בארץ

באוצר מעריכים: צעדי הפחתת הגירעון של סמוטריץ' – לא מציאותיים

במשרד מטילים ספק אם הצעדים שמקדם שר האוצר אכן יפחיתו את הגירעון ב-35 מיליארד שקל; התנגדויות פנימיות בממשלה ובמפלגות החרדיות עשויות להכשיל את התקציב; לא ברור אם נתניהו יתמוך בתוכנית
מערכת ice | 
בצלאל סמוטריץ' (צילום shutterstock, פלאש 90/ חיים גולדברג)
בכירים במשרד האוצר ובמשק מטילים ספק אם הצעת התקציב של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אכן תעמוד ביעד הפחתת הגירעון בשיעור של 35 מיליארד שקל. במסיבת עיתונאים בשבוע שעבר הציג סמוטריץ' תוכנית כלכלית שתפחית את הגירעון, אבל הצעדים לשם לא פורטו לחלוטין. גורמים בכירים בממשלה אמרו ל-Ynet כי מסיבת העיתונאים הדחופה שכינס שר האוצר בשבוע שעבר הגיעה על רקע חששות שחברת הדירוג הבינלאומית מוד'יס תבצע הורדת דירוג שנייה לישראל. כלכלני החברה צפויים להגיע מחר לארץ לפגישות עם בכירים במשק, כולל שר האוצר וראש הממשלה.
באוצר טוענים כי חלק מהצעדים נשמעים כ"תקוות לשווא לגיוס כספים". לדברי בכירים במשק, ההערכות לגבי הכנסות של חמישה מיליארד שקל הצפויות משחרור רווחים כלואים בחברות קטנות או ציפיות להכנסות גבוהות מהמאבק בהון השחור, נראות מופרזות.

בנוסף, ההתנגדות הפנימית בממשלה לצעדי הצמצום עשויה למנוע את ביצועם ולהקטין את הקיצוצים ואת העלאות המיסים המתוכננות. שרי העבודה והרווחה, יואב בן-צור ויעקב מרגי מש"ס, הודיעו כי יתנגדו במפורש לפגיעות בשכר המינימום ובקיצוץ בקצבאות לחלשים במשק, כולל נכים, בעלי מוגבלויות, חד הוריות וזקנים. גם ההסתדרות הודיעה כי תנקוט בצעדים אם הממשלה תחליט לפגוע בשכר עובדי המגזר הציבורי ועובדי המדינה.
במפלגות החרדיות הביעו התנגדות לא רק לצעדים המתוכננים בתקציב 2025 אלא גם לפריצת התקציב הנוכחי בשיעור של כשלושה וחצי מיליארד שקל, שנועדה למימון המפונים עד סוף השנה. הצעה זו אושרה בממשלה בניגוד לעמדת בכירי האוצר ותובא מחר לקריאה ראשונה בכנסת. חברי הכנסת מהמפלגות החרדיות איימו כי יתנגדו להצעה אם לא יוסדרו בהקדם מוסדות החינוך החרדיים והסיוע למימון ההורים החרדיים במעונות. בנוסף, מפלגת יהדות התורה הבהירה כי אם לא יבוצע שינוי משמעותי בחוק הגיוס, היא לא תתמוך בתקציב 2025.
היום תתקיים ישיבה שנייה אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין הצעת התקציב של סמוטריץ'. הגורמים המקצועיים במשרד האוצר אמנם הוזמנו להשתתף בדיון, אבל לא היו מעורבים בהכנת תוכנית התקציב, אותה הכין שר האוצר בסיוע עוזריו וכלכלנים שאינם משתייכים למשרד האוצר, חלקם, כך טוענים במשרד האוצר, חברים מפורום קהלת. 
ראש הממשלה מתנגד להעלאות מיסים ועשוי להתנגד גם להקפאת המוצעות של מדרגות המס, נקודות הזיכוי והקצבאות. העלאת המע"מ ל-18% שכבר אושרה בממשלה ובכנסת תצא לפועל כבר ב-1 בינואר, למרות שנתניהו ניסה לבטל אותה. גם מס הבריאות יעלה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה