נדל"ן ותשתיות
"מנהל פרויקט שסיים טכניון מרוויח 20 אלף. פועל סיני - 30"
"מחירי הדירות ב-2025 יעלו מעט", "הבעיה הגדולה עם התחלות הבנייה - העיריות", "מוכר בלוד דירות 4 חדרים בשני מיליון שקל - יש פתרון למחירי הדיור", "פועלים סיניים? אפשר להביא, אבל יש הרבה 'גבאים' מסביב". פעם, נחום לנגנטל היה מנכ"ל משרד התחבורה וחבר כנסת. היום, הוא בעלי חברת בנייה. ראיון
מחירי הדיור ב-2024 יעלו ב-8%-7%. עד כה, המחירים טיפסו בשיעור של 5.8%, אבל נותרו עוד שלושה דיווחים עד סוף השנה ואם נסתכל על הקצב הנוכחי, סביר שמחירי הדיור יעלו בשיעור שנמצא בתוך הרף הזה. צריך לזכור שהעלייה בתחילת השנה הייתה גבוהה יותר. היא שיקפה עלייה של 1% בחודש בממוצע, בעיקר בשל מבצעי הקבלנים האגרסיביים והאופטימיות ששררה בשוק בעקבות הורדת הריבית בחודש ינואר.
השאלה היא לאן יגיעו מחירי הדיור בשנה הקרובה. מצד אחד, המלחמה הוכיחה שגם היא לא מסוגלת לגרום להאטה משמעותית בשוק. מצד שני, הירידה בהתחלות הבנייה, החוסר בפועלי בניין והרצון של האוצר להבריח את המשקיעים מהשוק - גורמים לנו לחשוב שאולי נראה התמתנות.
השם נחום לנגנטל מוכר לרובכם משום שהוא היה מנכ"ל משרד התחבורה בשנת 1996-1999, סגן יו"ר הכנסת וחבר כנסת מטעם המפד"ל לשעבר. היום, לנגנטל הוא יו"ר קבוצת יומנטרה, יזם המתמחה בהתחדשות עירונית, שבונה היום במרכז לוד. שאלנו אותו על קו התפר הדק, שנע בין משבר בשוק הדיור לבין פריחה והתפרצות ביקושים.
"2 מיליון שקל במרכז העיר? אז יש פתרון". מרכז לוד (ויקיפדיה)
"הבעיה הגדולה בשוק הנדל"ן היום היא בצד התכנוני. רמ"י עמדה בסך הכל בשיווק של הקרקעות, גם מינהל התכנון הציג מספרים יפים. הבעיה היא ברגולציה. אם אתה נמצא במצב שבו אתה יכול לעשות התחדשות עירונית אבל לוקח 10 שנים להוציא היתר - מה עשינו בזה?".
פרסמנו לאחרונה טור שמסביר שלצד המספרים הגבוהים, יש בעיה אחרת - התחלות הבנייה.
"קראתי את המאמר ואני מסכים לגמרי. ההיצע כאן נמוך ולכן מה שקרה ב-2024 וימשיך ב-2025. חלק יגידו שהמערכות התכנוניות לא פעלו בגלל המלחמה, כי אנשים לא היו בעבודה, אבל מדובר בהתחמקות. הבעיה היא שכרגע לוקח זמן להוציא היתרים ולכן התחלות הבנייה בירידה. גם ב-2025, לצערי, המצב לא הולך להשתנות. ההיצע יהיה נמוך והמחירים יעלו. זה קורה גם בפרויקט שלי, לוקח זמן להוציא היתרי בנייה והתחלות הבנייה מתעכבות".
"קראתי את המאמר ואני מסכים לגמרי. ההיצע כאן נמוך ולכן מה שקרה ב-2024 וימשיך ב-2025. חלק יגידו שהמערכות התכנוניות לא פעלו בגלל המלחמה, כי אנשים לא היו בעבודה, אבל מדובר בהתחמקות. הבעיה היא שכרגע לוקח זמן להוציא היתרים ולכן התחלות הבנייה בירידה. גם ב-2025, לצערי, המצב לא הולך להשתנות. ההיצע יהיה נמוך והמחירים יעלו. זה קורה גם בפרויקט שלי, לוקח זמן להוציא היתרי בנייה והתחלות הבנייה מתעכבות".
למה היזמים לא מקדמים את היתרי הבנייה?
"קודם כל בגלל הרגולציה ברשויות. אתה מקבל אישור עקרוני ורץ שנתיים להיתר. כשאתה רוצה להוציא צו התחלת עבודות, זה לוקח עוד שנה. כלומר, מהשלב שבו אושר הפרויקט והוא עבר ועדה, לוקח לך עוד 3 שנים עד שתתחיל לבנות. אחר כך, במסירת הדירות, אתה נתקע כמעט שנה עד שאתה מקבל טופס 4. קח לדוגמא את נושא קבלת אישור אג"א, רק כדי לקבל אישור לממ"ד לוקח זמן. מספרים לנו שמלחמה, אבל מה יקרה אם פיקוד העורף ייקח מהנדסים תמורת חשבונית שיעשו בדיקות מקיפות? לא צריך להיות אלוף משנה כדי לאשר ממ"ד".
"קודם כל בגלל הרגולציה ברשויות. אתה מקבל אישור עקרוני ורץ שנתיים להיתר. כשאתה רוצה להוציא צו התחלת עבודות, זה לוקח עוד שנה. כלומר, מהשלב שבו אושר הפרויקט והוא עבר ועדה, לוקח לך עוד 3 שנים עד שתתחיל לבנות. אחר כך, במסירת הדירות, אתה נתקע כמעט שנה עד שאתה מקבל טופס 4. קח לדוגמא את נושא קבלת אישור אג"א, רק כדי לקבל אישור לממ"ד לוקח זמן. מספרים לנו שמלחמה, אבל מה יקרה אם פיקוד העורף ייקח מהנדסים תמורת חשבונית שיעשו בדיקות מקיפות? לא צריך להיות אלוף משנה כדי לאשר ממ"ד".
איך אתה מסתדר עם מכת הפועלים?
"זו כבר בעיית מאקרו. מאחר ואני בונה בפרויקטים יחסית גדולים, נניח 800 יחידות דיור בלוד, כל הפועלים הם סינים. אין לי בעיה".
"זו כבר בעיית מאקרו. מאחר ואני בונה בפרויקטים יחסית גדולים, נניח 800 יחידות דיור בלוד, כל הפועלים הם סינים. אין לי בעיה".
יש לך בעיה. המחיר.
"זה ברור, אבל עם זה הסתדרנו. זה לא קל, אבל הסתדרנו כי אנחנו חברה גדולה. יש חברות גדולות שמביאות לנו פועלים סינים, אבל אתה משלם המון כסף לראשי הקבוצות. אין לי כבר חברת הביצוע, כי מכרתי את חלקי בה לקרדן נדל"ן, למרות שהיום זו החברה שמבצעת את הפרויקט. זה מזעזע, אבל עלות מעביד של פועל סיני עומדת על 30 אלף שקל, כולל תשלום למנהל העבודה וההוצאות מסביב. בשוק הסיני, יש הרבה גבאים, אבל מספר המתפללים הוא קטן מאוד. גבאים יש בלי סוף. רק שתבין: מנהל הפרויקט, בוגר טכניון שעשה צבא, מרוויח במקרה הטוב 20 אלף שקל, שני שליש פחות מפועל. זה עצוב".
"זה ברור, אבל עם זה הסתדרנו. זה לא קל, אבל הסתדרנו כי אנחנו חברה גדולה. יש חברות גדולות שמביאות לנו פועלים סינים, אבל אתה משלם המון כסף לראשי הקבוצות. אין לי כבר חברת הביצוע, כי מכרתי את חלקי בה לקרדן נדל"ן, למרות שהיום זו החברה שמבצעת את הפרויקט. זה מזעזע, אבל עלות מעביד של פועל סיני עומדת על 30 אלף שקל, כולל תשלום למנהל העבודה וההוצאות מסביב. בשוק הסיני, יש הרבה גבאים, אבל מספר המתפללים הוא קטן מאוד. גבאים יש בלי סוף. רק שתבין: מנהל הפרויקט, בוגר טכניון שעשה צבא, מרוויח במקרה הטוב 20 אלף שקל, שני שליש פחות מפועל. זה עצוב".
"הפתרון היחיד - בנייה לגובה". לנגנטל (יח"צ)
אתה מבצע פרויקטים של התחדשות עירונית. בישראל אין קרקעות, חברות הביטוח נכנסות פנימה. זה הפתרון הטוב ביותר להגדלת ההיצע.
"רק התחדשות עירונית היא הפתרון. קח, למשל, את הפרויקט שלי במרכז העיר לוד. יש שם 136 יחידות דיור, אני בונה במקומן 840 יחידות דיור. תבין מה קרה: מבניין של 4 קומות ללא מעלית וחנייה, אני הופך את המגרשים שמה למעצמה - 3-4 קומות חניון ועוד 20 קומות לגובה. למדינת ישראל אין קרקעות, זו מדינה מאוד קטנה ובוא נוציא מהמשוואה את יהודה ושומרון. הדרך היחידה היא לצופף לגובה. בשנת 96', כחבר כנסת במפד"ל, הבאתי הצעה לממשלה שיודעת להתגבר על המכשול הזה".
"רק התחדשות עירונית היא הפתרון. קח, למשל, את הפרויקט שלי במרכז העיר לוד. יש שם 136 יחידות דיור, אני בונה במקומן 840 יחידות דיור. תבין מה קרה: מבניין של 4 קומות ללא מעלית וחנייה, אני הופך את המגרשים שמה למעצמה - 3-4 קומות חניון ועוד 20 קומות לגובה. למדינת ישראל אין קרקעות, זו מדינה מאוד קטנה ובוא נוציא מהמשוואה את יהודה ושומרון. הדרך היחידה היא לצופף לגובה. בשנת 96', כחבר כנסת במפד"ל, הבאתי הצעה לממשלה שיודעת להתגבר על המכשול הזה".
והיא?
"לפנות לכל 3-4 בעלי וילות צמודות ולומר להם: תנו לנו את השטח, במקום 4 וילות נבנה 60 יחידות דיור, בעסקת קומבינציה. בעלי הקרקע יקבלו, נניח, 40% מהדירות בעסקת קומבינציה. אתה חושב שבעלי צמוד קרקע לא היה מסכים לקבל 6 יחידות דיור במקום הוילה שלו? זו הדרך. כשארבע וילות יהפכו ל-60 דירות, וכך יימצא פתרון טוב. יהיה פה גם היטל השבחה אדיר לרשויות".
"לפנות לכל 3-4 בעלי וילות צמודות ולומר להם: תנו לנו את השטח, במקום 4 וילות נבנה 60 יחידות דיור, בעסקת קומבינציה. בעלי הקרקע יקבלו, נניח, 40% מהדירות בעסקת קומבינציה. אתה חושב שבעלי צמוד קרקע לא היה מסכים לקבל 6 יחידות דיור במקום הוילה שלו? זו הדרך. כשארבע וילות יהפכו ל-60 דירות, וכך יימצא פתרון טוב. יהיה פה גם היטל השבחה אדיר לרשויות".
מה התחזית שלך למחירי הדיור ב-2025?
"המחירים יעלו קצת, כי אין התחלות בנייה והיצע מספיק חזק. זה מה שאני רואה. אנחנו מוכרים ב-18.5-19 אלף שקל למ"ר בלוד, אבל מכרנו מעל 88 יחידות דיור".
"המחירים יעלו קצת, כי אין התחלות בנייה והיצע מספיק חזק. זה מה שאני רואה. אנחנו מוכרים ב-18.5-19 אלף שקל למ"ר בלוד, אבל מכרנו מעל 88 יחידות דיור".
עוד ב-
כי אתה בונה במרכז העיר. ברובע הבינ"ל ובנופי בן שמן, המחירים גבוהים יותר.
"לכן אני חושב שיבואו לקנות יותר אצלנו, כי הדירות זולות ב-200-300 אלף שקל, אנחנו רק 7 דקות מתחנת הרכבת - כלומר 20 דקות נסיעה לתל אביב. זה פתרון טוב לכולם וזול. התחלנו חפירה ומכרנו 85 יחידות דיור. המחירים? 3 חדרים, כ-90 מ"ר, 1.8 מיליון שקל. 4 חדרים תעלה בערך 2 מיליון שקל. זה מחיר נמוך לדירות במרכז. יש כאן פתרון מעולה, רק שהמדינה צריכה לשחרר במקומות שבהם יכול להיות ביקוש והמחירים הם פחות מ-20 אלף שקל למ"ר. כך אפשר לייצר פתרון דיור בר השגה. הפנטהאוזים שלנו עם בריכות שחייה, גם דירות הגן כאלה. דירת גן עולה סביב 3-3.5 מיליון שקל, כולל בריכה, 5 חדרים וגינה גדולה. פנטהאוזים עולים סביב 4 מיליון שקל. לא חושב שיש מחירים כאלה במרכז".
"לכן אני חושב שיבואו לקנות יותר אצלנו, כי הדירות זולות ב-200-300 אלף שקל, אנחנו רק 7 דקות מתחנת הרכבת - כלומר 20 דקות נסיעה לתל אביב. זה פתרון טוב לכולם וזול. התחלנו חפירה ומכרנו 85 יחידות דיור. המחירים? 3 חדרים, כ-90 מ"ר, 1.8 מיליון שקל. 4 חדרים תעלה בערך 2 מיליון שקל. זה מחיר נמוך לדירות במרכז. יש כאן פתרון מעולה, רק שהמדינה צריכה לשחרר במקומות שבהם יכול להיות ביקוש והמחירים הם פחות מ-20 אלף שקל למ"ר. כך אפשר לייצר פתרון דיור בר השגה. הפנטהאוזים שלנו עם בריכות שחייה, גם דירות הגן כאלה. דירת גן עולה סביב 3-3.5 מיליון שקל, כולל בריכה, 5 חדרים וגינה גדולה. פנטהאוזים עולים סביב 4 מיליון שקל. לא חושב שיש מחירים כאלה במרכז".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(12):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
12.שכרYaron 01/2025/16הגב לתגובה זו0 0לא הבנתי מי הוא חושב שאחראי על המציאות שבה פועל סיני מרוויח יותר ממנהל פרויקטים כפי שקינא זאת- עצוב. תיקון: מנהל הפרויקט מרוויח שליש פחות מהפועל הסיני ולא שני שליש כפי שניטען. ציטוט:, בוגר טכניון שעשה צבא, מרוויח במקרה הטוב 20 אלף שקל, שני שליש פחות מפועל. זה עצוב". תיקון: הסגור
-
11.ממש מחיר שווה לכל נפש. 2 מליון לדירהרמירם 01/2025/15הגב לתגובה זו0 0כמה ניתוק. משפחה עם 2 משכורות ממוצעות לא יכולה לקנות היום דירה....סגור
-
10.נו סוף סוף יש שיוויוןמקס 01/2025/15הגב לתגובה זו0 0ועדיין הישראלי העצלן לא ילך לעבוד בבניין או בחשמל כדי שהוא לא ייחשב פראייר או פשוט עם מה יהיה אם המדינה. הזאת תצטט מהבועה הכלכלה של המערב מתכווצתסגור
-
9.כל יום מביאים מומחה נדלן אחר (ל"ת)משתינים עלינו 01/2025/15הגב לתגובה זו0 0סגור
-
8.מגיבים טיפשים כאןיעקב זוכמריסט 01/2025/15הגב לתגובה זו0 0ומי משלם את השכר המוגזם של הסינים??? אתם הקונים החמודים. לא הבנתם את זה . המדינה דפוקה ,כן . למה?? כי צריך לחוקק חוק מי שמגיע לכאן שכר עבור 10שעות יהיה 10000 ש"ח . ולא יותר. ברור. לא רוצה . אל תבא לכאן ...סגור
- טען עוד
-
7.טמטום חוגגאהרון 01/2025/15הגב לתגובה זו0 0עם לא היבנתם פועל בינין ב סין יכול להרויח אולי הגזים 6000 שקל ו אילו ב ישראל פי 5 30000 אלף שקל לא הזוי ה טמטום חוגגסגור
-
6.מנהל פרוייקט מרוויח 20k ? (ל"ת)מהנדס 01/2025/15הגב לתגובה זו0 0סגור
-
5.מגיע להםשלמה 01/2025/15הגב לתגובה זו2 0מה לא הגיוני עובד בניין קורע את התחת עם סכנות בשמש קודחת בגשם ובקור מבוקר עד ערב הולך לישון באיזה חושה . מגיע לסינים יותרסגור
-
4.נו טבח ותיק בעל ניסיון מרוויח 10000 שוטףי 01/2025/15הגב לתגובה זו0 0כלים מרוויח 15000סגור
-
3.היצע וביקוש (ל"ת)אזרח 01/2025/15הגב לתגובה זו1 0סגור
-
2.סוף סוף אדם שעובד קשה יותר מרוויח יותרDsonorid 01/2025/15הגב לתגובה זו2 0הגיע הזמןסגור
-
1.מדהים בנאדם לומד 4 שנים ועוד סטאז וההוא בא לי מסיןנדלנאי 01/2025/14הגב לתגובה זו1 0ומרוויח יותר... בושהסגור