נדל"ן ותשתיות

היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים: עודף הביקוש לדיור צפוי להחריף

פרופ' ליאו ליידרמן בכנס ירושלים לעסקים על מחירי הדיור: "מצב עודף הביקוש לא צפוי להשתנות בטווח של השנה-שנתיים הקרובות, ותיתכן אף החרפה שלו"; מזהיר מפני עלייה דו ספרתית במחירי הדיור; רו"ח דן אטיאס, שותף וראש זרוע הביקורת בפירמת BDO: "חייבים לצופף את האוכלוסייה"
מערכת ice | 
ליאו ליידרמן (צילום ענבל מרמרי)
בכנס ירושלים לעסקים של פירמת BDO, משרד עוה"ד אגמון עם טולצ'ינסקי ובנק הפועלים, פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי של בנק הפועלים, התריע כי עליית מחירי הדיור בישראל עלולה להגיע לשיעור דו ספרתי. לדבריו, צמצום ההיצע, שהוחמר בעקבות הלחימה, מחזק את הביקושים ומעלה את הסיכון לעליות נוספות. "הציבור מבין את המצב הזה היטב, וציפיות לעליות מחירים נוספות מגבירות את הביקושים כבר כעת", הסביר.
נתוני הלמ"ס מחזקים את דבריו, עם עלייה של 41% במכירת דירות חדשות ויד שנייה בחודש יולי בהשוואה ליולי אשתקד. לפי ליידרמן, עלייה זו מרשימה במיוחד בהתחשב במצב הביטחוני ובאי הוודאות השוררת במשק.

פרופ' ליידרמן ציין כי המחסור החמור בהיצע בשוק הוא הגורם המרכזי לזינוק בביקושים. לדבריו, הציבור הבין כי כדאי להקדים לרכוש דירות בשל המחסור הקיים. עלייה של 32% במכירות נרשמה בשלושת החודשים מאי-יולי בהשוואה לאותה התקופה אשתקד, אזור המרכז והדרום הובילו בגידול הביקושים.
ליידרמן הזהיר כי העלייה בביקוש מורגשת במיוחד בשוק הנדל"ן למגורים וכי רמת המחירים עלתה ב-5.8% בחודשים יוני-יולי ביחס לשנה שעברה. דוחות כספיים של חברות הנדל"ן מצביעים על שיפור ברווחיות למרות עליית מחירי תשומות הבנייה ושכר העבודה.
עם זאת, ענף הנדל"ן מתמודד עם מחסור חמור בעובדים, ביורוקרטיה ותנודתיות במדיניות הממשלתית. הירידה בהתחלות הבנייה מאז תחילת הלחימה צפויה להוביל לפחות מ-60 אלף יחידות דיור השנה, בעוד שזמן הבנייה למגורים התארך לכ-35 חודשים. חרף השיפור ברמת הפעילות השוטפת בשוק, ליידרמן הדגיש שמבחינת צד ההיצע, הקובע את התפוקות וההשקעות הריאליות, ענף הנדל"ן נמצא בתקופה קשה. "ההשקעות הריאליות בבניה מהוות 13% מהתמ"ג, כאשר 52% הם בבניה למגורים, 30% בניה לא למגורים ו- 18% תשתיות. מדובר בענף מרכזי במשק, המהווה אחד ממנועי הצמיחה העיקריים שלנו", אמר. "על פי כלכלני התאחדות הקבלנים בוני הארץ, בתשעת החודשים מפרוץ המלחמה ועד אמצע השנה, הירידה בפעילות היצרנית של הענף תרמה לאובדן של 4.4 אחוזי תוצר יחסית לתוואי המגמה מלפני המלחמה. כל זה קורה דווקא בזמן שבמערכת הבנקאית יש מקורות מימון פנויים לתמיכה בענף". 
ליידרמן סיכם כי עודף הביקוש לדיור צפוי להחריף בשנים הקרובות אם לא יינקטו צעדים ממשלתיים לעידוד היצע הדירות. לדבריו, "הגורמים השונים המעורבים בשוק מבינים היטב כי מצב עודף הביקוש לא צפוי להשתנות בטווח של השנה-שנתיים הקרובות, ותיתכן אף החרפה שלו. מצוקת ויוקר הדיור הם בעיה כלכלית-חברתית בולטת ומצערת במציאות הישראלית. יש בידי הממשלה כלים רבים ומגוונים להמרצת צד ההיצע של השוק, תוך צמצום עודף הביורוקרטיה והרגולציה. אם המגמות הקיימות יימשכו, לא נופתע אם החל מחודש מסוים בזמן לא רחוק מהיום יתחילו להירשם עליות דו-ספרתיות, במונחים שנתיים, במדד מחירי הדיור".
רו"ח דן אטיאס, שותף וראש זרוע הביקורת בפירמת BDO, הוסיף כי מדד מחירי הדירות צפוי לעלות בכ-10% עד סוף השנה. לדבריו, המחסור בעובדים בענף הבנייה, שהצטמצם בכחמישים אלף עובדים, משפיע על עליית המחירים, וכי יש צורך בציפוף אוכלוסין והתחדשות עירונית נרחבת. "גם התחלות הבנייה הואטו ב-20% מאז מחצית 2022, הדמוגרפיה בישראל היא מהגבוהות בעולם וצפויה להיות המדינה הצפופה בעולם. הערים בישראל צפופות פחות מערים בעולם. חייבים לצופף את האוכלוסייה", הזהיר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה