נדל"ן ותשתיות

נתקעתם בפקק הענק בדרך הביתה? זה מה שיקרה לפקקים אם התקציב יעבור

פקק כבד בתל אביב השבוע חשף את נקודת התורפה העיקרית של התחבורה הישראלית, כשתאונה קלה הובילה לשיבושים עצומים והשפיעה על עשרות אלפי אנשים. תקציב המדינה החדש 
שרון בירקמן |  2
נתיבי איילון (צילום פלאש 90/ אבשלום ששוני)
הפקקים הכבדים בתל אביב ביום רביעי חשפו שוב את מצב התחבורה בישראל. תאונה קלה בצומת דרך השלום-יגאל אלון הובילה לשיבושי תנועה עצומים בכל רחבי העיר ואפילו מחוץ לה, עם עשרות אלפי נהגים ונוסעים; שיבושים שממחישים עד כמה בעיה קטנה עלולה להשפיע על מערך תחבורה מקרטע. גם האוטובוסים נתקעו בפקקים ונוסעים רבים העדיפו לוותר על הפקק ולהגיע ליעד ברגל.
המצב הנוכחי עלול רק להחמיר בשנים הקרובות. משרד האוצר פרסם לאחרונה את תקציב המדינה לשנת 2025, עם קיצוץ תקציבי בהיקף של כמעט 800 מיליון שקל במשרד התחבורה עד 2028. רוב הקיצוץ, 705 מיליון שקל, ממוקד בתקציבי פיתוח התשתיות — וזה יאט את הקמת שבילי אופניים, הרחבת כבישים ופרויקטים שיכולים להוות אלטרנטיבה יעילה לרכב הפרטי ואמורים לצמצם את עומסי התנועה. הצעת התקציב גם כוללת הפחתות בסלי הפיתוח וקיצוץ של 7% בשנה בתקציבים של חברות תשתית כמו נתיבי ישראל, נתיבי איילון ורכבת ישראל. התקציבים הארגוניים בחברות אלה יצומצמו גם הם, כך שתהיה פגיעה בשדרוג ופיתוח תשתיות קיימות.
גם תחום התחבורה הציבורית לא במצב מזהיר. פיתוח הרכבת הקלה והמטרו סובל מדחיות חוזרות ונשנות. הפעלת הקווים החדשים של הרכבת הקלה, כמו הקו הירוק והקו הסגול, נדחתה לשנים 2028 ו-2029 בהתאמה. פרויקט המטרו, שאמור לחבר ברשת רכבות את הערים במטרופולין גוש דן והמרכז, מאזור השפלה ועד אזור השרון, נדחה ל-2040, וגם זה אם לא יהיו דחיות נוספות. הגורם המרכזי לדחיות הוא מחסור בכוח אדם בשל הגבלת הכניסה של פועלים פלסטינים וקושי בייבוא כוח אדם זר. הקיצוץ הנרחב יפגע קודם כל בנוסעי התחבורה הציבורית ובאיכות השירות שהם מקבלים, אבל ההשלכה הגרועה ביותר היא שהישראלים ימשיכו להיות תלויים ברכב הפרטי והכבישים יילכו ויצטופפו. כל זה, במצב שבו תקציבי חברות התשתית מקוצצות ויחד איתם ההשקעה בתשתיות הקיימות.
אוכלוסיית ישראל צפויה לגדול משמעותית בשנים הקרובות, ואיתה גם הביקוש לתחבורה ציבורית יעילה. פרויקטי תחבורה ציבורית כמו רכבות קלות, מטרו ונתיבי תחבורה ייעודיים חייבים להתקדם כדי לאפשר תחבורה איכותית ולצמצם את אובדן התוצר שנגרם מהפקקים, המוערך ב-31 מיליארד שקל בשנה. השילוב של חוסר ההתקדמות בפרויקטים קריטיים וקיצוצים דרמטיים עלול להביא את ישראל לשיתוק תחבורתי.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    כל אזור המרכז קטסטרופה
    מבין עניין 11/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא מתקרב. ויתרתי על טיפולים רפואיים באיכילוב. שעות בפקקים יעשה אותי חולה במחלת עצבים
    סגור
  • 1.
    מלחמה עולה כסף
    להבי 11/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מספיק עם ההתבכיינות
    סגור