מדדים ומחקרים

הכלכלן הראשי ממליץ להישאר צעירים ושלא יפטרו אתכם בזמן מיתון

מחקר נוסף של אגף הכלכלן הראשי שבדק את ההשלכות של פיטורים המוניים על המפוטרים ומשקי הבית שלהם, נותן ערכים מספריים למה שכולנו כבר ידענו: פיטורים משפיעים כלכלית יותר על עובדים בעלי שכר גבוה, עובדים מבוגרים נפגעים יותר ולפיטורים בזמן מיתון יש השלכות לשנים קדימה על המפוטר
מערכת ice | 
פיטורים (צילום shutterstock)
מחקר נוסף שפרסם אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר, מציג עוד ועוד נתונים מבהילים על החיים אחרי הפיטורים.
פיטרו אתכם בזמן מיתון? יהיה לכם קשה יותר להשתקם כלכלית
מהמחקר עולה כי השפעות הפיטורים הרבה יותר חמורות בתקופות של מיתון כלכלי. כששיעור האבטלה גבוה ההשפעה של הפיטורים גדולה יותר (קושי במציאת עבודה ובחזרה לרמת ההכנסות של לפני הפיטורים), אבל מתברר שתמונת המצב דומה גם בטווח של עשר שנים אחרי הפיטורים. במילים אחרות, מצב השוק בשנת הפיטורים משפיע בצורה קריטית על ההכנסות לא רק בשנה הראשונה, אלא גם לטווח הארוך.
מחקר דומה שנערך בשנה שעברה בגרמניה (2023) העלה שההשפעות של פיטורים בעת משבר כלכלי חזקות פי שניים מאשר בעת תקופות צמיחה. בין ההסברים שהציעו המחברים: מעבר לעבודה בשכר נמוך יותר, אבטלה ממושכת והחלפת מקצוע או ענף, מה שגורם לעובד המפוטר "להתחיל מחדש" בשוק התעסוקה.

פיטורים משפיעים יותר על עובדים בשכר גבוה ועל מבוגרים
בעלי הכנסות גבוהות יחוו ירידה של 30% בהכנסות בעשר שנים שאחרי הפיטורים לעומת בעלי ההכנסות הנמוכות: כשבע שנים אחרי הפיטורים ההכנסה של העובדים מהחציון התחתון חוזרת לרמה שלפני הפיטורים. 
הקושי לחזור לעבודה שכירה נוכח בכל רמה של הכנסה ומוביל כ-6% מהמפוטרים מהחציון העליון לפנות לעבודה עצמאית בשנה הראשונה אחרי הפיטורים, לעומת פחות מ-2% מבעלי ההכנסות הנמוכות. 
עובדים מבוגרים פגיעים יותר
התאוששות מפיטורים עבור צעירים מהירה יותר ביחס למבוגרים, שסובלים מירידה משמעותית יותר בשכר שעלולה להימשך זמן רב.
מבוגרים מתקשים יותר למצוא עבודה חדשה ולהחזיר את השכר לרמה של לפני הפיטורים. הקושי הזה נובע גם מגובה השכר לפני הפיטורים ומגורמים נוספים.
עובדים מבוגרים שיוצאים לעצמאות נוטים לייצר הכנסות פחותות יותר מצעירים. אחוז קטן יותר המבוגרים שפוטרו פונה לעבודה עצמאית לאחר הפיטורים.
ממחקרים שנערכו ברחבי העולם נראה שגם אם הירידות הראשוניות בהכנסות דומות בין קבוצות הגיל, ההתאוששות בטווח הארוך שונה בצורה משמעותית.
נשים פגיעות פחות?
במחקר ישראלי שנערך השנה עלו ממצאים מפתיעים על ההבדלים בהשלכות בין פיטורי גברים ונשים.
מהמחקר עלה ממצא מפתיע לפיו נשים נפגעות פחות מבחינת הכנסות לאחר פיטורים בהשוואה לגברים, במיוחד בטווח הארוך. 
עם זאת נראה שהפער נובע מהבדלים במאפיינים בין גברים לנשים, כמו רמת ההכנסה לפני הפיטורים ותנאי העבודה, במיוחד סוג המעסיק ממנו פוטרו. מהמחקר עלה שגברים ונשים בעלי מאפיינים דומים שפוטרו מאותו סוג מעסיק, סובלים מפגיעה דומה בהכנסות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה