משפט

ניצחון לגוגל: זו ההחלטה שתגרום לה לנשום לרווחה

אמנם, האיחוד האירופי דחה ערעור שלה על קנס עצום שעתה היא תצטרך לשלם – אך כמעט במקביל התברר כי החברה הצליחה לחמוק מקנס גדול הרבה יותר
יאיר מור | 
גוגל מתכננת להשקיע (צילום pixabay, unsplash)
בית המשפט העליון של אנגליה ו-וויילס החליט הבוקר לדחות תביעה ייצוגית נגד גוגל, ואפשר לה לנשום לרווחה לאחר שהתחמקה מתשלומי פיצויים בסכום עתק.
השופט לורד לגאט, שהקריא את החלטת השופטית שהתקבלה פה אחד, קבע כי לתביעה שהוגשה נגד החברה ב-2017 "לא היה כל סיכוי אמתי להצלחה". זאת משום שהתובעים כלל לא ניסו לעמוד בדרישה המינימלית לקביעת תשלום פיצויים – הוכחת שימוש לרעה שגרם נזק לאנשים הנמנים על הקבוצה המיוצגת. "אינני רואה כיצד העובדות שהטוען מנסה להוכיח לגבי כל פרט מספקות לביסוס רף זה", אמר השופט.

הסיבה לתביעה היתה תגלית לפיה בשנים 2010-2011 עקפה גוגל מנגנון פרטיות בדפדפן ספארי של אפל, בו השתמשו אז כל בעלי מכשירי אייפון, אייפד ומק, כדי לעקוב אחר פעילות הגולשים ברשת באמצעות "עוגיות" – קבצים זעירים שמאוחסנים על המכשיר ומשמשים לזיהוי של משתמשים כאשר הם עוברים בין אתרים כך שגוגל יכולה לדעת באילו אתרים אחרים הם גולשים וכך להתאים להם פרסומות.
הסכום שייחסך לגוגל בזכות הניצחון הזה מוערך בכ-3 מיליארד ליש"ט, שהם סכום גבוה משמעותית מהקנס שבית המשפט של האיחוד האירופי בלוקסמבורג חייב אותה בו הבוקר. כזכור, מדובר ב-2.4 מיליארד אירו, שהם כ-2.8 מיליארד דולר – לעומת 3.5 מיליארד אירו, 4 מיליארד דולר או 12.6 מיליארד שקל לקרן הפיצויים שהתובעים בבריטניה דרשו מהחברה, במסגרת קמפיין תחת הכותרת "Google, you owe us" ("גוגל, את חייבת לנו!").
דובר מטעם גוגל מסר כי "הטענה הזו קשורה לאירועים שקרו לפני עשור, ושכבר טיפלנו בהם בזמנו. אנשים רוצים לדעת שהם בטוחים ברשת, ולכן במשך שנים התמקדנו בבניית מוצרים ותשתיות המכבדים ומגנים על פרטיותם של אנשים".
התובע, ריצ'ארד לויד, אמר לתקשורת כי הממשלה אשמה, מפני שלא הבהירה כראוי את הכללים לגבי הגנת מידע, ועליה לעשות זאת. "למרות שבית המשפט הכיר פעם נוספת בכך שהפעילות שלנו היא הדרך האפשרית היחידה למיליוני אנשים בבריטניה להשגת גישה לפיצוי הוגן, הוא טרק את הדלת בפני המקרה הזה בפסיקתו כי כל המושפעים חייבים (לתבוע) בבית המשפט (כל אחד) לבד", הוא הוסיף.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה