דיגיטל וטק

אחרי 26 שנה גוגל משנה כיוון: תגבה תשלום על שימוש במנוע החיפוש?

המודל העסקי של גוגל ב-30 השנים האחרונות מתבסס על כך ששירותי החברה מוצעים בחינם ומרבית ההכנסה מגיעה מפרסומות. כעת, חשיפה חדשה מעידה שגוגל שוקלת בחיוב לשלב טכנולוגית בינה מלאכותית במנוע החיפוש שלה, אבל רק למשתמשים משלמים. מה משמעות המהלך ומתי הוא יצא לפועל? כל הפרטים
מערכת ice |  3
ג'מיני (צילום shutterstock)
כניסתה של טכנולוגית הבינה המלאכותית לפני כשנתיים, השפיעה רבות על השוק הטכנולוגיה העולמי ואף גרמה לתחילתה של תחרות סמויה בין חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם. התחרות בין החברות הולידה שינוי במערכי הכוחות ושורה של כלים ומוצרים שזכו להצלחה כבירה בקרב הצרכנים. 
כעת, מהלך מסתמן של גוגל, שדווח לראשונה בפייננשל טיימס, מעיד על כך שהחברה עומדת לשנות את התוכנית העסקית שלה שבסיסה עומדת על כך ששירותי הליבה של החברה ניתנים בחינם והרווח העיקרי מגיע מפרסומות.
 
עוד נכתב בדיווח החדש, שגוגל שוקלת בחיובי לשלב במנוע החיפוש שלה יכולות מבוססות בינה מלאכותית שיהיו זמינות רק למשתמשים שישלמו עבור השירות. מן המידע בעיתון, עולה שמהנדסי החברה עומלים על פיתוח הטכנולוגיה על מנת לשלבה בסופו של דבר במנוע החיפוש שלה, אבל למרות שהפיתוח נמצא בשלבים מתקדמים, טרם נקבע מתי ואיך היא תושק.
גם אם המהלך יצא לפועל, יכולת החיפוש הבסיסיות של מנוע החיפוש של החברה תמשיך להיות חינמית, ישולבו בה פרסומות. מטעמה של גוגל, נמסר כי: "אנחנו ממשיכים לשפר במהירות את המוצר כדי לענות על צרכי משתמשים. אנחנו לא מפתחים או שוקלים חוויית חיפוש נטולת פרסומות. כמו שעשינו פעמים רבות בעבר, נמשיך לבנות יכולות פרימיום חדשות ושירותים שמעצימים את ההיצע למשתמשים". 
השינוי הנוכחי, מהווה נקודת ציון חשובה בהיסטריה של החברה, שבמשך קרוב ל-30 שנה התבססה על מודל של שירותים ללא עלות כספית והמשתמשים משלמים בפרטיות שלהם כך שמפרסמים יכולים להציג להם פרסומות ממוקדות. גוגל ומטא בעיקר, אבל גם אחרות במידה פחותה, מינפו מודל זה להפיכה למעצמות ענק. 
יש צורך להרגיע את הרוחות ולציין שהמהלך הנוכחי לא מהווה סיומו של עידן השירותים בחינם, אלא עדויות על כך שישנו תרחיש סביר שבשעה ששירותי הבסיס ימשיכו להיות זמינים בחינם, חידושים ושיפורים משמעותיים יוגדרו כשירותי פרימיום ויהיו זמינים בתשלום מודל Freemium קלאסי שהתגלה כמשתלם ביותר בעבור שחקניות שונות קטנות יותר, ועכשיו נמצא בדרכו להפוך לשחקן מפתח גם במודל העסקי של הפלטפורמות הגדולות.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    שווה לתחת
    הבינה המלאכותית שלה 04/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וזה מנסיון רב של שאלות ונמצאות מלא טעויות . השתן עולה להם לראש על כלום ..
    סגור
  • 2.
    לכו להתחסן (ל"ת)
    גוגל 04/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    הם לא מנוע החיפוש הטוב מכולם
    1 04/2024/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הם פשוט המנוע הפופולרי, שהרס את המתחרים כי נותר נאמן ללקוחות בצבא וכו' ששכחו ממנו למספר שנים - ועכשיו כשיש להם מונופול הם מנסים למחוק את היתרון הבסיסי הזה, של שמירת היסטוריה לשנים רבות.
    סגור