נדל"ן ותשתיות

פינוי-בינוי במגזר החרדי: זו העיר בה ירוויחו בגדול

הושג רוב לקידום פרויקט התחדשות ברחוב שטרן בחיפה, הפרויקט יקודם על ידי בעלי הדירות, באמצעות החברה לפיתוח והתחדשות עירונית; בעלי הדירות בחרו בחלופה תכנונית התואמת את צרכי האוכלוסייה.
מערכת ice | 
דיור בארץ (צילום shutterstock)
בכנס שנערך בשבוע שעבר, רוב בעלי הדירות המתגוררים בבניינים הישנים ברחוב שטרן 3 עד 15 בקריית שמואל בחיפה, חתמו על הסכם ארגון והרשאת תכנון עם החברה לפיתוח והתחדשות עירונית לקידום פרויקט פינוי-בינוי במתחם.
במתחם יש כיום 84 יחידות דיור, בחמישה בניינים, ומרבית בעלי הדירות נמנים על המגזר החרדי. על פי החלופה התכנונית שבחרו בעלי הדירות, ייבנו 292 יחידות דיור בחמישה בניינים, שארבעה מהם יהיו בגובה 9 קומות מעל קומת קרקע, ואחד מהם יהיה בגובה 15 קומות מעל קומת קרקע. לכלל בעלי הדירות תהיה מרפסת סוכה. בנוסף, על פי דרישת העירייה, יפותח שטח ציבורי פתוח לרווחת התושבים, ויוקמו שני גני ילדים בקומת הקרקע של אחד הבניינים.

על פי המודל החברתי בפינוי-בינוי של החברה, בעלי הדירות מקדמים את הפרויקט, כאשר החברה מעניקה להם מעטפת ביצועית רחבה ומספקת להם מענה בתחום החברתי, הכלכלי, האדריכלי, השיווקי, השמאי וההנדסי. לאחר הסיוע בהתארגנות והקמת נציגות של בעלי דירות בפרויקט, החברה מקדמת את התב"ע עם ועבור בעלי הדירות, ורק לאחר אישור התב"ע עורכים מכרז יזמים לשלבי הרישוי ובניית הפרויקט.
עו"ד שבות רענן, שותפה ומנהלת סניף צפון בחברה לפיתוח והתחדשות עירונית, מציינת כי האתגר בהתארגנות בעלי הדירות וגיוס ההסכמות לקידום פרויקט פינוי-בינוי היה נעוץ בעיקר בהיבט התכנוני, ובצורך לייצר חלופה תכנונית שתואמת את הצרכים ההלכתיים והקהילתיים של המגזר החרדי. על מנת לייצר חלופה ראויה המתאימה לצרכים, למדנו להכיר את בעלי הדירות, העמקנו באפשרויות הקיימות, ויצרנו שיתוף פעולה עם המכון המדעי-טכנולוגי להלכה, שבראשו עומד הרב משה הלפרין, שסייע לנו במציאת הפתרונות ההלכתיים לבנייה של פרויקט פינוי-בינוי, עם דגש על פתרונות של בנייה לגובה, מעלית שבת, מרפסות סוכה וכיוצ"ב. לאחר פתרון הסוגיות ההלכתיות, נותרה סוגיית הצביון ושמירת המרקם הקהילתי, שגם בה, בשיתוף הנציגות, הגענו למתווה חוקי וישים למילוי הצורך שהוצג על ידי רב הקהילה, הרב הכרמי. לצד התהליך המקצועי והחברתי עם בעלי הדירות, התקיים שיח מקדם עם מנהלת ההתחדשות העירונית בעיריית חיפה בראשות אורנה מור והצוות המקצועי והחברתי שמלווה את התהליכים באופן מקצועי וקשוב למאפייני המתחם. זו הזדמנות נהדרת להודות להם על עבודה מסורה מקצועית ואחראית.
באמצעות כנען-שנהב אדריכלים, הצענו לבעלי הדירות כמה חלופות תכנוניות שתואמות את הצרכים שלהם. בד בבד, לבחירת החלופה המועדפת, גייסנו את הרוב הנדרש לצורך קידום הפרויקט.
עו"ד שבות רענן מוסיפה כי המלחמה בצפון מחדדת שוב את הצורך בהתחדשות עירונית, ככלי למתן ביטחון אישי לתושבים המתגוררים בבניינים ישנים ללא ממ"ד. בזמן שהרשויות המקומיות בצפון והממשלה עסוקות בניהול המלחמה ואתגריה, בעלי הדירות יכולים להתארגן ולהתחיל לקדם התחדשות עירונית במתחמים שבהם הם גרים, וליצור לעצמם הזדמנות לשינוי איכות החיים והביטחון האישי.
החברה לפיתוח והתחדשות עירונית, שהוקמה לפני יותר מעשור על ידי האדריכל גיל שנהב, ניר שמול ועו"ד יריב בר דיין, המשמש כיועץ משפטי, אישרה עד היום 9 תב"עות לפינוי-בינוי, הייתה שותפה לאכלוס של כ-1,200 דירות חדשות, ומקדמת עוד עשרות פרויקטים הנמצאים בשלבים שונים של ההליך. החברה מייצגת כ-2,500 משפחות ברחבי הארץ. בשנת 2022, הקימה החברה שתי שלוחות: בירושלים ובמחוז צפון, וזאת מתוך מטרה להרחיב את פעילותה מחוץ לאזור המרכז. בקרוב תוקם שלוחה נוספת במרחב הדרומי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה