נדל"ן ותשתיות

אוגוסט מאכזב בנדל"ן, אבל העיר הדרומית הזו רושמת התאוששות מפתיעה

בחודש אוגוסט נמכרו 7,514 דירות; מספר העסקאות בחודש אוגוסט השנה ממקם אותו בשליש התחתון של הדירוג ההיסטורי מאז תחילת שנות האלפיים; שיעור מצמצמי הדיור עמד על כ-26%; לראשונה נרכשו דירות מסובסדות בקדימה-צורן
מערכת ice | 
דירות-אילוסטרציה (צילום פלאש 90/ גילי יערי, shutterstock)
אגף הכלכלן הראשי של משרד האוצר פרסם את סקירת ענף הנדל"ן לחודש אוגוסט 2024. 7,514 דירות נרכשו בישראל בסך הכל, גידול מתון של פחות מ- 1% בהשוואה לאוגוסט אשתקד וירידה של 16% בהשוואה לחודש יולי. באגף מציינים כי בשונה מהשנה שעברה, ט' באב חל השנה באוגוסט ולכן יתכן ומספר העסקאות הנמוך יחסית בחודש אוגוסט מוסבר בחלקו בנוהג שלא לחתום על חוזה לרכישת דירה בתשעת הימים הראשונים של חודש אב. 
מספר העסקאות בשוק החופשי עמד על 6,811, גידול של 7% בהשוואה לאוגוסט אשתקד וירידה של 16% בהשוואה לחודש הקודם; 703 מהדירות שנמכרו היו בסבסוד ממשלתי ("מחיר למשתכן" ו"מחיר מופחת"), ירידה חדה של 34% בהשוואה לרמה הגבוהה באוגוסט אשתקד וירידה של 12% בהשוואה לחודש הקודם. 29% מרכישות אלו היו באזור באר שבע, בעיקר אופקים. 22.5% נרשמו באזור ירושלים וכן גם באזור חיפה. לראשונה נרכשו דירות מסובסדות  בישוב קדימה-צורן, במחיר ממוצע של 2.2 מליון שקל, נמוך משמעותית ממחירי השוק בישוב זה.

בהשוואה רב שנתית של מספר העסקאות בשוק החופשי בחודשי אוגוסט מאז תחילת שנות האלפיים נמצא כי מספר העסקאות בחודש אוגוסט השנה ממקם אותו בשליש התחתון של הדירוג ההיסטורי, מקום 17 ב-23 השנים האחרונות.
בחודש אוגוסט נרכשו 3,533 דירות מקבלנים, כולל דירות בסבסוד ממשלתי, גידול של 5% בהשוואה לאוגוסט אשתקד וירידה של 11% בהשוואה לחודש הקודם. בשוק החופשי נרכשו 2,650 דירות מיד ראשונה, עלייה של 24% בהשוואה לאוגוסט אשתקד. הגידול במכירות הקיף את כל האזורים למעט אזור חיפה שרשם ירידה של 5%; אזור המרכז הוביל את הגידול במכירות הקבלנים בחודש אוגוסט עם גידול של 27%. ברמה הארצית ובדומה לחודש הקודם, 60% מהדירות מקבלנים נרכשו "על הנייר", נמוך בשלוש נקודות אחוז בהשוואה לחודש הקודם ובהשוואה לאוגוסט אשתקד. בשבעת החודשים הראשונים של 2024 הסתכמו מכירות הקבלנים בשוק החופשי ב- 20.1 אלף דירות, גידול חד של 58% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
מספר יזמיות הנדלן שמכרו דירות בשוק החופשי בחודש אוגוסט עמד על 687 חברות, חלקן שייכות לאותה חברה-אם, המספר הנמוך ביותר מאז תחילת השנה ונמוך ב-7% מהממוצע בשבעת החודשים הראשונים של השנה. עשר החברות הגדולות מכרו באוגוסט 583 דירות, הרמה הגבוהה ביותר של מכירות עשר החברות הגדולות מאז תחילת השנה, הן מבחינה כמותית והן כשיעור מסך מכירות הקבלנים בשוק החופשי.
מכירות יד שניה בחודש אוגוסט עמדו על 4,161 דירות, ירידה של 3% בהשוואה לאוגוסט אשתקד וירידה חדה יותר של 19% בהשוואה לחודש הקודם; הרמה הנמוכה ביותר בעסקאות יד שניה בחודש אוגוסט מאז 2002. בשבעה מתוך עשרת אזורי מיסוי מקרקעין נרשמה ירידה במספר העסקאות, כאשר היא בולטת במיוחד באזורי ת"א ) 22% -( וטבריה ) 21% -(

רכישות דירה ראשונה כולל בסבסוד ממשלתי בחודש אוגוסט הסתכמו ב- 4,429 דירות, ירידה של 0.5% בהשוואה לשנה שעברה. רכישות דירה ראשונה בשוק החופשי הסתכמו ב- 3,726 דירות, גידול של 10% בהשוואה לאוגוסט אשתקד.
רכישות משפרי הדיור בחודש אוגוסט הסתכמו ב- 1,860 דירות, ירידה של 10% בהשוואה לאוגוסט אשתקד וירידה של 23% בהשוואה לחודש הקודם; אזור חיפה רשם ירידה של 33% ואזור טבריה - ירידה של 64% . גידול של 14% נרשם באזור נתניה וגידול של 11% באזור המרכז. שיעור מצמצמי הדיור עמד על כ-26% , גידול מתון של נקודת אחוז אחת בהשוואה לחודש הקודם ונמוך בשש נקודות אחוז בהשוואה לאוגוסט אשתקד.
רכישות המשקיעים בחודש אוגוסט הסתכמו ב- 1,255 דירות, גידול של ) בהשוואה לרמה הנמוכה במיוחד שנרשמה באוגוסט אשתקד; בהשוואה לחודש הקודם נרשמה ירידה של 12% ברכישות אלו. כ-49% מסך הדירות שנרכשו בידי משקיעים בחודש אוגוסט היו דירות חדשות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה