השוק

נגיד בנק ישראל בראיון: אין אפשרות להוריד ריבית עד אמצע השנה הבאה

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון אומר בראיון ל-ice: התרחיש הוא שהאינפלציה תעלה מדרגה ברבעון הראשון של 2025 וגם חוסר הוודאות יעלה מדרגה מה שיפריע להוריד את הריבית עד המחצית השניה של השנה הבאה; התרחיש הזה כולל הנחת עבודה שהמלחמה תסיים עד לסוף השנה | הראיון המלא
ניצן כהן |  1
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, החליט היום להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.5% וזאת למרות שבארה"ב נראה כי תהליך הורדת ריבית עומד להתחיל. בראיון ל-ice אומר ירון כי כרגע, בתרחיש של בנק ישראל, המלחמה תסתיים בסוף השנה מה שיאפשר להתחיל לחשוב על הורדת ריבית במחצית השניה של 2025.
אנחנו בסוף חודש אוגוסט, בואך ספטמבר ואין אפילו דיונים ראשונים על התקציב ל-2025.
"זה לא שאין דיונים ואני רוצה להזכיר לך שגם שר האוצר וגם ראש הממשלה התחייבו לתקציב עד לסוף השנה. אני רוצה להאמין שזה יקרה. לנושא הזמנים שאתה מעלה יש חשיבות גדולה, לזמן יש ערך! וככל שנוריד את אי הוודאות התקציבית הזו, זה יהיה טוב לכולם ובעיקר למשקי הבית. זה ישדר אמינות פיסקלית לגורמים הבינלאומיים. אז לשאלה שלך, כרגע ללוחות הזמנים יש חשיבות".
התהליך הזה לא כולל ישיבות עם גורמי מקצוע, זה נראה כאילו בסופו של תהליך פשוט יונחת תקציב על שולחן הממשלה ושיהיה בהצלחה לכולנו
"התהליך הזה של הכנת תקציב צריך להתבצע בתהליך סדור עם גורמי המקצוע. צריך שגם נבחרי הציבור יבינו שאנחנו חייבים להיות בתוואי חוב יורד. אז גם אם בשנת 2025 החוב עדיין יעלה, עם תקציב אחראי הוא יציג תוואי לירידת החוב בהמשך.
"צריך לזכור שאנחנו חייבים לבצע התאמות בתקציב של 30 מיליארד שקל ואז כשנגיע למסגרת הנכונה צריך לבחון את פנים התקציב כלומר עם איזה חלופות אנחנו באים. אנחנו צריכים לדבר על צד ההכנסות. למרות שאף אחד לא אוהב להעלות מסים, גם אני לא אוהב להעלות מסים אבל חייבים לעשות את זה".
בנאום של פאוול בג'קסון הול הוא התחיל לדבר על הורדת ריבית בארה"ב, אם הריבית כאן נשארת ללא שינוי, זה יהיה בעייתי
"עד שנראה את האינפלציה ואי הוודאות יורדת לא נכון יהיה להוריד את הריבית. הלוגיקה שלנו היא שהנושא הגיאו פוליטי ואי הוודאות הפיסקלית גברו ותחת הכובע שלנו כאחראים על יציבות, זה פשוט לא תומך בהורדת ריבית ומעבר לזה.
"סביבת האינפלציה עלתה והיא עוד תעלה ברבעון הראשון של 2025 וגם זה לא תומך בהורדת ריבית ולכן כרגע ההערכות שלנו שבהנחה שהמלחמה תסתיים עד לסוף השנה, נראה את מגבלות ההיצע והאינפלציה מתמתנת ותחת התרחיש הזה יהיה רק במחצית השניה של 2025.
"לכן דווקא השארת הריבית על כנה היא חלק מהחשיבות של היציבות ואני מדגיש - את היציבות. פערי הריבית יתרמו להתחזקות שער החליפין אבל כרגע שער החליפין הוא בעיקר נע בגלל המצב הגיאו פוליטי ופרמיית הסיכון וזה הדרייבר העיקרי שלנו".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אתה רוצה
    איתי 08/2024/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    להוריד את הריבית? תתחיל להעלות את הריבית, גמרת את האזרחים.
    סגור