קריירה ולימודים

תקצוב ההסעות לבתי הספר יגדל? "נדרשת תוספת של 182 מיליון שקל"

חבר ועדת הכספים יצחק קרויזר פנה ליו"ר הוועדה משה גפני בבקשה לבצע את ההתאמות הנדרשות בתקצוב ההסעות לתלמידים במועצות האזוריות בישראל
מערכת ice | 
תחבורה ציבורית (צילום shutterstock)
יו"ר סיעת עוצמה יהודית וחבר ועדת הכספים יצחק קרויזר פנה הבוקר (חמישי) ליו"ר הוועדה חה"כ משה גפני בבקשה לבצע את ההתאמות הנדרשות בתקצוב ההסעות לתלמידי החינוך הרגיל והחינוך המיוחד במועצות האזוריות.
הבקשה מגיעה בעקבות הקפאה שביצע משרד האוצר בשנת 2012 שהובילה בפועל לשחיקה בפערי התקצוב שעומדים על 180 מיליון שקל בשנה, פער שהמועצות נאלצות לכסות מהתקציב השוטף שלהן.
ההשלכות למהלך זה באות לידי ביטוי במערך הסעות התלמידים, כאשר ההתייקרויות בענף ההיסעים הכוללות עליה במחירי האוטובוסים, הדלק, הביטוח וכן עליית השכר, שחקו משמעותית את ערכי ההחזר שמקבלות המועצות ממשרד החינוך, כאשר בפועל המועצות נאלצות לספוג את התייקרויות התפעול ולכסות על הפערים שהוצאו מהתקציב השנתי השוטף.
בחודשים האחרונים נערכה סדרת פגישות בין ראש מרכז המועצות האזוריות שי חג'ג' לבין שר האוצר סמוטריץ', שהסכימו כי מדובר בעוול שדרוש תיקון וכי יש לאשר ולתקצב את ההתייקרויות במשק שקרו ב-12 השנים האחרונות. אולם, מתברר שלמרות ההסכמות העקרוניות וההכרה כי נדרש לתקצב מידית את הפערים שנוצרו במהלך השנים, משרדי האוצר והחינוך מתנערים מהתחייבותם לתיקון התקצוב שטרם נמצא לו פתרון.
חה"כ יצחק קרויזר ציין במכתבו: "סך העלויות העודפות שנופלות על המועצות האזוריות מסתכם בכ-159 מיליוני שקלים, כאשר הבדיקה אינה כוללת שבע מועצות שנתוניהן כלל לא נכללו, ולכן מדובר בהערכת חסר". קרויזר מדגיש כי התקציב החסר הוא בגובה של 182 מיליון שקלים בשנה, אותו נדרשות המועצות לממן מתקציבן השוטף. "כדי לסבר את האוזן רק בשנת 2023 נרשמה עלייה של 6.2% במדד מחירי התשומה באוטובוסים והמשמעות היא שנדרשת תוספת של 182 מיליון שקלים לכיסוי", הוסיף.
עוד מציין קרויזר כי "תושבי העוטף המפונים, מפוזרים ברחבי הארץ במועצות מארחות, אולם ההפרה הבוטה של משרדי האוצר והחינוך, פוגעת ביכולת של המועצות האזוריות לדאוג לצרכי התושבים. במקום להסיט את התקציבים לטיפול ושיקום החוסן האישי והקהילתי, ראשי המועצות נאלצים להסיט את התקציבים שלהם למימון ההסעות".
"בשל מצבם הרגשי והפיזי של המפונים, והצורך הנדרש לנתב כרגע את מלא התקציבים לשיקום כצו השעה, לא יעלה על הדעת כי האוצר יחזור בו מהתחייבותו וישית את הפער על המועצות. לכן, אני פונה בזאת לשר האוצר באמצעות ועדת הכספים ומבקש ממנו לעמוד בהתחייבותו למועצות ולאשר לאלתר את מימון הפערים התקציביים בנושא".
כאמור, על פי אותה החלטה של האוצר מ-2012 חלה התייקרות במשק ובענף ההיסעים בפרט ששחקה משמעותית את ערך ההחזר ממשרד החינוך. מממצאי ניתוח מקיף שערך המרכז לשלטון האזורי בישראל בשנת 2022 שכלל 47 מועצות אזוריות (מתוך 54 המועצות הקיימות), נמצא שהן זוכות באופן שונה בהסעות החינוך הרגיל. בעקבות המלחמה פונו ארבע מועצות אזוריות בעוטף וחמש מועצות בקו העימות בצפון, כך ש-45 מועצות אזוריות קולטות תושבים מפונים.
עוד יש לציין כי בכל הנוגע להסעות החינוך הרגיל, התקצוב הניתן לכל מועצה אזורית מחושב פר תלמיד בהסעות, כאשר 85% מתוקצב ממשרד החינוך ו-15% מהמועצה עצמה. למרות זאת בתקצוב ישנם ליקויים מובנים, כאשר בשכבות יא'–יב' כל תלמיד זוכה רק ל-50% מהתקצוב שמגיע עבור שאר שכבות הגילאים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה