עסקי ספורט

אריק קפלן: "מבחני התמיכה מפלים לרעה את הספורט שאינו אולימפי"

אריק קפלן, מנכ"ל התאחדות אילת בריאיון ל-ice: "מבחני התמיכה מפלים לרעה את הספורט שאינו אולימפי ואינם נותנים לענפים שאינם אולימפיים הזדמנות שווה להתפתח ולגדול בדומה לענפים האולימפיים. אין שום סיבה לא לאפשר לענפים שאינם אולימפיים להתמודד באופן שווה עם ענפים אולימפיים"
דוד זולדן |  2
אריק קפלן (צילום התאחדות אילת)
דווקא בשנה אולימפית ורגע לפני שריקת הפתיחה ועם כמה ענפים חדשים שהפכו אולימפיים לראשונה באולימפיאדת פריז (כמו ברייקדאנס ובייסבול) אומר אריק קפלן, מנכ"ל התאחדות אילת (ספורט לא אולימפי) בריאיון בלעדי ל-ice את מה שהוא חושב על התחרות בפריז
יש לו בטן מלאה על ההתנהלות חסרת האחראיות של ישראל כלפי ענפי הישגיים מאוד בישראל. כך לדבריו. הטענה המרכזית של אריק היא  שחלוקת המשאבים האוטומטית של אולימפי או לא אולימפי - הורסת את הספורט בישראל. במקום להשקיע איפה שיש הישגים ובכלל לשמר ענפים רבים שישראלים מצוינים ובהם ענפים שיכולים גם להפוך לאולימפיים בפעמים הבאות אז לא משקיעים. חלוקת התקציבים כיום מבוססת על אלמנטים שונים כולל הישגים, אך הענפים האולימפיים מקבלים מכפילים שונים, דבר שנותן להם יתרון משמעותי שלדבריו אינו הוגן על פני הענפים שאינם אולימפיים.
לפני הכל, מה זה בעצם התאחדות 'אילת'? 
התאחדות אילת היא ארגון הגג של ענפי הספורט שאינם אולימפיים, אחד משלושת גופי הרוחב לצד הוועד האולימפי והוועד הפראלימפי. התאחדות 'אילת' אחראית על הכנת המשלחת הישראלית למשחקי העולם, זו בעצם האולימפיאדה של הענפים הלא אולימפיים. משחקי העולם נערכים פעם ב-4 שנים. באירוע לוקחים חלק הספורטאים הכי טובים בעולם בענפים שאינם אולימפיים. בנוסף, ההתאחדות נותנת סיוע בירוקרטי, מקצועי, יח"צ וכספי לאיגודים שאינם אולימפיים. התאחדות "אילת" בעצם מהווה את הבית של הענפים שאינם אולימפיים ולגאוותנו רוב רובם של האיגודים רואים ומרגישים זאת גם כן ומרגיש כך".
מה ההבדל בין ספורט אולימפי ולא אולימפי? 
"ההבדל היחידי, בין ספורט אולימפי לבין ספורט שאינו אולימפי היא השתתפות הענף במשחקים האולימפיים. מעבר לזה אין שום הבדל בין הענפים. כולם מקיימים אליפויות אירופה ועולם, יש אליפויות ישראל ויש תחרויות בינלאומיות מסוגים שונים. זאת ועוד בשנים האחרונות הצטמצם אף יותר ההבדל וזאת לאור השינוי שחל במשחקים האולימפיים שהחליטו שעליהם לרענן ולפעול לאטרקטיביות גדולה יותר של המשחקים ועל כן החלו להכניס ולשלב ענפים שאינם אולימפיים בתוכנית האולימפית.
לאור זאת, החל מטוקיו 2020, לוקחים חלק במשחקים האולימפיים גם ענפים ומקצועות שאינם אולימפיים.  השיא יהיה בלוס אנג'לס 2028 בה אמורים להשתתף הענפים הבאים, שהינם ענפים שאינם אולימפיים: לקרוס, פלאג פוטבול, סקווש, סופטבול, בייסבול, קריקט וטיפוס. החלטת הוועד האולימפי הבינלאומי רק מוכיחה ומחזקת את העובדה שהענפים שאינם אולימפיים אטרקטיביים וטובים לא פחות ולעיתים אף יותר מענפים אולימפיים. זה כמובן מוכיח שאין בעצם שום הבדל בין ענף אולימפי לענף שאינו אולימפי. בנוסף כדאי לציין שהעובדה שהתחילו לשלב ענפים שאינם אולימפיים בתוכנית האולימפית מוכיחה שגם המדינה צריכה להבין שעליה להשקיע יותר בענפים שאינם אולימפיים משום שכנראה באמת אין הבדל בין הענפים".
בעצם מחליטים על חלוקת התקציבים והמשאבים של המדינה לפי ההישגים? 
"המדינה מחלקת את התקציבים לפי מבחני תמיכה (קריטריונים שונים). הבעיה המרכזית הקיימת במבחני התמיכה היא שהינם מפלים לרעה את הספורט שאינו אולימפי ואינם נותנים לענפים שאינם אולימפיים הזדמנות שווה להתפתח ולגדול בדומה לענפים האולימפים. יותר מזה - מבחני התמיכה נותנים יתרון משמעותי לענפים האולימפיים דבר שמגדיל יותר ויותר את הפער בין האיגודים וזאת במקום לצמצם אותו ולפעול בשוויון ובאובייקטיביות.
אני מבין ומקבל שמותר לקבוע למדינה סדרי עדיפויות ולתת קדימות לענפים אולימפיים בגלל האולימפיאדה, אבל אין שום סיבה לא לאפשר לענפים שאינם אולימפיים להתמודד באופן שווה עם ענפים אולימפיים. לא יכול להיות שאלוף עולם באיגרוף תאילנדי, סקי מים או ג'יו ג'יטסו ייחשב פחות מספורטאי נוער בענף אולימפי. חלוקת התקציבים כיום מבוססת על אלמנטים שונים כולל הישגים, אך הענפים האולימפיים מקבלים מכפילים שונים, דבר שנותן להם יתרון משמעותי שאינו הוגן, על פני הענפים שאינם אולימפיים".
האם נראה בעתיד ענפים לא אולימפיים באולימפיאדה ועד כמה הדבר ריאלי?
"אנו רואים והרבה. בריו 2016 נוספו הגולף והרוגבי, שני ענפים שטופחו וגדלו בהתאחדות "אילת" והפכו קבועים במשחקים האולימפיים. מ-2021 (טוקיו) לקחו חלק באולימפיאדה אחת או שתיים (פריז ) הענפים הבאים: ברייקדנס (ספורט הריקוד), קראטה, גלישת גלים, טיפוס, סופטבול, בייסבול וסקייטבורד (גלגיליות). אנו רואים מדי אולימפיאדה לפחות 5 ענפים שאינם אולימפיים בתוכנית המשחקים". 
איך נראה העתיד של הספורט הישראלי לדעתך? 
"אין ספק שענפים שאינם אולימפיים תופסים מקום מרכזי יותר ויותר בספורט הישראלי, הן מבחינת מספר המשתתפים והן מבחינת ההישגים. אני משוכנע שלאחר אולימפיאדת לוס אנג'לס, בה יקחו חלק ענפים קבוצתיים רבים מהענפים שאינם אולימפיים - הדבר יביא לשינוי תפיסתי בעולם וגם בישראל לגבי המקום והמעמד של הספורט שאינו אולימפי. התאחדות "אילת" פועלת ותמשיך לפעול למען קידום ענפי הספורט שאינם אולימפיים במטרה שיותר ויותר בני נוער, בנות ובנים מכל המגזרים והדתות, ייקחו חלק בענפים האטרקטיביים והספורטיביים שלנו".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    את הכסף שלקחת החזרת?
    מבקר המדינה 08/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בושה
    סגור
  • 1.
    חזק ואמץ
    יאן 08/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אריק - פועלך רב השנים לקידום הספורט ה-"לא אולימפי" מעורר השראה, אולי GAMING לא יכנס לאולימפיאדה אבל יחד עם ה AGING POPULATION אולי נראה LACROSS ואחרים שכן גם מתאימים לגילאים שלנו :-)
    סגור