דעות
מערכת החינוך חייבת להשתנות: זה מה שצריך לעשות
בעיית מערכת החינוך איננה כסף, ותקציב של 73 מיליארד שקל שהוקצה למערכת החינוך ל-2022 הוא תקציב מספק למתן חינוך איכותי. הבעיה היא במגבלות המבניות של מערכת החינוך והן ממוקדות בשתי הדמויות העיקריות במערכת – מנהל בית הספר והמורה
מערכת החינוך בישראל חולה בחוליים מבניים קשים. התיקון לא יהיה קל אך הוא חייב להתחיל. בימים אלו אני מקדם שתי הצעות חוק משמעותיות שהעברתן עשויה לייצר שינוי משמעותי.
נקודת המוצא שלי היא כי שבעיית מערכת החינוך איננה כסף, וכי תקציב של 73 מיליארד שקל שהוקצה למערכת החינוך ל-2022 הוא תקציב מספק למתן חינוך איכותי. הבעיה היא במגבלות המבניות של מערכת החינוך והן ממוקדות בשתי הדמויות העיקריות במערכת – מנהל בית הספר והמורה.
הצעת חוק ראשונה נוגעת למעמד המנהל. אין זה סוד שישנו משבר קשה של מנהלי בתי הספר בישראל. שיטת המכרזים עם תנאי הסף הנוכחיים פשטה את הרגל והיא גורמת לכך שמחצית מהמנהלים אינם מתמנים במכרז ובנוסף ישנה נטישה גדול של מקצוע הניהול. לעיתים מגיע למכרז מועמד אחד בלבד וגם הוא איננו האדם המתאים לבית הספר ולקהילה. מנהלים מוצלחים עוזבים את המערכת ומנהלים מוצלחים מעולמות תוכן אחרים אינם מצליחים להבקיע את חומת הגילדה החינוכית. הצעת החוק באה לנתק את הקשר שבין מעמד המורה ומעמד המנהל ולהגדיר את ניהול בית הספר כפרופסיה נפרדת. לא מנהל שהוא מורה המורים בלבד, אלא מעמד ודרגה נפרדים.
אני סבור כי מנהל בית הספר צריך להיבחר בוועדת איתור שתביא בחשבון גם את הקהילה והמערכת שבה במנהל יעבוד. הוא צריך להיות מתוגמל אחרת ממורים, על השכר וההטבות לבטא את מורכבות התפקיד שגדלה עם השנים. מנהל בית הספר יכול להגיע מעולמות שאינם חינוך תוך מתן תקופת הכשרה מקוצרת למנהלים מעולים מתחומים אחרים. הוא צריך להיות מועסק בחוזה אישי קצוב בזמן ועליו לקבל כלים נוספים על מנת שיוכל לעסוק בתפקיד החשוב ביותר שישנו היום במשק – לגדל בני אדם!
הצעת החוק השנייה שלי עוסקת בטיפול בנושא הקריטי של קביעות המורים. בשנה שעברה פוטרו מסיבות של חוסר התאמה 3 מורים(!) בלבד מתוך 240 אלף מורים בישראל. גם אם נניח שהמורים בישראל הם נהדרים ומעולים ברובם הגדול, עדיין לא יתכן שבכל המערכת הענקית הזו נמצאו רק 3 בלתי ראויים לתפקידם. המצב הזה מבטא כוח חסר פרופורציה של ארגוני המורים וחוסר יכולת של אלו שעל כתפיהם נמצאת האחריות, לממש את סמכותם לאור העובדה שבלתי אפשרי לפטר היום מורה לא מוצלח בישראל.
אני מציע לתת למורים לבחור בין חוזה אישי, גבוה מבחינת תגמול אך קצוב בזמן של מספר שנים, לבין החוזה הנוכחי המבטיח למורים קביעות לאחר שנתיים, אך בתנאים מופחתים. מבדיקות שערכתי אני סבור כי רוב המורים החדשים יעדיפו תגמול גבוה עכשיו על פני קביעות ומחוייבות ל-40 שנות קריירה במקום אחד. דור ה-Z לצד הרצון לעבוד בעבודה בעלת משמעות קיומית עבורו, איננו מתעניין כרגע בפנסיה אלא רוצה להביא הכנסה ראויה הביתה.
בעיניי, שתי רפורמות אלו הן תנאי יסוד לשינוי מהותי במערכת החינוך. הגיע הזמן לרוויזיה משמעותית ביחסי העבודה בתחום החינוך. מורים טובים יותר. בשכר גבוה יותר.
הכותב, ח"כ משה (קינלי) טור-פז ממפלגת "יש עתיד", יו"ר ועדת המשנה לחינוך הממלכתי דתי, חבר בוועדת חוץ וביטחון ובוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(23):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
17.עוד אוכל חינם שאינו מבין דבר בחינך וחושב שבידו הפתרון (ל"ת)מורה 01/2022/16הגב לתגובה זו1 0סגור
-
16.יש (ל"ת)יש מלא כסף רק לא 01/2022/16הגב לתגובה זו1 0סגור
-
15.משואת נריהמודיעיני 01/2022/16הגב לתגובה זו1 0בית ספר מלא אלימות במיוחד בכיתות וסגור
-
14.האם פעם היית מורה?נורית 01/2022/16הגב לתגובה זו1 0כנראה שלא. הצעת שני דברים בכלל לא רלוונטיים. המערכת צריכה להשתנות רתה צודק, אבל כמורה אני אומרת לך השינויים צריכים להיות בחלק הלימודי, בתכנים, ולא במנהל ומשכורותו.סגור
-
13.כתב כל כך יפה ועכשיו שילך להיות מורה (ל"ת)מורה 01/2022/16הגב לתגובה זו3 0סגור
- טען עוד
-
12.פלא חינוכי!מיכללוי 01/2022/16הגב לתגובה זו4 0הדרך הנכונה לעשות שימוש מיטבי בתקציב המספק של משרד החינוך- לקצץ לאלתר את כל שכבות הבירוקרטיה הפקידותית ״מוצצות התקציב״, כל מנהלי/ תת מנהלי/ מחוז/ אגפים, ולהפנות את התקציבים לשטח: למורים ולמנהלים. ״קינלי״ טועה. הםקידים שואבי התקציב לא ראו מעולם תלמיד בשטח. המורים והמנהלים כן. הם מסורים ואידיאליסטים. ברובם מקצועיים ומגדילי ראש. זו התרופה היחידה למערכת החינוךסגור
-
11.שני החוקים מוטעיםגנור איתן 01/2022/14הגב לתגובה זו2 0החוק המוצע הראשון מדבר על משכורות מנהלים בעוד שהבעייה העיקרית היא חוסר סמכויותיהם. החוק המוצע השני מדבר על פיטורי מורים, בעוד שמדובר במערכת מונופוליסטית השולטת על כל ההעסקה, ופיטורים משמעותם אובדן המקצוע והפרנסה.סגור
-
לאאאאנועה 01/2022/16הגב לתגובה זו0 0למנהלים ממש לא חסר סמכויות. ממני מורה פשוטה במערכתסגור
-
10.שינוי בהכשרת מורים ומנהליםרנית 01/2022/14הגב לתגובה זו1 1כיום המערכת מכוונת להשתלבות והגדלת תלמידי חינוך מיוחד במערכת החינוך הרגילה. לכן חייבים לכלול קורסים של חינוך מיוחד בתוכנית הלימודים של המורים באוניברסיטאות ובמכללותסגור
-
9.כל מערכת שלא יכולה לפטר את הלא טובים היא חולה (ל"ת)מי 01/2022/14הגב לתגובה זו0 1סגור
-
8.ומתי לאחרונה היית חלק מהמערכת?מורה מודאגת 01/2022/14הגב לתגובה זו3 0רק אדם מנותק מן השטח יכתוב דברים כאלה חסרי היגיון.סגור
-
7.בכיתות יפוטר, כל המשרדים המנופחים ייסגרו ואז ישאר כסף ל (ל"ת)כל מי שלא מלמד 01/2022/14הגב לתגובה זו2 0סגור
-
שכחת את כל הכסף שלא מגיע לתלמידיםדנה 01/2022/14הגב לתגובה זו1 0בדיוקסגור
-
6.לא מבין כלום בחינוך - בליל שטויותמני 01/2022/14הגב לתגובה זו3 0לא ניתן להשוות בין מורה ותיק לחדש. זהו אחד המקצועות שלנסיון יש משקל. כיום, המורים הצעירים בורחים מהמערכת הלא מתגמלת וכפוית הטובה כבר לאחר שנתיים במקרה הטוב. לדבר שטויות זה קל, למצוא פתרונות אמיתיים זה קשה.סגור
-
5.כדי ששינוי יקרה צריך עוד 2 צעדים משלימיםאזרחית ויזמת חינוך 01/2022/14הגב לתגובה זו1 0אני משוחחת עם 3-5 אנשי חינוך מגוונים כל שבוע. למעט איים של מצוינות, מצב מערכת החינוך הוא לא טוב בלשון המעטה. מרבית בתי הספר לא מצליחים להכין את התלמידים שלהם לעולם כל כך משתנה ודימני שהם יפגשו כמבוגרים. יש כך כך הרבה בעיות במערכת החינוך. הכיוון נכון לגרום לשינוי במעמד המנהל והמורה, אבל בלי עוד 2 תהליכי שינוי מהותיים, אלה יתבררו כצעדים חשובים אבל לא מספיק במציאות הקיימת. צריך: 1. לחולל שינוי מהותי בתפקיד של משרד החינוך. רמת האינטנסיביות, השמרנות, הרצון בשליטה ועוד מדרג המשרד בירושלים, דרך המחוזות, למפקחים וכו', יוצרת מצב בלתי אפשרי מבחינת ניהול בית הספר והוראה. אפשר להביא מנהלים מוכשרים ככל שיהיו, הם לא ישרדו את המצב הקיים. המשרד צריך לעבור להיות גוף מימון רזה שמתווה מדיניות כללית, עוסקת בבקרה ומדידה ברמה מסוימת ותומך בחדשנות חינוכית. לא ניהול יומיומי של החינוך והלמידה. את זה צריך להשאיר לרשויות המקומיות ובעיקר למנהלי בתי הספר. 2. בעשור הקרוב שרי החינוך לא יהיו מינוי פוליטי. הם לא יתחלפו עם הקמת ממשלה חדשה. בעשור הקרוב יכהנו 2 שרי חינוך שכהונתם תוקצב ל 5 שנים כל אחד/ת. let it be!סגור
-
צודקמורה 01/2022/14הגב לתגובה זו0 0הצעד הראשון הוא בהחלט הכרחי. הישום שלו דורש מעט מאוד - אומץ של מנהלים. האומץ להפנות את המיילם עם ההנחיות של משרד החינוך לתיקיית הספאם.סגור
-
מענייןמיכל 01/2022/14הגב לתגובה זו0 0כשבצהל יחליטו למנות רמטכל שאין לו נסיון צבאי או שמנכל בנק הפועלים לא יגיע מתחום הכלכלי, מנהל מחלקת אונקולוגיה בתל השומר לא יהיה איש רפואה. אולי גם אז נמנה מנהל בית ספר שאינו מתחום הדעתסגור
-
4.ההורים הם החולי הכי גדול במערכת (ל"ת)מורה 01/2022/13הגב לתגובה זו0 1סגור
-
3.תקבל עצות חינם רק בישראלמועלם לרר 01/2022/13הגב לתגובה זו3 0מישהוא זוכר כמה רפורמות כבר היו במערכת החינוך פה ?כל עוד לא יטפחו כאן מקצוע מורה עם שליחות עם משכורת מכובדת עם מעמד עם קידום עם הערכה מצד ההורים ועוד תמשיך המערכת להיות בינונית במקרה הטוב בינונית מינוס במציאות ודי די רפורמות בלוףסגור
-
2.למה יש לי הרגשה שטור-פז אף פעם לא נכנס לחמד בכיתה? (ל"ת)מיקי102 01/2022/13הגב לתגובה זו3 0סגור
-
1.כמנהל אני מסכים עם כל מילה פה (ל"ת)מנהל ביסודי 01/2022/13הגב לתגובה זו0 0סגור
-
באמת?דנה 01/2022/14הגב לתגובה זו0 0זה מה שיהפוך את מערכת החינוך לטובה יותר?!סגור
-
אם אתה מנהל, אני צינצנת (ל"ת)מני 01/2022/14הגב לתגובה זו0 0סגור