נדל"ן ותשתיות

משבר היתרי הבנייה: 60% מהדירות שלהן ניתן אישור - לא הוקמו

בכירים בענף הנדל"ן מציינים מדוע התחלות הבנייה המתרחשות כיום הן תוצאה של תקופת הזוהר בענף לפני שנתיים ומדוע הפער בין התחלות הבנייה לגמר הבנייה יגדל בשנים הקרובות
מערכת ice | 
היתר בנייה-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
על רקע משבר הדיור והמכה הקשה שחטף ענף הנדל"ן בישראל, יעקב ניצן, שותף ומנכ"ל חברת רובי קפיטל המתמחה במימון והשקעות בנדל"ן מסביר כי התחלות הבנייה שאנחנו רואים היום הן תוצאה של תקופת הזוהר של הענף לפני שנתיים, ושל שיווק הקרקעות המואץ של רשות מקרקעי ישראל באותה תקופה.
לצד זאת, מציין ניצן כי אותה ירידה לכאורה בהתחלות הבנייה בישראל הינה פחותה בהשוואה לשנה הקודמת. מלבד זאת, ציין כי זו לא צריכה לעודד כי בפועל השוק נמצא בשיתוק שאת התוצאות הקשות שלו נראה בנתונים בסוף שנת 2024 ותחילת 2025.
עליית הריבית והמלחמה צמצמו את שיווק הקרקעות החדשות וגם מכרזים ששווקו לא זכו להיענות גדולה מצד היזמים. המחסור של עשרות אלפי עובדים גרם לעיכוב בבנייה בפרויקטים קיימים ולעיכוב ביציאתם של פרויקטים חדשים לפועל גם אחרי שיזם קיבל היתר.
בנוסף לכך, ציין מנכ"ל חברת רובי קפיטל המתמחה במימון והשקעות בנדל"ן: "אנחנו רואים שהביקושים מתחילים להתעורר וברגע שתהיה הורדת ריבית נוספת, נראה זינוק נוסף בביקושים שיפגשו היצע דירות נמוך מה שיגרום ללחץ נוסף לעליית מחירים".
ניצן טוען כי המדינה צריכה לטפל במשבר החמור שנוצר בענף הנדל"ן במספר דרכים שונות:  שיווק מואץ של קרקעות, בשחרור חסמים סטטוטוריים ובסיוע אמיתי בנושא כוח העבודה.
לצד דברים אלו, ציין אוהד אסרף בעלים ומנכ"ל של ארי מגורים לשיווק נדל"ן, כי על אף שבימים אלו ניתן להבחין בצניחה של 20% בהתחלות הבנייה ברבעון הרביעי של השנה, הבנייה בפועל וגמר הבנייה יספגו מכה קשה בהרבה בחודשים הקרובים. התחלות הבנייה נרשמות בעת קבלת היתר בנייה.
נתון מפתיע ומדאיג לא פחות שהציג מנכ"ל ארי מגורים לשיווק נדל"ן, מתקשר להיתרי הבנייה. לדבריו, כ- 60% מהדירות שניתן להן היתר ברבעון הרביעי של השנה,  לא החלה בנייה. "יזם שאין לו מספיק עובדים והוא מעריך שלא יוכל לעמוד במועדי מסירה סבירים יעכב את הבנייה", כך הסביר.
עוד הוסיף כי הפער בין התחלות הבנייה לגמר הבנייה יגדל בשנים הקרובות והסיבה לכך נעוצה באופן התנהלות הממשלה: "ישראל לא נתנה פתרון לקנסות העצומים שהיזמים אמורים לשלם לרוכשים בגין איחורים במסירות שנוצרו בגלל המלחמה והמחסור בעובדים ולכן היזמים היום יחשבו פעמיים לפני שהם מתחילים לבנות בפועל פרויקט חדש ומתחייבים למועד למסירת דירות.  ויזמים שהתחילו לבנות ינקבו בחוזים מועדי מסירה מאוחרים על מנת לצמצם סיכונים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה