בארץ

"ישראל האזינה לחיזבאללה 9 שנים": שלב אחר שלב כך בוצעה המתקפה

תחקיר חדש חושף לפרטי פרטים כיצד המוסד הישראלי הצליח לכאורה לחדור לתוך ארגון הטרור הלבנוני להאזין לו במשך 9 שנים ולבסוף גם לפגוע באלפי מחבלים ובכירי הארגון | כל הפרטים
מערכת ice | 
אילוסטרציה (צילום shutterstock)
פחות מחודש עבר מאז מתקפת הביפרים שאירעה בלבנון במהלכה התפוצצו ברחבי המדינה אלפי ביפרים ומכשירי ווקי טוקי שהיו בבעלותם של אנשי חיזבאללה. המתקפה גרמה למותם של אלפי קצינים וחברי ארגון הטרור.
תחקיר מקיף שפורסם על ידי "הוושינגטון פוסט" חושף כיצד לטענתו המוסד הישראלי הצליח לבצע את אחת מהמתקפות המתוחכמות ביותר שהתרחשו בהיסטוריה המודרנית. בין היתר נחשף בתחקיר כיצד ישראל הצליחה החדיר את אותם אלפי מכשירי קשר ואיתוריות ממלוכדים שלבסוף הביאו לפגיעה קשה בארגון הטרור הלבנוני.

פיצוץ הביפרים בלבנון, קרדיט: FOX 11 Los Angeles
על פי הפרטים, המוסד הישראל ניצל לכאורה את החשש המתמיד את אנשי חיזבאללה מהיכולת של ישראל לעקוב ולהאזין להם באמצעי התקשורת הרגילים ובכך פיתח תוכנית מתוחכמת להחדרת מכשירים לארגון עצמו.
בתחקיר זה מתואר כך: "חיזבאללה חיפש רשתות אלקטרוניות בטוחות מפני פריצה להעברת הודעות, והמוסד הגה תחבולות שיובילו את קבוצת המיליציה לרכוש מכשירים שנראו מושלמים למשימה ציוד שהמוסד תכנן והרכיב בישראל".
המבצע התחיל תשע שנים לפני כן ב-2015 עם החדרת מכשירי הקשר הללו לשטחי לבנון: "מכשירי הרדיו הניידים הדו-כיווניים הכילו סוללות גדולות במיוחד, חומר נפץ מוסתר ומערכת שידור שנתנה לישראל גישה מלאה לתקשורת של חיזבאללה".
במשך 9 שנים ישראל ניצלה את אותם מכשירים ובעזרתם היא האזינה לרשת התקשורת של חיזבאללה ושמרה את האופציה לפיצוץ המכשירים לזמן המתאים. השלב הבאה והמשמעותי יותר התרחש בשנה שעברה כשחיזבאללה רכש איתוריות מתוצרת חברה טייוואנית בשם Apollo: הצעת המכירה הגיעה מאשת שיווק שזכתה לאמון חיזבאללה עם קשרים ל-Apollo".
ב-"וושינגטון פוסט" מתארים לפרטי פרטים גם את התחכום ההנדסי בכל הנוגע לאיתוריות הממולכדות: "בהישג הנדסי, חומר הנפץ הוסתר בקפידה כך שהיה כמעט בלתי ניתן לגילוי, אפילו אם המכשיר היה מפורק. גורמים ישראלים מאמינים שחיזבאללה אכן פירק חלק מהאיתוריות ואולי אפילו צילם אותן ברנטגן, אך לא הצליח לגלות את המטען החבוי".
מלבד חומרי הנפץ שהוטמנו בו האיתוריות כללי גם מנגנון הפעלה מתוחכם: "כדי להבטיח נזק מקסימלי, הפיצוץ יכול היה להיות מופעל גם על ידי הליך מיוחד בן שני שלבים הנדרש לצפייה בהודעות מוצפנות". גורם רשמי הסביר: "היה צריך ללחוץ על שני כפתורים כדי לקרוא את ההודעה".
התחקיר גם שופך אור על הדיונים בצמרת הישראלית בכל הנוגע לעיתוי של הפעלת המטענים ולפי הפרטים  למרות האזהרות מההסלמה שצפויה להגיע ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר את המבצע ב-12 בספטמבר: ארצות הברית, בעלת בריתה הקרובה ביותר של ישראל, לא עודכנה על האיתוריות הממולכדות או על הדיון הפנימי בישראל אם להפעיל אותן".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה