נדל"ן ותשתיות

היטל ההשבחה בוטל: זו הפסיקה שהחזירה לא מעט כסף

בוטל חיוב בהיטל השבחה של תושבת כפר הריף לאחר שעלה כי התוכנית שקידמה להוספת בית לבן ממשיך בנחלתה אינה תכנית משביחה, הוועדה המקומית יואב החזירה את סכום היטל ההשבחה ששילמה התושבת בגין התכנית בצירוף הפרשי הצמדה וריבית
מערכת ice | 
קניית קרקע חקלאית (צילום יובל סגל, מתוך אתר פיקיויקי)
תושבת כפר הריף קיבלה את מלוא סכום היטל ההשבחה ששילמה  לועדה המקומית לתכנון ובנייה יואב בגין תכנית שקידמה וזאת בצירוף הפרשי הצמדה וריבית. זאת לאחר שועדת ערר מחוז דרום אישרה את הסכמות הצדדים לפיהן, הלכה למעשה,  התכנית שקידמה ואושרה ובגינה חויבה בהיטל השבחה אינה תוכנית משביחה.
התושבת ביקשה לבנות בנחלתה בית נוסף לבן ממשיך. במושבי האזור, הנוהג במשך שנים הוא שבכל נחלה יש כ-3 דונם המיועדים למגורים ועליהם ניתן לבנות את יחידות הדיור. כדי לקבוע מיקום אופטימלי לבית החדש בהתאם לתוכנית התקפה היא נפגשה עם הגורמים המקצועיים במועצה והם הסבירו לה שכל שנדרש הוא אישור תשריט חלוקת התאמה לתב"ע לשטח מגורים של 3 דונם, כפי שנעשה במקרים אחרים.

הועדה המקומית אישרה את התשריט בשנת 2015 ובהתאם התושבת התחילה לבצע את הפעולות הנדרשות לשם הגשת בקשה להיתר הבניה. טרם קליטת הבקשה להיתר בניה נמסר לה, כי בשל שינוי בעמדת הוועדה המחוזית, הוועדה המקומית נאלצת לבטל את החלטתה בדבר חלוקת ההתאמה ועל העוררת להגיש תכנית נקודתית בסמכות הוועדה המחוזית.
שהיא ביקשה להבין מה ההליך שצפוי לה והשלכותיו. הוסבר לה, כי היות ומדובר בשינוי מינורי ביותר ההליך יהיה קצר- כשנה, והעלויות הכספיות יהיו מצומצמות, לרבות היטל השבחה מינורי ביותר- אם בכלל. בפועל ההליך עד להוצאת היתר הבניה המיוחל נמשך כחמש וחצי שנים והיה כרוך בהוצאות כספיות משמעותיות ביותר והועדה המקומית אף דרשה היטל השבחה מופרך בגין התכנית.
לאור פנית התושבת מונתה שמאית מכריעה שקבעה  השבחה אסטרונומית בגין התכנית בגובה של כחצי מיליון  ש"ח (היטל השבחה הינו 50% מההשבחה), והתושבת הגישה באמצעות עו"ד ורד מאירוביץ סייג ערר על החלטת השמאית המכרעת. בערר היא טענה בין היתר,  כי התכנית החדשה לא שינתה את המצב התכנוני הקיים ולכן כלל לא יצרה השבחה. הועדה המקומית חלקה על טענות העוררת.
במסגרת הדיון שהתקיים ועדת הערר הסבירה, כי היטל השבחה הוא מס אמת וככזה עליה לבחון את טענות העוררת בדבר המצב הקודם ובדבר השאלה המהותית האם התכנית החדשה יצרה השבחה אם לאו. לאחר בדיקה מקיפה שהתקיימה במסגרת שני דיונים והשלמות שהוגשו על ידי הועדה המקומית ועדת הערר המליצה לועדה המקומית לגבש הסכמות עם העוררת שמשמעותם, הלכה למעשה, שהתכנית החדשה שקידמה לא יצרה השבחה כלשהי במגרשה.  
עו"ד ורד מאירוביץ סייג ציינה בהתייחס להחלטת הועדה, כי לאור הנחישות של העוררת לנקוט בהליכים הדרושים וההקשבה והברור המעמיק של ועדת הערר נעשה צדק עם תושבת כפר הריף, שכל רצונה היה לממש את זכותה להוספת יחידת דיור לבן ממשיך בהתאם לתכנית תקפה.
להחלטה יש השפעה רוחבית, שכן משמעותה שההליך התכנוני אותו נוקט האזרח במסגרת מימוש זכויותיו- כגון קידום תכנית או הגשת בקשות להקלות לא יוצר  כלפיו מניעות/השתק במסגרת הליך היטל ההשבחה.
פעמים רבות,  משיקולים שונים האזרח נאלץ "להתיישר" עם מוסד התכנון ולנקוט בהליך תכנוני- גם שאין בו למעשה צורך.לאור עמדת ועדת הערר שהדגישה את חשיבותה של גבית מס אמת הסוגיה תוכל להתברר במלואה במסגרת הליכים לגבית היטל השבחה שתנקוט הרשות ודרכו של האזרח/הנישום בנושא חשוב זה לא תהא חסומה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה