נדל"ן ותשתיות

סנקציות? אוליגרכים רוסים ממשיכים לחיות ולעשות כסף בלב לונדון

תחקירנים אוקראינים הסתובבו ברחבי לונדון וגילו: הסנקציות הבריטיות על האנשים העשירים ברוסיה לא מזיזות להרבה אוליגרכים. דרך אזרחויות, קרובי משפחה או דיירים שוכרים, יותר ממיליארדר דולר ממשיכים לזרום בבירת אנגליה
איתן לויטס | 
לונדון (צילום ויקיפדיה)
מיליארדי הדולרים (או הרובלים) שמחזיקים האנשים העשירים ברוסיה, העניקו להם יכולת לרכוש גם נכסים באחת הערים הנחשקות בעולם - לונדון. לא מעט בתים, דירות, וילות יוקרה וקרקעות נמצאים בבעלות אוליגרכים, אותן דמויות שבריטניה הטילה נגדם סנקציות על כך שהם מנהלים קשרים קרובים עם הממשל הרוסי שפתח במלחמה נגד אוקראינה.
שווי הנכסים של אוליגרכים רוסים בלונדון עולה על מיליארד ליש"ט (1.22 מיליארד דולר), כך קובע העיתון האוקראיני "Ukrainska Pravda" בחקירה שערך לאחרונה. בתחקיר "לונדונגרד" - על שם העיר לשעבר של הצארים הרוסים, פטרוגרד - נמצא שאחד הבתים היקרים ביותר בלונדון, בשווי 300 מיליון ליש"ט, נמצא בבעלותו של אנדריי גורייב, אוליגרך המקורב לפוטין, מנהל המחזיק בבעלות על חברת הדשנים PhosAgro.
לא רחוק מביתו של אנדריי גורייב, עיתונאים אוקראינים צילמו באמצעות מזל"ט את נכסיו של אלישר אוסמנוב, שעמד בראש חברת הגז הממשלתית גזפרום. אולם נכסים אלו מוקפאים ולפי תצפיות עיתונאים אינם מאוכלסים על ידי איש.
אוליגרך רוסי נוסף, מיכאיל פרידמן, מייסד שותף של קבוצת אלפא, שעובדת עם מפעלי התעשייה הצבאית הרוסית, זוהה ע"י מזל"ט בחצר הבית שבבעלותו בלונדון. לאחר שחטף סנקציות על תמיכתו בפוטין, פרידמן גם צולם על ידי עיתונאים אוקראינים במסעדות היקרות ביותר בלונדון.

האוליגרך הרוסי ביקש מהרשויות הבריטיות להסיר כמה סנקציות נגדו, בטענה שהוא בלונדון ושהוא לא תמך בפלישה לאוקראינה. פרידמן סרב לגנות את פוטין ומספר עיתונאים מ"אוקראינסקה פראבדה" עצרו אותו במרכז לונדון ושאלו אותו האם לדעתו פוטין הוא פושע מלחמה. האוליגרך ברח מהעיתונאים ונכנס במהירות למונית, למרות ששהה שם עם המכונית שלו.
 
האוליגרכים המבקשים להסיר מעליהם את הסנקציות על נכסיהם בלונדון, אינם מודים, או לפחות מפחדים להודות, בתוקפנות של רוסיה. בינתיים חלקם מצאו דרכים לעקוף את הסנקציות - קבלת אזרחות של מדינות אחרות, חברות פיקטיביות ועוד. האוליגרך וידידו של פוטין, פטר אוון, הצליח לעקוף בהצלחה את הסנקציות שהטיל עליו המערב. ביתו בלונדון, הממוקם בין מגרשי גולף עצומים, אינו תחת סנקציות מכיוון שאוון מחזיק גם באזרחות של לטביה, מדינה חברה באיחוד האירופי ובנאט"ו.
כדי לעקוף סנקציות נגדו, אוליגרך רוסי אחר, גרמן חאן, העביר את בעלות ביתו במרכז לונדון לבתו. היא, לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה, העבירה את הרכוש לבעלה, שהוא אזרח הולנדי. 
התחקיר האוקראיני מניח בנוסף שנכסי יוקרה ממשיכים להניב הכנסה לאנשים העשירים ביותר ברוסיה. במקום להיות נכסים מוקפאים באמת, יחידות דיור מוצעות להשכרה. לדבריהם משפחה גרה בביתו של האוליגרך הרוסי, חבר הפרלמנט אנדריי סקוך. בתוך כך, באתר בנייה השייך לאוליגרך הרוסי ויאצ'סלב (משה) קנטור, מתבצעות עבודות, למרות הסנקציות שהטילה נגדו בריטניה. 
במקביל, הציג הפרסום האוקראיני, ילדים של פוליטיקאים ואוליגרכים רוסים החיים במערב, בחופשיות. כך למשל, בתה של רינת חיירוב, לשעבר סגנית ויועצת במשרד ההגנה הרוסי, מתגוררת כבר כמה שנים בלונדון. היא מפרסמת באינסטגרם תמונות של החיים המרגיעים והיוקרתיים בלב בריטניה הגדולה, בעוד שבמוסקבה לונדון מוגדרת באויב הציוויליזציה של "העולם הרוסי". העיתונאים האוקראינים חשפו כאמור שבלונדון לבדה, האוליגרכים הרוסים מחזיקים בנכסים בשווי של יותר ממיליארד ליש"ט. לדבריהם, אם יוקם מנגנון יעיל להקפאתם והחרמתם, הכסף הזה יוכל לממן את פרויקט הבנייה מחדש של אוקראינה לאחר המלחמה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה