משפט

האיחוד האירופי וארצות הברית בודקים: האם אמזון מפלה את המוכרים דרכה?

בלב הבדיקה במשרד הסחר הפדרלי נמצא החשד שענקית הדיגיטל משתמשת בנתונים שמגיעים מהמוכרים דרכה כדי לייצר על פניהם יתרון שיסייע לה לשווק מוצרים דומים בעצמה. באירופה כבר שוקלים תביעה בנושא

רועי בהריר-פרל | 
ארה"ב, האיחוד האירופי, אמזון (צילום pixabay)
האם אמזון מפלה לרעה את המוכרים הפרטיים בפלטפורמה שלה כדי למכור מוצרים זהים לאלה שהם מציעים בעצמה? את הסוגיה הזאת בדיוק בוחנים כעת במשרד הסחר הפדרלי בארצות הברית, ובמקביל באיחוד האירופי כבר שוקלים לתבוע את החברה בהקשר זה.
למעשה, האיחוד האירופי היה הראשון לבחון את העניין עוד לפני שנה, אז עוד דובר על בדיקה ראשונית בלבד. במקביל, ועדת המשפט של בית הנבחרים האמריקאי זימנה את מנכ"ל החברה ג'ף בזוס למתן עדות בעקבות החשד כי אמזון משתמשת במידע פרטי ורגיש של המוכרים כדי לשווק בעצמה מוצרים דומים במחיר אטרקטיבי יותר.
בימים האחרונים, אולי בהשפעת החקירות של גוגול, המאבק באמזון עבר להילוך גבוה. כשלצד האיחוד האירופי ומשרד הסחר הפדרלי של ארה"ב, בדיקה בנושא נפתחה גם בקליפורניה ובוושינגטון.
"הצרכנים האירופאים קונים יותר ויותר ברשת ואין ספק שהענף הגדיל מאוד את התחרות והביא למחירים זולים יותר", אמרה מרגרט וסטאגר, הממונה על התחרות באיחוד. "אנחנו חייבים להבטיח שפלטפורמות אונליין גדולות לא תמחקנה את ההטבות האלה על ידי התנהגות לא תחרותית. לכן, החלטנו לעקוב מקרוב מאוד אחר הפרקטיקות העסקיות של אמזון ואחר תפקידה הדואלי כפלטפורמת סחר וכקמעונאית, על מנת לבדוק האם היא עוברת על חוקי התחרות של האיחוד האירופי". 
 
קראו עוד ב-ice
באמזון טוענים מנגד כי מוצרי החברה הנמכרים דרך הפלטפורמה שלה מהווים בסך הכל 1% מסך המכירות הקמעונאיות השנתיות. מעבר לכך, החברה סירבה להגיב לטענות, אולם ניתן לזהות השפעה של הדיווחים האחרונים על ערך המנייה שלה: ב-11 ביוני - יום הדיווח בארצות הברית - עמד ערכה על 2,654.96 דולר. למחרת בצהריים, ערך המנייה צנח עד ל-2,505 דולר - ירידה של 5.65%. מאז, היא הספיקה לטפס חזרה מעט, עד ל-2,535.02 דולר נכון לאתמול (א'). 

ההודעה על הבדיקה של משרד הסחר הפדרלי מגיעה כשבוע וחצי בלבד לאחר שדווח שגם גוגל נמצאת על הכוונת של גופי הפיקוח בחשד לפגיע בתחרות. כזכור, נודע כי אלפבית, חברת האם של גוגל, עומדת בפני תביעה פרטית שהגישו נגדה מפרסמים,  שטוענים כי החברה מחזקת את מעמדה כמונופול בשוק הפרסום הדיגיטלי, כשבמקביל 50 תובעים כלליים בארה"ב מובילים חקירות נגדה בעניין זה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה