נדל"ן ותשתיות
התאחדות הקבלנים תוקפת את תוכנית המטרו: "החלטה הזויה"
חיים פייגלין, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "כל מי שגר כיום בבניין ישן באיזור שבו אמורה לקום תחנת מטרו בגוש דן, עומד להפוך לשבוי של החלטה הזויה שהסיכוי שהיא תאפשר את בניית המטרו הוא אפסי"
יום לאחר ששרת התחבורה החדשה, מירי רגב, הבהירה כי היא מתנגדת להמשך קידום פרויקט המטרו בגוש דן ותביא אותו לבחינה מחדש, עתרו נציגי ענף הבנייה והתשתיות לבג"ץ בדרישה לבטל את המס הענק שהוטל בתחילת השבוע על כל מי שירצה לבנות או לבצע התחדשות עירונית בטווח של מאות מטרים סביב כל מקום בו מתוכננת עקרונית תחנת מטרו.
התאחדות הקבלנים בוני הארץ, הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה של ההתאחדות וההסתדרות הכללית וחברות הבנייה י.ח. דמרי, יהלומית פרץ והאחים חג'ג' הגישו עתירה לבג"ץ הקוראת לבטל את "סעיף 19 לחוק הרכבת התחתית", המוכר יותר כ"חוק המטרו". בבסיס הטענות של העותרים, העובדה כי המדינה החליטה לגבות מס ייחודי, הגבוה בתחומו בישראל על בסיס תוכנית המטרו בגוש דן שכלל לא אושרה וכי לא בטוח כלל שתאושר. את העותרים מייצגים עו"ד מתן בן שאול, עדן עדיקא ואלישבע כהן ממשרד יהודה רווה ושות'.
מיזם המטרו, אם יאושר, יהיה היקר ביותר בתחום התשתיות בישראל אי פעם יעלה 150 מיליארד שקל וצפוי לכלול מעל 100 תחנות. המדינה החליטה לגבות מכל בעל דירה שימכור את דירתו או כל דירה חדשה שתקבל היתרה באיזור שלה מס ענק של75% משווי ההשבחה של הנכס מול -45% שנגבו עד היום באותו המקום. המדינה טוענת שהיא עומדת לאשר תוספת רחבה של הרבה זכויות בנייה סביב תחנות המטרו שתהפוך את תשלום מהס לכדאי אך בפועל, חוות דעת שמאית שקיבלה קבוצת העותרים קובעת אין פה שום תוספת צפויה של זכויות בנייה סביב התחנות המתוכננות מעבר לקיים כיום.
ההחלטה למעשה קובעת שקבוצה של יזמים ובעלי דירות, חלקם אנשים קשי יום, יממנו עבור כלל הציבור פרויקט דגל תחבורתי של מדינת ישראל. מדובר, טוענים העותרים, בחוק שמקפח באופן בלתי שיויוני את זכויותיהם הקנייניות של בעלי הדירות והקרקעות במה שהוגדר בחוק "מתחמי ההשפעה הזמניים", שבהם כל בנייה "תזכה" לקנס ענק של המדינה אינו עומד בתנאי פסקאות ההגבלה של חוק יסוד: "חופש העיסוק וחוק יסוד, כבוד האדם וחירותו".
העותרים דורשים מבית המשפט העליון לבטל, או במקרה הרע – להורות על צמצום הפגיעה הנובעת מחוק זה. הם מציגים חישוב שלפיו: גובה המס חסר התקדים יביא לכך שבעל קרקע או דירה ששוויה יעלה לאחר בנייה חדשה במיליון שקל, ישלם ללא כל קשר למיזם המטרו, לא פחות מ-750 אלף שקל שיחולקו בין הרשות המקומית למדינה. התאחדות הקבלנים וחברות הבניה העותרות דורשות לקבוע צורת מימון חלופית למיזם המטרו, שתחליף את תוכנית המדינה לממן את הפרויקט הענק רק מכספי בעלי נכנסים בקרבת תחנות מטרו אם יוקמו אי פעם. מדובר, על פי העתירה ב"הטלת מס חדש וחריג בשיעורו על בעלי המקרקעין במתחמים עליהם חל החוק". העותרים אף דורשים מהמדינה תשובה לשאלה: מדוע לא יידחה מועד תחולת החוק וכי גביית המס הרלוונטית תבוצע בהתאם להתקדמות תכנון ובינוי מיזם המטרו ומזכירים שנכון להיום טרם עבר התיקון לחוק המטרו, אשר חקיקתו עוכבה עם פיזורה של הכנסת ה-24. מעבר לכך, דורשים נציגי הקבלנים לצמצם את מתחמי ההשפעה רחבי ההיקף, אותם מתחמים שכל דירה שתבנה בהם תצריך תשלום היטל השבחה בשיעור חריג תקדימית.
עוד ב-
חיים פייגלין, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "כל מי שגר כיום בבניין ישן באיזור שבו אמורה לקום, תחנת מטרו בגוש דן, עומד להפוך לשבוי של החלטה הזויה שהסיכוי שהיא תאפשר את בניית המטרו הוא אפסי. מדובר בפרויקט לאומי, שאם מדינת ישראל תחליט לממשו בסופו של דבר, יוכל לקום אך ורק במימון המגזר העסקי/מוסדי/פיננסי בשיטת PPP של העברת הבעלות בו לגוף שיקים, יממן ויתפעיל את מערך המטרו לשנים ארוכות. ההחלטה על הטלת ״היטל מטרו״ בשיעור 35% שיביא את שיעור היטל ההשבחה סביב 105 תחנות המטרו ל-75% איננה סבירה, ותהווה חסם משמעותי בפני פיתוח בכל גוש דן כולל ביטול תוכניות לבניית עשרות אלפי דירות. מדובר בבשורה קשה לציבור בכלל, להתחדשות העירונית בגוש דן ולענף הבנייה בישראל. התחדשות עירונית מעבר לייעוד המרכזי שלה, חידוש פני הערים מייצרת דירות חדשות שרובן ככולן יבנו במקום דירות ישנות ומסכנות חיים, לצד תוספת דירות חדשות שמהוות חלק מרכזי מפתרון משבר הדיור המחריף והולך בישראל. יש לבטל את מס המטרו לאלתר ולקבוע תוכנית ישימה וחוקית לביצוע ומימון פרויקט המטרו אם הממשלה רואה בו חשיבות לאומית".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(4):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
4.רקבסוף לבלגן 01/2023/07הגב לתגובה זו0 0בוחרי הליכוד (למשל) בוחרים למעשה ביבי. ואז כשהוא זוכה באהדת אזרחים ומגיע לשלטון, יוצאים מהחורים שלהם ליכודניקים שכל יכולתם הוא ב"מגיע לי" ו"אני ואני ואני".. מחפשי ג'ובים למינהם שלא היו מתקבלים למקום עבודה בארץ וואומרים "באנו לשלוט"... "אנחנו נקבע.." וכדומה. מציע שהאזרחים יצביעו באופן הבא: 1. רשימת אישים להנהגת המדינה. לרשימת מומלצים לניהול הנושאים בסעיף 2. 2. רשימת נושאים לתחומים השונים לטיפול ע"י הממשלה שתקום. (רשימת נושאים בתחום הבטחון, התחבורה, האנרגיה החינוך, הבריאות וכו. האיש שנבחר לראשות הממשלה יוכל למנות אישים כראות עיניו אבל לטפל בראש ובראשונה בנושאים שהעם בחר כנושאים ראויים נושאים שקיבלו את מירב הקולות)..... האיש שיוביל את הממשלה . ראש הממשלה יבחן אחת ל-3 חודשים על קצב התקדמותו למימוש המשימות שהוגדרו ויקבל ציון מוועדת בקורת. מידי שנתיים העם יקבע אם ראש הממשלה ימשיך בתפקידו או לא (כן/לא) . הממשלה תכלול לא יותר מ-20 שרים. אופוריה מכלול לא יותר מ-20 איש שיופיעו ברשימות האחרות ויזכו למספר השני בכמותו של קולות יחסית לכל אחד מהנושאים שנבחרו .. יש כמובן להתעמק עוד בשיטה ולעדן אוסגור
-
3.הליכוד התחיל את התכנית, מה השתנה?משה 01/2023/04הגב לתגובה זו1 0הפופוליזם שלה יפיל את גוש דן לתהום....סגור
-
2.זה מה שרציתםמסעוד 01/2023/03הגב לתגובה זו2 0זה מה שקיבלתם וכעת כפייםסגור
-
1.מירי רקבליכדניק לשעבר 01/2023/03הגב לתגובה זו1 0מה מיפיתם מטיפשה שחושבת שרק הפריפריה שחושבה ומפנטזת על רכבת קליע מהצפון לדרום.סגור