דעות

גוגל משתלטת בכוח על השוק ואף רגולטור או תביעה ייצוגית לא יצליחו לעצור אותה

בעבר גוגל ידעה מה חיפשת ומכרה את המידע שלך - כיום היא רוצה להיות זו שתמכור לך את המוצר, ולמחוק את כל המוכרים המתחרים בה, הקטנים והגדולים
עו"ד גיא אופיר |  1
עו"ד גיא אופיר (צילום יח"צ וויקיפדיה)
חברת גוגל, כבר איבדה עניין בשוק מנועי החיפוש. אחרי שהיא השתלטה והפכה למנוע החיפוש הבלעדי עבור 90% מאוכלוסיית העולם, היא מחפשת שווקים ותחומים חדשים להשתלט עליהם, על מנת למקסם הכנסותיה.
גוגל מסתכלת ימינה ורואה את אמזון, היא מסתכלת שמאלה והיא רואה את עלי אקספרס. היא מסתכלת אחורה, ורואה את המרקטפלייס של פייסבוק.
גוגל הבינה שבפועל ענקיות טכנולוגיה אלו ניזונות בין היתר ממנוע החיפוש שלה ונוטלות משם את הגולשים. היא הבינה את זה כבר לפני שנים, אבל לאחרונה וביתר שאת במהלך משבר הCOVID--19, מדינות רבות הטילו סגר על אזרחיהם, והאופציה לרכוש בחנויות פיזיות הפכה לכמעט בלתי אפשרית.
חנויות מסורתיות רבות עברו למסחר מקוון בלבד, ואין זה מפתיע כי התרחשה עלייה דרסטית בכמות עסקאות הרכישה המקוונת. מזה שנים רבות, אמזון היא פלטפורמת הסחר המקוון הגדולה בעולם, בעלת נתח מכירות של כ-45% מכלל המכירות ברשת.
גוגל שואפת לנגוס בנתח השוק של אמזון ולהגדיל את פעילותה, ולעבור מפעילות של צינור מקשר בין הצרכן לבין החנויות, לפעילות של מכירה לצרכן, ללא גורמים מתווכים. משכך, גוגל מרחיבה את פעילותה בימים אלה באמצעות פלטפורמת    Googl Shopping כמו גם מערכות אחרות.
פלטפורמה זו מאפשרת למשתמשים לחפש מוצרים באתרי קניות באינטרנט ולהשוות מחירים בין ספקים שונים, בדומה לאתרים זאפ ופרייסז הישראלים, ובדומה ל Nextag ,ו- PriceGrabber הבינלאומיים.
למרות שניתן לבצע את הרכישה ישירות לדף הבית של גוגל שופינג כדי לחפש פריטים ספציפיים, לדפדף במחלקות ולראות פריטים ומבצעים שונים (בהתאם לשיקול דעתה של חברת גוגל), הדרך המרכזית שבה קונים נחשפים לפלטפורמה היא לאחר חיפוש מוצר מסוים במנוע החיפוש של גוגל, אשר יקדם מוצרים מגוגל שופינג באופן אגרסיבי.
כידוע, גוגל מתעדפת את תוצאות החיפוש בהתאם לשיקוליה. תוצאות חיפוש בפלטפורמות של גוגל כגון גוגל חדשות, יוטיוב, וכעת גם תוצאות חיפוש מהפלטפורמה החדשה מקבלים קדימות על חשבון פלטפורמות של חברות מתחרות ועל חשבון אתרים קטנים.
כניסתה של גוגל לשוק המסחר המקוון ושיטות הפעולה שלה היא בעלת משמעות הרסנית עבור שחקנים קטנים בשוק וגדולים. גוגל בפועל תכפה על המוכרים לעבוד באמצעות הפלטפורמה שלה.
שיטה זו מוכרת לנו מזה שנים רבות. הרגולטורים בארצות הברית ובאירופה מאסו בניסיונותיה של גוגל להשתלט על שווקים רבים תוך פגיעה בתחרות החופשית, ולכן גוגל מתמודדת כיום בפני איום של עיצומים כספיים ותובענות ייצוגיות שונות.
שלושה מפרסמים בארצות הברית הגישו תביעה ייצוגית נגד גוגל ואלפאבית, בטענה שענקית הטכנולוגיה מנצלת את כוחה המונופוליסטי כמנוע חיפוש באמצעות דרישתה לשלם עבור גישה לנתונים על חיפושים בפלטפורמה שלה. התביעה נוספת כאמור, למערכת חקירה מסועפת שמנהלים נגד גוגל 50 תובעים בארצות הברית, בטענה שהחברה מפרה את פרטיות הגולשים ופוגעת בתחרותיות בענף הפרסום.
פתיחה בחקירות או גרירת גוגל לבתי המשפט אינם משפיעים עליה, בהיותה תאגיד ענק שמחזור הכנסותיו עולה על תמ"ג של מדינה מתועשת. כל סכום שגוגל תיקנס או תשלם חסר משמעות בעיניה לנוכח היקף הכנסותיה.
מיליארד דולר קנס לא משתווים לאיום שאמזון תבצע מהלך שמשמעותו הפסד של 30 מיליארד דולר לגוגל בכל שנה. לכן, שום רגולטור ושום תביעה ייצוגית לא יבהילו את גוגל עד אשר יגיעו הסכומים לרף שהנהלת גוגל עוסקת.
גוגל היא נושאת מטוסים ענקית השטה באוקיינוס, ניכר שהרגולטור ובתי המשפט עסוקים בזריקת כדורי בייסבול על חרטומה, בשעה שבגשר הפיקוד מסתכלים למרחק ולא שומעים את הנקישות.
טעות לסבור שכניסת גוגל לשוק תטיב עם הצרכן. שכן בפועל יזכה הצרכן לשוק אגרסיבי בו אין שירות לקוחות, ואי אפשר לדבר עם המוכר, להתלונן, או חלילה לתבוע בתביעות קטנות ענקית מחו"ל, היכן שהופרו ההבטחות ברכישה.
עו"ד גיא אופיר הינו בעלים של משרד עורכי דין העוסק בדיני אינטרנט וטכנולוגיה, ומייצג בתביעות ובתביעות ייצוגיות נגד גוגל וענקיות טכנולוגיה אחרות. בכתיבת הטור סייעה עו"ד ליבי שוויד אלדר. 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הכותב קצת היסטרי
    דביר 06/2020/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גוגל אולי תבלום מעט את המונופול הענק של אמזון. זה מהלך טוב לצרכנים, וידוע שסטנדרט השירות לקוחות שגוגל מכניסה עולה בהרבה על זה של רוב רשתות הקמעונאות הישראליות - שגם שם יש ריכוזיות וניםוח מחירים
    סגור