נדל"ן ותשתיות

נתב"ג 2 יוקם בישראל: זה האיזור המפתיע שייבחר לבנייתו?

ביום חמישי הקרוב יתכנס בדימונה כנס תחת הכותרת "הנגב ממריא מנבטים", ביוזמת עיריית דימונה ומטה המאבק נגד הקמת נמל תעופה ברמת דוד. הכנס, שצפויות להשתתף בו שרת התחבורה מירי רגב והשרה להגנת הסביבה עידית סילמן, מהווה ניסיון להפעיל לחץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו ורשויות התכנון
מערכת ice | 
טיסה (צילום shutterstock)
עשור לאחר החלטת הממשלה להקים נמל תעופה משלים לנתב"ג, המאבק על מיקומו מתלהט מחדש. ביום חמישי הקרוב יתכנס בדימונה כנס תחת הכותרת "הנגב ממריא מנבטים", ביוזמת עיריית דימונה ומטה המאבק נגד הקמת נמל תעופה ברמת דוד. הכנס, שצפויות להשתתף בו שרת התחבורה מירי רגב והשרה להגנת הסביבה עידית סילמן, מהווה ניסיון להפעיל לחץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו ורשויות התכנון לקדם את הקמת הנמל בנבטים שבנגב, על פני החלופה הצפונית ברמת דוד.
המאבק בין הצפון לדרום משקף מורכבות רבה של שיקולים סביבתיים, ביטחוניים ופוליטיים. בעוד שהקמת נמל תעופה ברמת דוד נתקלת בהתנגדות עזה מצד תושבי האזור ומהמשרד להגנת הסביבה בשל חששות מפגיעה בשטחים פתוחים ומטרדי רעש, החלופה בנבטים מעוררת התנגדות מצד משרד הביטחון בשל קרבתה למתקנים ביטחוניים רגישים ולמרחב האווירי של חיל האוויר. המצב יוצר פרדוקס מעניין: בעוד הצפון מתנגד לנמל בשטחו ומעדיף את הקמתו בדרום, הדרום מקדם בברכה את הפרויקט ורואה בו הזדמנות לפיתוח כלכלי.

ראש עיריית דימונה, בני ביטון, מדגיש את חשיבות הפרויקט לפיתוח הנגב כולו, ורואה בו הגשמת חזונו של דוד בן גוריון. עם זאת, הדיון על נמל התעופה חושף פערים תחבורתיים עמוקים בנגב, כמו מיעוט קווי רכבת ותדירות נמוכה של נסיעות. ביטון מבטיח שיפורים משמעותיים בעתיד הקרוב, כולל רכבת מהירה מדימונה לתל אביב, אך הפער בין החזון למציאות עדיין ניכר.
על פי דה מרקר, הכנס בדימונה מעלה שאלות על הקשר בין פוליטיקה לתכנון תשתיות לאומיות. למרות הצהרות על היותו "חוצה מחנות", נוכחותם של פוליטיקאים בכירים והשימוש בכספי ציבור למימונו מעוררים תהיות על מידת האובייקטיביות בקבלת ההחלטות. יתרה מזאת, הנחיית הכנס על ידי עיתונאי מוכר מוסיפה נדבך נוסף למורכבות היחסים בין תקשורת, פוליטיקה ותכנון אסטרטגי.
בעוד שהדיון על מיקום נמל התעופה המשלים נמשך, השעון מתקתק. עם הגידול המתמיד בתנועת הנוסעים, נתב"ג מתקרב לנקודת רוויה. ההתמהמהות בקבלת החלטה סופית עלולה להוביל למצב בו ישראל תתקשה לעמוד בביקוש הגובר לטיסות בינלאומיות. האתגר העומד בפני מקבלי ההחלטות הוא לאזן בין צרכים לאומיים, שיקולים אזוריים ואינטרסים פוליטיים, תוך הבנה שכל עיכוב נוסף עלול לפגוע בכלכלה ובתיירות הישראלית בטווח הארוך.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה