השוק

מסיבת העיתונאים של סמוטריץ' - מאיימת להכניס את הכלכלה הישראלית לסחרור

שר האוצר ערך היום מסיבת עיתונאים שהייתה אמורה להרגיע את השווקים שהממשלה חוזרת לעבוד על תקציב אחראי; אבל בפועל קרה משהו אחר, כלכלנים, אנליסטים, בנקאי השקעות ועיתונאים נותרו פעורי פה - אנחנו לקראת בור כלכלי אלא אם מישהו יתעשת כאן ועכשיו
ניצן כהן | 
בצלאל סמוטריץ' (צילום פלאש 90/ אורן בן חקון, shutterstock, דובר צהל)
אחד הדברים שלמדנו מהממשלה הזו הוא להתייחס בספקנות גדולה למה שהם אומרים. השיח? מצוין, המעשים? רחוקים רחוק מזרח ממערב ויותר מכך, אנחנו מגלים חדשות לבקרים שגם נתונים שנמסרו לנו (העיתונאים) לא פעם היו לא מדויקים. וככה צריך להתייחס למסיבת העיתונאים של שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.
כששר האוצר מדבר על קיצוץ פרמננטי בתקציב של 35 מיליארד שקל זה מצוין.  אבל איך זה בדיוק יקרה? עם הנתונים האלה סמוטריץ' לא פינק אותנו, אפילו לא בעקרונות יסוד עליהם אמור אגף תקציבים להתחיל לעבוד.
מה כן אמר לנו סמוטריץ': יוקפא השכר במגזר הציבורי, יוקפאו קצבאות הביטוח הלאומי, תהיה מלחמה עצימה בצפון שתסתיים עד לסוף 2024. תהיה מלחמה בהון השחור וזהו כרגע.
ביקום המקביל בו חיה הממשלה הזו, הרי שעל האמת יכולה לחפות מסיבת עיתונאים טובה. נתניהו באנגלית מצוחצחת, סמוטריץ' בעברית מצוחצחת וכל היתר בכל שפה שיבחרו.
אבל אם אנחנו מנסים לתווך את המציאות המקבילה הזו למציאות שהאדם הסביר מכיר הרי שסמטוריץ' מכין לנו חתיכת בור כלכלי/ תקציבי ואל תדאגו במצגת הבאה ישכנעו אותנו באותות ובמופתים שאנחנו לא מבינים את המציאות והגירעון בכלל יורד עוד רבעון אחד ומתכנס בדרך פלא ליעד השנתי השמרני, החטופים בכלל כבר חזרו ואם לא כפסע בינם לבין המקלחת בבית, המיטה החמה אצל ההורים וארוחה דשנה לפני.
הם ישכנעו אותנו במצגות נפלאות שהנה מעבר לפינה אנחנו נמצאים בעולם בו האויב מצפון, מדרום וממזרח נעלם וכל מה שאנחנו צריכים זה לעלות להר הבית ולהקריב עליו איזה קורבן. מסיבת העיתונאים שקיים היום שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתכתבת מצוין עם ההופעה של נתניהו אתמול. מציאות מקבילה, ביקום מקביל. 
הקפאת השכר במגזר הציבורי והקפאת הקצבאות (בהנחה שהן יוקפאו לכולם מבלי להחריג את החרדים) שוות מיליארדים בודדים ברף הנמוך. מלחמה בהון השחור (בלי להכניס כלכלות מקבילות לכלכלה המוכרת לנו) יביאו אם בכלל כמה מאות מיליוני שקלים מס. 
ועכשיו לדובדבן שבקצפת. סמוטריץ מדבר בגלוי על מלחמה עצימה ומהירה בגבול הצפון. על פי הניתוח המקובל שערך בנק ישראל הרי שהמלחמה בעזה עולה לנו 250 מיליארד שקל וזה בהנחת עבודה שהיא מסתיימת עד לסוף שנת 2024. איך זה קורה לאור ההצגה של נתניהו אתמול? איך זה מתיישב עם הניתוח המלומד של סמוטריץ' על מלחמה בגבול הצפון? אל תנסו להבין אפילו - זה לא.
סמוטריץ' מפנק אותנו בעוד שתי הנחות. הראשונה היא שברבעון הרביעי של השנה הגירעון יתכנס ולא רק יתכנס אלא יסדר את כל הנתון השנתי, כלומר יעמוד על 6.6% תוצר. אבל רגע לפני שכל הטוב הזה יקרה, הוא יעלה בעוד מכה באוגוסט ואולי גם בספטמבר, אבל אל תדאגו הוא יחזור. גם אם לא נעשה כלום.
אם סמוטריץ' צודק ואכן תפרוץ מלחמה עצימה על לסוף השנה בגבול הצפוני, הרי שהעלויות האלה לא רק שיזנקו אלא יעשו שמות בכלכלה הישראלית. נכון, ישראל יכולה לעמוד בכל אתגר והיא תנצח בו אבל את האמת צריך להגיד. סמוטריץ' הבהיל את הכלכלנים יותר משהרגיע אותם ואותנו העיתונאים הוא הותיר עם בפה פעור. כבר היו לנו שרי אוצר חסרי אחריות, כבר היו לנו ממשלות שהיו שנויות במחלוקת. אבל כאן אנחנו מדברים על יקום מקביל, במציאות אלטרנטיבית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה