נדל"ן ותשתיות

מידרוג בדו"ח: הזינוק במחירי הדירות דווקא רע ליזמים

דוח מיוחד בנושא הנדל"ן של מידרוג מזהיר: המחירים הגבוהים בשוק הדיור מאיימים על הביקוש ועל היציבות בענף. המחסור בעובדי בניין מאריך את משך הפרויקטים ומגביר את הסיכון למחנק תזרימי, במיוחד עבור יזמים קטנים ובינוניים
מערכת ice | 
דיור-אילוסטרציה (צילום פלאש 90/ שחר יערי, shutterstock)
מדוח מיוחד של חברת מידרוג (מקבוצת מודי'ס) על ענף הנדל"ן עולה כי המחירים הגבוהים בשוק הדיור ממשיכים להכביד על הביקוש, כשמגבלות כוח האדם בבנייה מאריכות את משך הבנייה ומקשות על יזמים קטנים ובינוניים להתמודד עם קשיים תזרימיים, כך מדווח "ממון".
מחירי הדיור הגבוהים מהווים איום על הביקוש בשוק הנדל"ן המקומי, כך מזהירים מחברי הדוח. יזמים מתקשים לשמור על רווחיות בשל העלייה בריבית. בנוסף, הם נאלצים להציע לרוכשים תנאי תשלום נוחים יותר שמקשים עליהם להתמודד עם ההוצאות ההולכות וגדלות. במקביל, מחסור בעובדי בניין מאריך את תקופת הבנייה ומייקר את עלויות הפרויקטים. מגבלות אלו מעמיסות על היזמים, במיוחד הקטנים והבינוניים, שמוצאים עצמם בסיכון גבוה יותר לבעיות תזרימיות ולעלייה בחוב.
דעיכה ברכישות הדירות בעקבות העלאות הריבית וכן הקיפאון ברכישות בתחילת המלחמה, התחלפו בזינוק בביקוש לנדל"ן למגורים, כך עולה מהדוח. ב-2024 נרשמה עלייה של כ-44% ברכישת דירות חדשות ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה. הרקע למגמה הוא השלמה של הרוכשים עם נתוני הריבית, כך על פי הדוח. עם זאת, על מנת להגיע להתאוששות זו נאלצו החברות היזמיות והקבלנים לתמרץ את הרוכשים במבצעי מימון אטרקטיביים, ובכלל זה תשלום עם המסירה או הלוואות ב-0% ריבית. מבצעי המימון מגדילים את שוק הדירות מיד ראשונה, אבל שוק הדירות מיד שנייה נחלש כיוון שאינו מציע אופציות מימון דומות.
הגידול במכירות בשל תנאי המימון הנוחים לרוכשים בשילוב התארכות תקופת הבנייה בשל מחסור בכוח אדם עלולים להוביל לעומסים תזרימיים כבדים. מצב זה יחייב את היזמים להגדיל את צריכת האשראי ולשאת בעלויות מימון גבוהות לאורך זמן רב יותר, מה שיגביר את סיכון האשראי בענף. 

הדוח מציין גם מספר גורמים ממתנים העשויים להקטין את הסיכון הכולל בענף. יציבות המערכת הבנקאית בישראל מהווה גורם ממתן, שכן הבנקים ממשיכים להעניק תמיכה כלכלית ליזמים ולענף הנדל"ן באופן כללי. התמיכה זו מאפשרת ליזמים להתמודד עם האתגרים הפיננסיים, במיוחד בתקופות של לחץ תזרימי. בנוסף, הביקוש לדירות בישראל נותר יציב יחסית, בעיקר בשל גידול טבעי במשקי הבית, ומונע בעיקר מצרכים אמיתיים ולא ספקולציות. גורם מאזן אחר הוא שיעור האבטלה הנמוך, המסייע לשמור על יכולת הרכישה של הציבור, גם בתנאים הכלכליים מאתגרים יותר.
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, קרא לממשלה לחשוב מחוץ לקופסה שכן הענף נמצא במצב קריטי ויש להיערך כבר כעת לשיקום הדרום והצפון. סרוגו אמר ל"ממון" כי יש צורך בהגדלת כוח האדם בענף באמצעות גיוס 30 אלף עובדים זרים נוספים לענף הבנייה בתוך 60 ימים דרך תאגידי כוח אדם, במקביל להפחתת הרגולציה במתן ויזות לעובדים אלה. עוד לדבריו, הפחתת מס רכישה למשקיעים תגדיל את היצע הדירות מצד הקבלנים ותגדיל את הכנסות המדינה בכ-3 מיליארד שקל. סרוגו הדגיש בנוסף את הצורך בקידום תוכנית תמריצים שתציע הנחה במס על פרויקטים במרכז הארץ בתמורה להתחדשות עירונית בפריפריה.
גם שוק הנדל"ן המסחרי מתמודד עם אתגרים משמעותיים מאז 2023. מהדוח עולה כי ההאטה בצמיחה הכלכלית בישראל, ובמיוחד בענף ההייטק, שהיה גורם מרכזי לביקושים לשטחי משרדים, משפיעה על השוק. ההאטה ניכרת בעיקר בחולשה בביקוש למשרדים חדשים, כאשר דמי השכירות ירדו בשיעור חד-ספרתי בשנה האחרונה והזמן הנדרש לאכלוס שטחים פנויים מתארך. בניינים באזורים מבוקשים עדיין שומרים על תפוסה יחסית יציבה, אך נכסים חדשים מתקשים לאכלס שוכרים עקב אי-הוודאות הכלכלית. חברות רבות מעדיפות להאריך את חוזי השכירות שלהן לתקופות קצרות במקום להתחייב לעסקאות חדשות, מזהירים המחברים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה