השוק

ענקית הנדל"ן הישראלית קורסת: זה מה שהוביל להתפרקות

הנאמנים שמונו לחברה המתפרקת מתארים מערכת מתוחכמת של "מגייסים" ו"משווקים" שפעלו להבאת משקיעים לקבוצה, תוך קבלת עמלות גבוהות מהמקובל. יתרה מזאת, נטען כי בעלי השליטה, אלון מורן ואלישע אלישי להב, העבירו "עמלות נדיבות" לחברות נוספות שבבעלותם
מערכת ice | 
אילוסטרציה (צילום shutterstock)
רעידת אדמה מטלטלת את שוק הנדל"ן הישראלי עם התמוטטותה של קבוצת פרסונל, חברה מובילה בתחום ההתחדשות העירונית. הקבוצה, שגייסה מאות מיליוני שקלים ממשקיעים פרטיים, נקלעה למשבר חמור ואינה עומדת בהתחייבויותיה. נאמנים שמונו לחברה חשפו תמונה מדאיגה של "אירוע רב נפגעים" הכולל "התנהלות בעייתית בלשון המעטה" של החברות ומנהליהן, עם השלכות פוטנציאליות על מאות משקיעים.
במרכז הסערה עומד המודל העסקי הייחודי של פרסונל, המורכב משתי זרועות: חברת הביצוע "איתנים 148" וזרוע פיננסית בשם "פרסונל אינווסט". המודל הזה, שנועד לצמצם את התלות במימון בנקאי, התגלה כחרב פיפיות. חקירה ראשונית של הנאמנים חשפה מארג מסובך של כ-70 חברות, עם חשבונות בנק רבים וזרימת כספים מורכבת. הממצאים מצביעים על כך שמאות מיליוני שקלים שגויסו ממשקיעים "נמוגו", משאירים את חשבונות החברה ריקים כמעט לחלוטין.

על פי כלכליסט, הנאמנים מתארים מערכת מתוחכמת של "מגייסים" ו"משווקים" שפעלו להבאת משקיעים לקבוצה, תוך קבלת עמלות גבוהות מהמקובל. יתרה מזאת, נטען כי בעלי השליטה, אלון מורן ואלישע אלישי להב, העבירו "עמלות נדיבות" לחברות נוספות שבבעלותם. חברת פרסונל אינווסט מתוארת כ"גלגל השיניים המרכזי" במכונה שהציגה מצגים למלווים ולסוכני ביטוח ששיווקו את מוצרי ה"הלוואה".
בתגובה למשבר, רשות ניירות ערך הגישה תביעה נגד חברות הקבוצה, מבקשת למנוע המשך גיוס משקיעים. הרשות טוענת כי בין השנים 2018-2024, גייסו החברות כ-400 מיליון שקל תוך הפרת דיני ניירות ערך. מנגד, פרסונל טוענת לפעילות חוקית ומייחסת את הקשיים לעיכובים בענף הבנייה בעקבות המלחמה, שיצרו קושי זמני בתזרים המזומנים.
המשבר בקבוצת פרסונל מדגיש את הסיכונים הטמונים במודלים עסקיים מורכבים בענף הנדל"ן ואת הצורך בפיקוח הדוק יותר על גיוסי הון ממשקיעים פרטיים. עם התפתחות החקירה והליכי המשפט, נותר לראות כיצד ישפיע משבר זה על שוק הנדל"ן הישראלי בכללותו ועל אמון המשקיעים בפרט. ברור כי תוצאות המשבר יהדהדו עוד זמן רב בענף ועשויות להוביל לשינויים רגולטוריים משמעותיים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה