דעות

הרחבת הזירה המלחמתית תגדיל באופן ניכר מאוד את הגירעון בתקציב

התרחבות הזירות תביא לירידות חדות בשוק המניות ותגדיל באופן ניכר את הגירעון בתקציב, תפגע קשה בתוצר, תעמיק את ההאטה במשק ותפגע בהכנסות, ברווחים ובתזרים המזומנים של החברות במשק, ואז - מה שנראה כרגע זול – עלול להתברר כיקר
צבי סטפק (צילום יחצ, פלאש 90/ אייל מרגולין)
שוקי המניות ואיגרות החוב בישראל ירדו חדות  בתחילת השבוע ושבו והתאוששו חלקית בהמשך. בקרנות הנאמנות נרשמה יציאת כספים בהיקף נמוך יחסית שמעידה על התבגרות הציבור ויועצי ההשקעות בבנקים ולימוד מהעבר שהפאניקה היא יועץ השקעות גרוע. הדולר, ברומטר חזק לתחושות בשווקים עלה בעוד מדרגה וחצה את "קו" ה-3.90 שקל לדולר.
מה אמור לעשות המשקיע הנבוך לנוכח המצב המורכב מאוד שאנחנו חיים בתוכו?
מובן, שכל משקיע צריך לעשות את חשבון הכיס שלו שמתחילת בבדיקת השקעותיו הנוכחיות ורמת האיזון ביניהן בהתחשב במדיניות הבסיסית שלו ובאופק ההשקעה שלו, אבל ככלל, יש כמה דברים שצריך להניח.
ההנחה הראשונה היא שהמלחמה הזו תהיה ממושכת ותדרוש הכרעה, כלומר, חיסול פיזי של הנהגת החמאס, חיסול שלטון החמאס, אי-הישארות של צה"ל ואז ככל הנראה השלטת הרשות הפלשתינית.
השנייה, שיש לה הסתברות מסוימת, שהמלחמה הנוכחית תתלקח בעוד זירות, ובעיקר מכיוון חיזבאללה. אני נותן להסתברות הזו היתכנות לא גבוהה גם לאור המסרים החזקים מארה"ב.
ההנחה השלישית היא ש"הרפורמה" המשפטית תיגנז להרבה מאוד זמן, אם בכלל, תחזור לסדר היום במתכונתה הנוכחית או המצומצמת יותר.
ההנחה הרביעית היא שהמחירים של חלק לא קטן מן המניות שנסחרות בתל אביב הם זולים יחסית.
 
בדרך כלל, במצבים מהסוג הזה, אני נוהג לפעול כנגד המגמה, וזה הוכיח את עצמו הרבה מאוד פעמים ב-40 שנות פעילותי בשוק ההון, אבל הפעם המצב עשוי להיות שונה וזה משום שכניסה אפשרית (גם אם בהסתברות לא מאוד גבוהה) של חיזבאללה למערכה תביא לירידות חדות נוספות בשוק המניות, בשוק איגרות החוב ועליה נוספת של הדולר מול השקל. כלומר, הסיטואציה הנוכחית בשווקים עדיין לא לוקחת בחשבון במלואה את האפשרות הזו.
הסיבה - הרחבת הזירה המלחמתית תגדיל באופן ניכר מאוד את הגירעון בתקציב, תפגע קשה בתוצר, תעמיק את ההאטה במשק ותפגע בהכנסות, ברווחים ובתזרים המזומנים של החברות במשק, ואז - מה שנראה כרגע זול – עלול להתברר כיקר.
כאשר מביאים בחשבון את מכלול התרחישים האלה, המסקנה המתבקשת היא שלא לעשות שינויים דרמטיים בתיק ההשקעות, לא בכיוון של הגדלת נכסי הסיכון כמו מניות או איגרות חוב קונצרניות ולא בכיוון של הקטנה. עדיפה המתנה עד להתבהרות מסוימת של התמונה ומתוך ידיעה שאולי ההמתנה הייתה זהירות יתר.
הכותב: צבי סטפק - יו"ר מיטב ניירות ערך בע"מ
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אזהרה - תועמלן פוליטי לפניך. (ל"ת)
    ארז 10/2023/12
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור