מדדים ומחקרים

סקר המנכ"לים הגלובלי: אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית ב-2024

פירמת PwC פרסמה את סקר המנכ"לים לשנת 2024 ממנו עולה כי חלה אופטימיות זהירה לגבי צמיחה כלכלית בשנה הקרובה, למרות זאת בארץ המצב לא אופטימי, זאת על רקע המלחמה בעזה
מערכת ice | 
דורון סדן (צילום shutterstock, יחצ)
פירמת PwC מדווחת כי 38% מהמנכ"לים בעולם מאמינים כי הצמיחה הכלכלית העולמית תשתפר במהלך השנה הקרובה, שיעור שהוכפל לעומת השנה הקודמת ועמד על 18%, כך עולה מסקר המנכ"לים השנתי ה-27 של PwC, שנערך בקרב 4,702 מנכ"לים מ-105 מדינות וטריטוריות במהלך אוקטובר-נובמבר 2023. 
כמו כן, ציפיות המנכ"לים לגבי האטה כלכלית ירדו משיעור שיא בסקר של השנה האחרונה (73%) ל-45%, שכן החששות לחשיפה לאינפלציה ותנודתיות מאקרו-כלכלית ירדו ל-24% בשני המקרים (לעומת 40% ו-31% בהתאמה בשנה הקודמת). למרות סכסוכים מתמשכים בזירה העולמית, שיעור המנכ"לים הסבורים כי החברות שלהם נחשפו במידה בינונית או גבוהה לסכסוכים גיאופוליטיים ירד אף הוא ל-18% משיעור של 25% בשנה הקודמת. 
מפתיע: 39% מהמנכ"לים צופים להגדיל את מצבת כוח האדם שלהם ב-5% או יותר בשנה הקרובה
על אף העובדה ששנת 2024 נפתחה במספר חברות שבחרו לפטר את עובדיהן, נראה כי מעסיקים נוטים להגדיל מאשר להקטין את מצבת כוח האדם שלהם. באופן מפתיע, מגמה זו של גיוס עובדים בולטת יותר מכל במזרח התיכון (65%).
תחושת ביטחון שברירית: החששות העיקריות עולות משיבושים טכנולוגיים – דוגמת הבינה המלאכותית, ושינויי האקלים הדרמטיים
בעוד המסלול הכללי הוא חיובי, תחושת הביטחון הנה שברירית, שכן מגמות העל הכוללות שיבושים טכנולוגיים – כמו בינה מלאכותית יוצרת – והשינוי האקלימי הולכות ומתכנסות יחד. כמעט מחצית (45%) מהמנכ"לים אומרים כי הם אינם מאמינים כי העסקים הנוכחיים שלהם יהיה בני קיימא בתוך עשור אם ימשיכו במסלולם הנוכחי – וזוהי עלייה לעומת 39% בשנת 2023. לגבי האופן שבו יתמודדו עם מגמות העל, מנכ"לים מגלים חוסר בטחון ביחס לשנה החולפת בסיכויי החברות שלהם להשיג צמיחת הכנסות בשנה הקרובה – ולראייה הירידה מ-42% ל-37%.
בוב מוריץ, יושב ראש עולמי, PwC, אמר: "ככל שמנהיגים עסקיים חוששים פחות מאתגרים מאקרו-כלכליים, הם מתמקדים יותר בכוחות המשבשים בתוך הענפים שלהם. למרות האופטימיות העולה לגבי הכלכלה העולמית, הם למעשה פחות אופטימיים מכפי שהיו בשנה שעברה לגבי סיכויי ההכנסות שלהם, ומודעים יותר לצורך להמציא מחדש את העסקים שלהם. בין אם מדובר בפריסה של בינה מלאכותית יוצרת או בניית העסקים שלהם כך שיוכלו להתמודד עם האתגרים וההזדמנויות של השינוי האקלימי, זוהי שנה של תמורות".
חששות (אבטחת סייבר, מידע שגוי, הליכים משפטיים והטיות) לצד ההזדמנות העסקית הטמונה בבינה המלאכותית
רוב רובם של המנכ"לים רואים בבינה המלאכותית היוצרת זרז להמצאה מחדש של העסקים שלהם שיוביל ליותר יעילות, חדשנות ושינוי טרנספורמטיבי. 70% סבורים כי הבינה המלאכותית היוצרת (Generative AI) תשנה במידה רבה את הדרך שבה החברות שלהם יוצרות, מספקות ולוכדות ערך בשלוש השנים הקרובות.
מנכ"לים גם אופטימיים לגבי ההשלכות בטווח הקצר. בשנה הקרובה, 58% מצפים כי הבינה המלאכותית היוצרת תשפר את איכות המוצרים או השירותים שלהם, וכמעט מחציתם (48%) אומרים כי היא תשפר את יכולתם לבנות יחסי אמון עם בעלי עניין. הם מצפים גם לתוצאות טובות יותר לעסק שלהם - 41% מצפים להשפעה חיובית של הבינה המלאכותית היוצרת על ההכנסות, ו-46% מצפים להשפעה חיובית על הרווחיות. מגזרי הטכנולוגיה, המדיה והתקשורת הפגינו את הגישה החיובית ביותר לגבי השפעת הבינה המלאכותית היוצרת על הרווחיות (54%), בעוד מגזרי האנרגיה, החשמל, המים והגז והמשאבים היו הכי פחות אופטימיים (36%). 
אך בעוד מנכ"לים מחפשים יותר ויותר את התועלות הטרנספורמטיביות של הבינה המלאכותית היוצרת, רוב רובם אומרים כי היא תצריך שדרוג של כישורי העובדים (69%). בהקשר להתפתחות הבינה המלאכותית, הביעו המנכ"לים חשש לגבי העלייה הקשורה בסיכוני אבטחת הסייבר (64%), מידע שגוי (52%), אחריות משפטית וסיכונים למוניטין (46%), והטיה נגד קבוצות ספציפיות של לקוחות או עובדים (34%) בחברות שלהם. 
התקדמות במתן עדיפות לסוגיית האקלים
שינויי האקלים בשנים האחרונות, ובפרט בשנה החולפת נתפסים בידי המנכ"לים כגורם משבש משמעותי, הטומן בחובו סיכונים אך גם הזדמנויות ייחודיות. כשליש צופים כי כי השינוי האקלימי ישנה את הדרך שבה הם יוצרים, מספקים ולוכדים ערך במהלך שלוש השנים הבאות – וזוהי עלייה לעומת פחות מרבע שסברו כך בחמש השנים החולפות.
גם סדר העדיפויות מתחיל להשתנות – 76% מהמנכ"לים החלו או השלימו צעדים לשיפור היעילות האנרגטית, בעוד 58% דיווחו על כך שנקטו צעדים דומים בכל הקשור לחדשנות והמצאת מוצרים, שירותים או טכנולוגיות חדשים וידידותיים לאקלים. לעומת זאת, רק 45% ציינו כי התקדמו או השלימו את שילוב הסיכון האקלימי בתכנון הפיננסי שלהם (31% לא ציינו כלל שיש להם תכנית כזאת). גם בנקיטת פעולה לצורך הסתגלות לסיכוני האקלים הפיזיים רק 47% ציינו כי עשו משהו בנידון (29% לא ציינו כל תכנית פעולה).
הסקר מעיד על תמיכה ניכרת בהפסקת השימוש בפחמן, שכן רק 26% אמרו כי העדר תמיכה מצד הדירקטוריון או ההנהלה מהווה מחסום בינוני או גדול להפסקת השימוש בפחמן. לעומת זאת, המנכ"לים ציינו מורכבות רגולטורית (54%), ותשואות כלכליות נמוכות יותר בהשקעות ידידותיות לאקלים (51%), כמחסומים הגדולים ביותר שיש להתגבר עליהם. המנכ"לים מתחילים להתמודד עם המחסום הכלכלי, ו-40% דווחו כי השיגו תשואות סף נמוכות יותר על השקעות ידידותיות לאקלים לעומת השקעות אחרות.
החובה להמציא מחדש
כאמור, בשל מגמות עולמיות, 45% מנכ"לים חוששים שהעסקים שלהם לא יהיו בני קיימא מעבר לעשור הבא אם לא ימציאו את עצמם מחדש. מן הראוי לציין כי הסקר מציג חברות קטנות יותר הנתונות בסיכון גבוה יותר. שיעור של 56% מהמנכ"לים של עסקים מובילים המייצרים הכנסה שנתית של פחות מ-100 מיליון דולר ארה"ב סבורים כי העסקים שלהם יהיו בני קיימא רק עוד 10 שנים או פחות אם ימשיכו לפעול כפי שהם פועלים כיום. שיעור זה יורד ל-27% בקרב מנכ"לים של עסקים המייצרים הכנסה שנתית של 25 מיליארד דולר ארה"ב או יותר. 
כמעט כל המנכ"לים (97%) מציינים כי נקטו צעדים לשינוי הדרך שבה הם יוצרים, מספקים ולוכדים ערך בחמש השנים החולפות, ומעל שלושה רבעים (76%) מהם נקטו בפעולה אחת לפחות שהייתה לה השפעה גדולה או גדולה מאוד על המודל העסקי של החברות שלהם. אך כאשר מנכ"לים נוקטים פעולות, הם עומדים בפני מספר אתגרים: 64% מהם ציינו את הסביבה הרגולטורית כמעכבת את יכולתם להמציא מחדש את המודל העסקי שלהם במידה בינונית לפחות, 55% ציינו שיקולים תפעוליים מתחרים, ו-52% ציינו העדר כישורים בקרב עובדי החברה.
מכשול נוסף הוא חוסר יעילות. מנכ"לים גילו חוסר יעילות ניכר במגוון פעילויות שגרתיות של החברות שלהם – מישיבות שבהם מתקבלות החלטות ועד למענה למיילים, וטוענים כי לפחות 40% מהזמן המוקדש למטלות אלו אינו מנוצל ביעילות. הערכה שמרנית של PwC של מחיר חוסר היעילות שווה למס על פריון העבודה בשיעור של 10 טריליון דולר ארה"ב, שעסקים למעשה מטילים על עצמם.
 
ורון סדן, השותף המנהל של PwC Israel: "סקר המנכ"לים השנתי שלנו משקף כמה התפתחויות מעניינות הקשורות לתפיסת המנכ"לים את שיפור המגמה של הכלכלה העולמית ורמות האינפלציה. בעיקר, ניתן להבין שמנכ"לי החברות אופטימיים יותר מאשר בשנה שעברה אך עדיין חוששים ואינם משדרים אופטימיות אמיתית. כמו כן, נושאים מהותיים כגון בינה מלאכותית, סייבר, אקלים ממשיכים להעסיק את המנכ"לים הן מהצורך להמשיך לאמץ ולפתח את הטכנולוגיות הבאות והן גם מבחינת האתגרים העסקיים, כלכליים וחברתיים הטמונים בהם.
"לצערי, גם האופטימיות הזהירה (מאד) שמתחילה להתפתח בעולם אינה מקבלת ביטוי בארץ. הכלכלה הישראלית אמנם מושפעת ממגמות גלובליות אך בתקופה זו של מלחמה, שקדמו לה אתגרים פוליטיים ואי יציבות כלכלית לא ניתן עדיין לזהות את תהליך ההתאוששות."
"לצד האמור, אני רוצה להצביע על נקודת האור והיא החוסן, העוצמה וההתגייסות חסרת התקדים של החברה האזרחית. בנוסף, ניסיון העבר מעיד כי תקופות שלאחר המלחמה מאופיינות בצמיחה כלכלית בעיקר בזכות תיעדוף נכון של ממשלות כגון השקעות נכונות בתשתיות וכדומה. במידה והממשלה תשכיל לבצע השקעות מוטות צמיחה, נהיה צפויים לתחילתו של תהליך התאוששות ארוך טווח גם אם צמיחה כאמור תקח זמן. רוצה לנצל במה זו על מנת לקרוא Bring Them Home!".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה