויות השליליות כבוד שר האוצר הנחמד שלנו, ח"כ בצלאל סמוטריץ'?
הוא הגיש השבוע מתווה שגוי לתקציב המדינה לשנת 2025 שיעמיק עוד יותר את המיתון ויחריף את הבעיה.
תחילה, הטיל השר סמוטריץ' את יהבו על עלייה משמעותית במיסים המוטלים על הציבור הרחב ועל העסקים הקטנים. הוא מתכנן עלייה במס ההכנסה דרך שחיקת מדרגות המס ודרך עליה במדרגה הגבוהה. עליה שתביא לחציה מסוכנת של הרף הקובע שאדם יהיה זכאי ליותר ממחצית מהכנסתו השולית. שוב נחזור לימים האפלים שבה רשויות המס לוקחות מאדם יותר ממחצית הכנסתו השולית. עוד מתוכננת עלית מע"מ לשיעור של 18% ואולי גם ל-18.5%.
כמובן שהארנונה, החשמל, המים וכל יתר המוצרים המפוקחים יזכו אף הם לפרוץ לשיאים חדשים. מר סמוטריץ' שהתחפש כידוע לליברל בקמפיין הבחירות (ראו את מצע הבחירות הכלכלי שלו) גילה את פרצופו האמיתי כמי שאינו באמת מעוניין להפחית מיסים, להגביר את התחרות ולהקטין את חלקה היחסי של הממשלה בתוצר. התקציב שלו יגדיל את מעורבות הממשלה במשק ויקטין עוד יותר את חלקו של התוצר העסקי.
 
בה בעת, מסרב שר האוצר לפתוח את ההסכמים הקואליציוניים ולבטל את המיליארדים שהוא מעניק לחברי הקואליציה. מיליארדים שאין וביטול חלוקתם הוא גם תנאי הכרחי ובלתי מספיק להקפאת הסכמי השכר הנדרשים אל מול ההסתדרות. גם אין שום עצירה של המשך ההשתוללות בפנסיה התקציבית אשר מדי שנה בשנה מקנה עוד זכויות חדשות לעובדי המדינה שטרם פרשו לגמלאות וממשיכים לצבור זכויות יקרות (בלי לשלם בגינן) לפנסיה תקציבית. זאת, בעוד שעם ישראל נאלץ לצבור זכויותיו (עליהן הוא כן משלם) תחת משטר הפנסיה הצוברת הנחותה בהרבה. כמובן שגם אין עצירה של הזרמת כספי העתק של תקציבי התשתיות במדינה העוברים דרך החברות הממשלתיות הכושלות במקום להיות מוקצים (כפיש היה בתקופתי באוצר) דרך מכרזים בין לאומיים שקופים ופתוחים (וזולים ויעילים בהרבה).
ברור שגם אין ביטול של מערך הפטורים המורחב ממכרז אותו השיק שר האוצר הכושל הקודם, אביגדור ליברמן. אגב, שני השרים הללו זהים בעוד מאפיין. שניהם הביאו להשתוללות מחודשת במחירי הדיור ככלי לצמצום הגירעון הממשלתי, הגם שלמען ההגינות סמוטריץ עוד לא הגיעה למימדיו של ליברמן אשר הצליח להזניק את מחירי הדיור בלמעלה מעשרים אחוזים בתוך קצת יותר משנה של כהונה.      

 

בקיצור ולעניין, התקציב השגוי שמתכנן לנו סמוטריץ' יפגע עוד יותר בקצב הצמיחה במשק, יביא להחרפת העלייה במחירי הדיור, להמשך ההשתוללות של יוקר המחיה ולדחייה בשיקום הנדרש למשק הישראלי והחיוני כדי שהמשק יוכל להיערך להגדלה הפרמננטית והחיונית בשיעור ההוצאה הלאומית לביטחון. שיעור שהתדרדר בעשור ומחצה האחרונים מאז שעזבתי את האוצר משיעור של שבעה אחוזים בתוצר לשיעור של חמישה אחוזים בלבד ולפער של ארבעים מיליארד שקלים שנוצר בהוצאה הלאומית שלנו לביטחון.
כדי להשלים ללעוג לכולנו בפרצוף פרסם משרד האוצר כי הוא חוזה עלייה דרמטית בצמיחה לשנת 2025. איך תתרחש העלייה הדרמטית בצמיחה העדיפו אנשי האוצר לא לגלות לנו. זה נותר סוד. יתכן שהשר סמוטריץ' מתכוון לנפוח במו פיו במפרשי המשק. לפי כמות הכזבים שהוא הפריח בקמפיין הבחירות בנוגע לתוכניותיו למשק הישראלי אזי אין לי ספק כי אם יתאמץ הוא יוכל למלא אוויר רב במפרשי ספינתנו הכושלת ואם לא יניע אותו אז לפחות יצליח להונות שוב את מצביעיו הנאמנים.     
הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    זה לא חבר שלך?
    מעוז צור ימח שמו 09/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה פרצופו של הימין וזו פרצופה של המדינה
    סגור
  • 4.
    סמרטוטריץ
    גוגו 09/2024/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה לא ולאוצר אפילו 8 שנות לימוד לא סיים
    סגור
  • 3.
    חרפה גדולה (ל"ת)
    שגיא 09/2024/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    אסון רודף אסון
    אמיליה 09/2024/11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ארצי מולדתי, את הולכת פייפן
    סגור
  • 1.
    סמוטריץ עם רבע ידע והבנה מישראלי ממוצע,מתעלם מכולם
    פילי 09/2024/11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ומדרדר לגמרי את המדינה לתהום הפעורה...
    סגור