בארץ

אבל בספורט הישראלי: אלוף ישראל הניצחי מת בגיל 82

אחד מגדולי השחמטאים בישראל, שהשתתף ב-9 אולימפיאדות הלך לעולמו, לאחר שפרש מתחרויות רשמיות, המשיך לשחק במועדון השחמט הרצליה, שם חינך והעביר את אהבתו למשחק לדורות הבאים
מערכת ice |  6
שחמט בהיילו (צילום אלון מינדלין)
שמעון כגן, אחד השמות הגדולים בשחמט הישראלי, הלך לעולמו בגיל 82 לאחר קריירה מרשימה שכוללת זכיות רבות וייצוג של ישראל בתשע אולימפיאדות בין השנים 1966 ל-1982. כגן, שנולד בתל אביב בשנת 1942, היה לא רק שחמטאי מחונן אלא גם דמות מופת שתרמה רבות לקידום המשחק בישראל.
כגן החל את דרכו בשחמט בגיל צעיר, והציב לעצמו מטרות גבוהות. לאחר שירותו הצבאי כקצין בחיל האוויר, הוא למד הנדסה בטכניון, אך התשוקה שלו לשחמט לא פחתה. הוא התבלט בתחרויות נוער ומשך תשומת לב רבה כאשר זכה באליפות צה"ל בשנת 1965, שם רשם ניצחון מרשים עם תשע נקודות מתוך 11 משחקים. הצלחתו נמשכה כשזכה במקום הראשון באליפות ישראל בשנת 1967, מה שסימן את המעבר לדור חדש של שחמטאים בארץ.

לאחר ניצחונו באליפות ישראל, כגן חקק את שמו בתודעה הציבורית. הוא זכה שוב באליפות ישראל ב-1969 והפך לאמן בינלאומי, כשההגמוניה בשחמט הישראלי עברה לידי הדור הצעיר. ד"ר שלמה קנדלשיין, חוקר השחמט, ציין את השפעתו הרבה של כגן על השחמט בארץ, והדגיש את רוח הלחימה והכישרון המדהים שהביא עמו.
כגן לא רק שיחק אלא גם ייצג את ישראל בגאווה ובמסירות. הוא היה ידוע כאדם צנוע, אך מאחוריו עמד לוחם חסר פחד עם אהבה גדולה למשחק. לאחר שפרש מתחרויות רשמיות, המשיך לשחק במועדון השחמט הרצליה, שם חינך והעביר את אהבתו למשחק לדורות הבאים.
בנו של השחקן האגדי גדעון שמר שיתף את זיכרונותיו מכגן, והדגיש את השפעתו על הדורות הצעירים בשחמט. כגן השאיר אחריו מורשת עשירה, והוא ייזכר לא רק כשחמטאי מצטיין, אלא גם כאדם שהקדיש את חייו למען המשחק ולמען מדינתו. זכרו של שמעון כגן יישאר בלבבות רבים, ותרומתו לשחמט הישראלי תמשיך להשפיע על הדורות הבאים.
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    לא יאומן איך אז בין כל "הזקנים" צץ צעיר כחול לבן כזה (ל"ת)
    יונה 10/2024/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    שנות ה-50 בבית הספר בלפור.
    Moises 10/2024/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שמעון הצטיין בשחמט כבר בגיל בית הספר העממי. (היינו באותו מחזור). היה לנו אז שחקן צעיר בכיתה ב' ושמו קמחי. הוא ניצח את כולם. שמעון שהיה אז בכיתה ו' הצליח לגבור עלין וזה היה לשיחת היום בבלפור. כגן ניצח את קמחי. חבל על דאבדין. ברוך דיין האמת.
    סגור
  • 4.
    הרגשתי את "גאוות הדור הצעיר", כשבסוף שנות ה60....
    גדי. מ. 10/2024/16
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הוא "הזיז" את יוסף פורת, משה צ'רניאק ויצחק אלוני, מהמקומות הראשונים.
    סגור
  • 3.
    יהי זכרו ברוך.
    אלף 10/2024/15
    הגב לתגובה זו
    5 0
    חבל שלא מציינים כמה מייתר השגיו.בשנת 1965 התקיימה אולימפיאדת הסטדנטים בשחמט והוא היה שותף לאחד מהישגי השיא של השחמט כאשר היה שותף לנצחון על נבחרת ברית המועצות ולזכייה במקום השני.כגן הביא את הנצחון כאשר ניצח בלוח הרביעי את השחקן הסובייטי.הוא גם ייצג את נבחרת ישראל בלוח הראשון למיטב זכרוני באולימפיאדה של 1970.
    סגור
  • 2.
    יהי זכרו ברוך. (ל"ת)
    אלף 10/2024/15
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 1.
    כתבה על כזה איש חשוב (באמת חשוב) לא הצלחתם למצוא תמונה? (ל"ת)
    נחם 10/2024/15
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור