מדדים ומחקרים

הבועה התפוצצה? מייסדי רובינהוד ירדו מהמעמד הנחשק

הם פרצו בסערה עם פלטפורמת השקעות שמתאימה לדור הצעיר, אך נראה שהקסם של 'רובינהוד' מתחיל להיעלם. זו הצניחה של שווי החברה ומייסדיה
מערכת ice | 
ולדימיר טנב מנכ"ל ומייסד רובינהוד (צילום ויקיפדיה/ TechCrunch)
היה זה דני בסן ששר כי "מלמעלה עד למטה יש אותו מרחק". מי שלמדו את המשפט הזה על בשרם בשנה האחרונה הם משקיעי המיזם 'רובינהוד', וגם המייסדים שלו - ולדימיר טנב ובאיג'ו בהאט. תקופה לא פשוטה עוברת על חברת השירותים הפיננסיים שחרטה על דגלה "לספק לכולם גישה לשווקים הפיננסיים, ולא רק לעשירים".
החברה משכה המון צעירים שנכנסו זה עתה לעולמות שוק ההון, ועודדה אותם לסחור במניות באפס עמלות. רובינהוד הוקמה בשנת 2013 במנלו פארק, קליפורניה, ובשנת 2021 רשמה מספר מרשים של 31 מיליון משתמשים. הצמיחה הגיעה במידה רבה מה'מבצע חבר מביא חבר' שבו המשתמשים הנוכחיים קיבלו מניות חינם בתמורה להבאת משתמשים חדשים.
בשנת 2018 צמד המייסדים הפכו לראשונה למיליארדרים לראשונה כשהחברה גייסה משקיעים לפי שווי של 5.6 מיליארד דולר. סבבי גיוס פרטיים נוספים יגדילו את הערכת השווי של החברה ל-7.6 מיליארד דולר, לאחר מכן 8.6 מיליארד דולר ולאחר מכן 11.2 מיליארד דולר. בספטמבר 2020 השלימה החברה את סבב הגיוס הפרטי האחרון שלה, והשיגה 460 מיליון דולר לפי שווי של 11.7 מיליארד דולר.

ביולי 2021 הונפקה רובינהוד לציבור. היא סיימה את יומה הראשון כחברה ציבורית עם שווי שוק של 30 מיליארד דולר. חודש לאחר מכן שווי השוק של החברה הגיע ל-46 מיליארד דולר. טנב ובאיג'ו מחזיקים כל אחד 8% ממניות החברה, ובזמן הזה כל אחד מהם החזיק בשווי של 3.7 מיליארד דולר, לא רע לשני אנשים באמצע שנות ה-30 לחייהם.
אך לרוע מזלם, זו היתה הפסגה שהגיעו אליה. מחיר המניה עמד אז על 55 דולר, וכיום, שנה בלבד אחרי, הוא עומד על קצת יותר מ-9 דולר. מדובר בירידה של 83%. המניה ירדה ב-73% בששת החודשים האחרונים בלבד. שווי השוק הנוכחי של רובינהוד הוא כ-8 מיליארד דולר, פחות מכמה הערכות בסבב הגיוס הפרטי האחרון שלה. בהתאם לכך, מייסדי החברה לא נזרקו לרחוב כמובן, אך הודחו מרשימת המיליארדרים ושווים כעת הוא 640 מיליון דולר כל אחד.
מי שביקר את התנהלות החברה בשבוע שעבר הוא איש העסקים הוותיק צ'ארלי מאנגר, סגנו של וורן באפט בברקשייר האת'וויי. לדבריו, רובינהוד מסתירה מהמשקיעים שיטות עבודה שמגעילות אותו. "קל להגזים עם רעיונות טובים" אמר מאנגר והוסיף כי "די ברור מה קורה עכשיו לרובינהוד, אלוהים עושה צדק", הוא הוסיף.
מאנגר השתמש בשורה של ביטויים קשים על שיטות העבודה של רובינהוד שנכנסה לתודעה כמי שהביאה את בני דור ה-Z לשוק ההון. הדור הזה נכנס לשוק דרך הפלטפורמה של רובינהוד שמדמה את ההשקעות למשחק מחשב ובאופן תיאורטי עודדה את בני דור ה-Z - שטרם פוענחו עד הסוף - לא להשקיע בצורה מושכלת בשוק ההון אלא להיכנס לבורסה ממש כמו מהמרים. מאנגר אומר כי מדובר בפרקטיקה מגעילה בעיקר משום שהיא אינה שקופה ואותם בני דור ה-Z, אינם מיומנים דיו כדי להבין שהם משלמים עמלה, לא הוגנת, לא שקופה, לא ברורה עד הסוף - אבל הם משלמים. והפרקטיקה הנסתרת הזו - פשוט מגעילה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה