כסף וצרכנות

מכה לכלכלה הישראלית: זה האיום הענק על החקלאות המקומית

חקלאי עמק המעיינות, אחד מאזורי החקלאות החשובים בישראל, חושפים את ההתמודות שלהם עם איום חמור על עתיד החקלאות באזור, בעקבות העלייה התכופה במחירי המים שהם נאלצים לשלם
מערכת ice | 
צילום פלאש 90/ משה שי, shutterstock
מצוקת החקלאים באזור החלה בשנת 2017, כאשר השר לשעבר יובל שטייניץ, אז שר האנרגיה והשר דודי אמסלם חוקקו את תיקון 27 לחוק המים, שקבע כי מחיר המים השפירים בישראל יהיה אחיד, מה שגרם להחמרת המצב בפריפריה, ובמיוחד בעמק המעיינות, שעד אז נהנו ממי מעיינות מקומיים זולים יותר.
התיקון לחוק למעשה נועד להשוות את מחירי המים בכל הארץ, אך אחד הדברים שאינם נלקחו בחשבון הוא היעדרם של מי קולחים בפריפריה. מי קולחים, משמשים בעיקרם להשקיה ומחירם זול משמעותית ממים שפירים. המדינה מעודדת שימוש במי קולחים שמשמשים להשקיה, ולכן מחירם נמוכים משמעותית. אך חקלאים בעמק המעיינות, המרוחק מאזורי מגורים עירוניים, אינם נהנים מהנחות אלו.
ניר עידו, יו"ר אגודת החקלאים במושב רחוב, מדגיש את פער המחירים המכביד על החקלאים בעמק וגורם לנטישת המשקים ואף לפשיטת רגל של חקלאים: "אנחנו משלמים כ-2.056 שקלים למטר קוב של מים שפירים, בעוד שהחקלאים במרכז יכולים לרכוש מי קולחים במחיר של 0.9-1.4 שקלים בלבד. הפער הזה גורם לחוסר תחרותיות של החקלאות בעמק המעיינות. צריך להבין, יוקר המחיה של כולנו מתחיל במחיר המים, כל מחירי הגידולים נגזרים משם".
המצב שנוצר בשנים האחרונות הוביל לירידה משמעותית בחקלאות בעמק המעיינות, המשתקפת היטב בנתוני השימוש במים בעמק. בעבר, השתמשו חקלאי העמק בכ-90 מיליון מטרים קוב מים בשנה, אך מאז תיקון החוק השימוש ירד ל-60 מיליון מטרים קוב בלבד. נתון זה ממחיש את הפגיעה הגדולה בענף החקלאות ואת הסגירה של משקים חקלאיים רבים.
המשבר כבר נראה ממש בשטח. רותם סולץ, מנהל החקלאות הצמחית בקיבוץ מסילות, מתאר את האובדן החברתי והקהילתי הנלווה לסגירת המשקים: "כ-100,000 דונם של שטחים חקלאיים בעמק נמצאים בסיכון, וזה לא רק אובדן של תוצרת חקלאית. זה סגירה של משקים ובריכות גידול, דורות של חקלאים שבוחרים לא להמשיך במקצוע ואף תושבים שמחליטים לעזוב את האזור".
"האבסורד הגדול מתרחש מחוץ לאזורי הגידול, והוא בשפיכת מים טובים להשקיה הישר לנהר הירדן. עקב כך שהמים השפירים בעמק המעיינות הם מי מעיינות, לא ניתן להפסיק את זרימתם, לכן תאגיד המים נאלץ לשפוך מים שפירים שאין להם שימוש לנהר הירדן. משם, חקלאים ירדנים שואבים את המים ללא עלות ומגדלים תוצרת בעלות נמוכה משמעותית. התוצרת הזו נמכרת בחזרה בישראל במחירים זולים מאוד, מה שמייצר פגיעה נוספת בחקלאות הישראלית".
עידו, מסכם ואומר כי: "במצב זה, ברור שיש צורך בשינוי מדיניות. חקלאי עמק המעיינות, יחד עם הנהגת החקלאות בישראל, מנסים להוביל לשינוי שיאפשר להם לשרוד ולהמשיך להפעיל את המשקים, בתקווה שהמדינה תבין את החשיבות והתרומה של החקלאות בפריפריה. "אנחנו צריכים מדיניות שתיקח בחשבון את הצרכים הייחודיים של החקלאים בפריפריה ותספק פתרונות כלכליים הגיוניים,".
חקלאים בעמק המעיינות זועמים כי גורמי ממשלה ובהם רשות המים אינם עושים די על מנת למצוא פתרון להפרשי התעריפים המשמעותיים שלא מאפשרים תחרות. לדעתם, על המדינה החובה לעשות עבור החקלאית והמינימום ההכרחי הוא לאפשר שוק תחרותי הוגן.
בימים אלה, מקודם בכנסת חוק המקבל תמיכה רחבה של חברי הכנסת, אשר נותן סמכות לשר החקלאות להתערב בתעריף המים לחקלאות. הצעת החוק נולדה לאחר שחקלאים לא מצאו פתרון אל מול רשות המים, שלא מיצתה את סמכותה בנושא התעריפים ויצרה את כשל שוק.
לאחרונה, התקיים דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא תיקון החוק. בדיון השתתפו נציגים שונים של המושבים, הקיבוצים וכמו כן תאגידי המים השונים עם רשות המים ומשרד האוצר.
חה"כ דוד ביטן, יו"ר וועדת הכלכלה התייחס במהלך הדיון לצורך הדחוף לתקן את החוק הקיים ולאפשר תעריפי מים הוגנים לכלל החקלאים בישראל ובייחוד בפריפריה ועל אחת כמה וכמה לחקלאות בגבולות המדינה. ח"כ ביטן, הוסיף כי אם הצעת חוק ממשלתית לא תוגש עד לתום פגרת הכנסת הוא יקדם את הצעת החוק הפרטית גם ללא הסכמה ממשלתית.
הסיפור של חקלאי עמק המעיינות אינו ייחודי, והוא מייצג את המאבק המתמשך של החקלאות הישראלית אל מול אתגרים כלכליים, חברתיים וסביבתיים. בעוד שמדינות רבות בעולם משקיעות בחקלאות כחלק בלתי נפרד מהביטחון התזונתי והכלכלי שלהן, נראה שבישראל החקלאות הפריפריאלית מתמודדת עם אתגרים מורכבים, ודורשת תמיכה וחשיבה מחודשת מצד המדינה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה