משפט

קבוצת הנדל"ן קורסת והמשקיעים בפניקה: "הונאת פירמידה מהגדולות בישראל"

נאמני קבוצת 'פרסונל': מאות משקיעים הועמדו בפני שוקת שבורה. מאות מיליונים "נמוגו". תחזית פרקליט המשקיעים מתגשמת: "מדובר בהונאת פירמידה מהגדולות שנחשפו אי פעם בישראל!"
מערכת ice |  10
אילוסטרציה (צילום shutterstock)
עו"ד צבי וישנגרד התריע כבר לפני כחודש כי קבוצת פרסונל מנהלת, לכאורה, הונאת פירמידה מהגדולות שידעה מדינת ישראל. חרף דבריו, לא מונו עד היום נאמנים לחברה המרכזית המנהלת את קבוצת 'פרסונל'. וכך, לא חלפו להם אלא מספר ימים מאז שמונו עו"ד דורית לוי טילר ורו"ח שלומי פיליבה כנאמנים ל-6 חברות מקבוצת פרסונל, ושלשום (22/9) הם פנו לבית המשפט המחוזי בלוד, בבקשה בהולה, להכליל עוד 70 חברות שהתגלו להם בבדיקתם הראשונית, בהליך מרוכז של חדלות הפירעון ושיקום כלכלי. 
במסגרת בקשתם ביקשו הנאמנים להכליל בהליך חדלות הפירעון את כלל החברות בקבוצה כולל קבוצות הניהול שאותן פטר בתחילה בית המשפט מההליך. "מסתמן שעסקינן באירוע רב נפגעים ובהתנהלות בעייתית בלשון המעטה של החברות ומי מטעמן בהיקפים עצומים של מאות מיליוני שקלים, אשר צפויה להותיר מאות משקיעים, מרביתם פרטיים, בפני שוקת שבורה" קבעו הנאמנים. הם הוסיפו כי "הממצאים הראשוניים החמורים אינם מוגבלים אך ורק לחברות שלגביהן ניתן צו פתיחת הליכים... אלא לכלל החברות השייכות לקבוצה, מארג הכולל עשרות רבות של חברות, כ-70 במספר (!)" 

הבקשה להכנסת קבוצת "פרסונל" להליכי חדלות פירעון הוגשה לפני מספר שבועות על ידי עו"ד צבי וישנגרד, המייצג עשרות משקיעים.  לדבריו, בשנים האחרונות השקיעו מאות ישראלים סכומים שנעו בין 300 אלף שקלים לכמה מיליוני שקלים, במיזמי נדל"ן נוצצים אותם הציגו בפניהם נציגי קבוצת פרסונל.  במסגרת הסכמי ההשקעה וההלוואה מול אנשי החברה, הובטחו למשקיעים תשואות שנתיות בשיעור של 8%, שישולמו להם מדי חודש. בפועל, הכספים אכן שולמו למשקיעים לאורך תקופה של כשנתיים, עד לחודש אפריל האחרון, אך אז הופסקו באחת – והותירו מאות משקיעים נבוכים וחרדים להשקעתם. 
הנאמנים קובעים בבקשתם שהוגשה שלשום (22/9), כי בעלי השליטה ב'קבוצת פרסונל', אלון מורן ואלישע להב, הפעילו מנגנון נרחב לגיוס כספים, אשר התבסס על הבטחות למשקיעים לתשואה שנתית קבועה. הכספים נאספו באמצעות עו"ד יאיר שליו, ששימש כ"נאמן" להעברות הכספים. "מנגנון גיוס הכספים והעברתם לחשבונות הקבוצה לווה ע"י "נאמן", זאת מן הסתם מתוך הבנה כי משקיעים שאינם מקצועיים ירגישו נוח יותר להפקיד כספים בידי 'נאמן'" מציינים עו"ד לוי טילר ורו"ח פיליבה בבקשתם.
לדבריהם, הקבוצה יצרה במגביל, מנגנון עצום של משווקים ומגייסים, שקיבלו עמלות גבוהות בהרבה מהמקובל בשוק, וכך חלק ניכר מהכספים שגויסו הלך לתשלום עמלות, ולא להשקעות אמיתיות. "כלל החברות בקבוצה נוהלו כמקשה אחת, הכספים הועברו מחשבונות הנאמנות לחשבונות החברות ומשם נמוגו" מדווחים הנאמנים. לדבריהם, "כפי שנמסר ע"י הנאמן עו"ד יאיר שליו, כלל חשבונות הנאמנות (כמעט) ריקים".
מוקד ההתנהלות – חברת פרסונל אינווסט
כבר לפני למעלה מחודש התריע עו"ד וישנגרד, כי חברת 'פרסונל אינווסט' מהווה בורג מרכזי בהונאת פירמידה, וכי יש למנות לה נאמן, ולהכניסה להליך של חדלות פירעון ושיקום כלכלי. חרף בקשתו זו, ביהמ"ש לא ניאות להכריז על החברה כחדלת פירעון, אך הטיל עליה איסור דיספוזיציה, עד לקבלת תמונה מלאה מהנאמנים, שהייתה אמורה להימסר בעוד כשבועיים.
כיום, מספר ימים לאחר שמונו הנאמנים לקבוצה, מתבררת התמונה הקשה. לדברי הנאמנים: "חברת פרסונל אינווסט ... הייתה חברת האם של חברות ה'ייזום' (גיוס הכספים!), שהינה חלק ממארג החברות העצום, הנמצאת גם היא בבעלות בעלי השליטה ומחזיקה בכל בסיסי המידע הכוללים את ההסכמים ואת ה-DATA מול המלווים ואת התקשורת מולם. לא בכדי, התנגדו בעלי השליטה למתן הצו בעניינה וביקשו לשמר את המידע בידיהם ולא לחשוף אותו בפני בית המשפט ובעלי התפקיד" קובעים הנאמנים, ומוסיפים כי "ניתן לומר כי חברת פרסונל אינווסט היא גלגל השיניים המרכזי במכונה המשומנת שהציגה את המצגים למלווים ו/או לסוכני הביטוח ששיווקו את מוצרי ה'הלוואה'.  
לדבריהם, "לא ניתן לרדת לשורשי ההתנהלות ולהתחקות אחר המידע, בין היתר, אודות העברות הכספים [...] ללא מתן צו נגד פרסונל אינווסט". בקשת הנאמנים מאששת את תחזיתו הקודרת של עו"ד וישנגרד להונאת פירמידה. לדבריהם, אומדן נכסי הפרויקטים של הקבוצה נמוך מאוד בהשוואה להתחייבויות הענק אותן נטלה, ולפי ממצאיהם, אין ברשות הקבוצה נכסים משמעותיים שיכולים לשמש להחזרת חובותיה לנושים.   "למרבה הצער" קובעים הנאמנים, "לא ניתן "להתנחם" ב"פרויקטים" עתירי שווי בצד הנכסים. אומדן ראשוני של הפרויקטים של הקבוצה מניב, בהתאם לבדיקה ראשונית, יבול נכסי דל וביחס להתחייבויות העתק של הקבוצה - זעום!"
לאחר עצירת תשלומי הריבית למשקיעים, פנה אלון מורן, מבעלי קבוצת פרסונל, אל מאות המשקיעים בקבוצה בשני סרטוני וידיאו, בהם נטען כי החברה נקלעה לקשיים תזרימיים בשל המלחמה ועליית הריבית. במסגרת זו טען מורן כי השמועות על התמוטטות הקבוצה מצוצות מהאצבע, והזהיר את המשקיעים לבל יפנו בעניין לעורכי דין. לדברי עו"ד וישנגרד, בעקבות הפסקת תשלומי הריבית למשקיעים, הוגשו תביעות כספיות נגד מספר רב של חברות בפרויקט. בכל המקרים, לא טרחו החברות הנתבעות להגיש כתב הגנה, ואיש מטעמן לא התייצב למשפט. 
חלק מהתובעים פנו לעו"ד וישנגרד, אשר הגיש בשמם בקשה לבית המשפט המחוזי, שהובילה להחלטה, מלפני כשבוע, לפתיחת הליכים כנגד שש חברות מתוך השמונה ומינוי עו"ד לוי טילר ורו"ח פיליבה כנאמנים לנכסיהן. בימים הספורים מאז שמונו, מסרו הנאמנים כי קיימו פגישות רבות עם גורמים מרכזיים בקבוצה, עברו על אלפי מסמכים, והגיעו למסקנה כי מדובר בהיקפי פעילות עצומים של מאות מיליוני שקלים, שנוהלו תוך התנהלות בעייתית ביותר, העלולה להותיר מאות משקיעים בפני שוקת שבורה.  
לנאמנים הגיע, לדבריהם, מידע כי מספר נושים פועלים להגשת בקשות נגד חברות בקבוצה, לבתי המשפט השונים, "עניין שעשוי ליצור סרבול רב ולהקשות על ניהול הליך חדלות הפירעון הנכון בהתייחס לכלל הקבוצה" דברי הנאמנים.   לדבריהם, "הנסיבות כפי שפורטו, מחייבות לנקוט בהליך חדלות פירעון מאוחד נגד הקבוצה כולה, זאת לטובת בירור התמונה המלאה הנוגעת לעסקי הקבוצה, חקירות, הבנת המארג בקבוצה, התחקות אחר הכספים, הנכסים, העברות הכספים בתוך הקבוצה וממנה החוצה".
בנוסף, ביקשו הנאמנים לפטור אותם מתשלום אגרת בית המשפט, המוערכת על ידם בלמעלה מ-100 אלף שקלים, וזאת לאור מספרן הרב של החברות ומצבן הכלכלי הקשה.  לדברי עו"ד וישנגרד, בית המשפט הפנה את בקשת הפטור לממונה על חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי במשרד האוצר, אשר לא צפוי להתנגד למהלך, ועל כן, כך מעריך עו"ד וישנגרד, בית המשפט עשוי להיעתר כבר בימים הקרובים לבקשתם של הנאמנים, ולהכליל את כלל החברות הפועלות בקבוצה תחת הליך של חדלות פירעון ושיקום כלכלי. עו"ד וישנגרד, הגיש בשמם של עשרות משקיעים, בקשה דחופה לעיכוב יציאה מהארץ נגד ראשי הקבוצה, מתוך חשש שינסו להימלט מישראל לחו"ל. מעט קודם לכן, הוגשה בקשה דומה על ידי הנאמנים, בקשה שלה נעתר בית המשפט.
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    הפקרות
    אבי 09/2024/24
    הגב לתגובה זו
    3 0
    היכן רואי החשבון ועורכי הדין של החברה איך לא התריעו בדקו ?
    סגור
  • 7.
    כבד אווז
    יהודי 09/2024/24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הכבד אווז קשה אבל הריבית מושכת ויש ריבית שנושכת עובדים על האנשים המסכנים שכול חייהם עבדו חסכו בכו שאין להם כסף לתרופות אבל השקיעו והיום הם שקעו בבוץ המר
    סגור
  • 6.
    עורכי דין
    יורם 09/2024/24
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אנשים מסריחים מכסף תשקיעו בצדקה ועזרה לחלשים. מה שגנבתם נגנב בחזרה
    סגור
  • 5.
    עונש חמור לתת
    צדק צדק תרדוף 09/2024/24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לשנים ארוכות בכלא למען יראו וייראו
    סגור
  • 4.
    יש להנהיג עונש מוות על עבירות כלכליות בהיקפים גדולים
    משה גלילי 09/2024/24
    הגב לתגובה זו
    6 1
    שנמשכו זמן ממושך ושפגעו במשקיעים חלשים או חסרי ניסיון. עונש מוות.
    סגור
  • 3.
    גם הספר ועם הבחירה הפך לעם גנב (ל"ת)
    חנית 09/2024/24
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • תמיד היה כזה... (ל"ת)
    אריה 09/2024/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    שחיתות ממוסדת
    סיימון בן דוד 09/2024/24
    הגב לתגובה זו
    4 0
    גנבים נמאסתם, גי להונות אזרחים שזה כול כספם ! 70 חברות מן ידורנו וכולם פרמידה אחת של נוכלות ! ...לכאורה .
    סגור
  • 1.
    מה עם אבי כץ וחנן שמש
    צדק 09/2024/24
    הגב לתגובה זו
    6 1
    מה עם אבי כץ וחנן שמש , מעניין למה אף אחד לא מזכיר אותם למרות שגנבו מאות מליוני דולרים מהמשקיעים . עשרות תביעות עומדות נגדם ובתי המשפט אימפוטנטים , ישראל גן עדן לגנבים
    סגור
  • הזוי
    ב. 09/2024/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא מעט בזכות מערכת המשפט הקרובה שלנו .
    סגור