תיירות

המשבר בענף התעופה מחריף: מה גורם למחירים להמשיך לעלות?

לא רק בישראל: לאורך השנה האחרונה ברחבי העולם טיסות הפכו ממוצר עם מחיר נגיש למותרות כשהן מתהדרות במחירים מופקעים שרק הולכים ועולים. מה גרם לסופו של עידן הטיסות הזולות והאם הוא ישוב בעתיד הקרוב? | כל הפרטים 
מערכת ice | 
מחירי טיסות (צילום shutterstock)
העלייה הדרמטית במחירי הטיסות בשנה האחרונה הפכה את החופשה בחו”ל למותרות עבור רבים. לצד צמצום טיסות הלואו-קוסט וההתייקרות המשמעותית ביעדים ארוכי טווח, עומדת סיבה מרכזית נוספת: מחסור עולמי חמור במטוסים. לפי נתוני ארגון התעופה הבינלאומי יאט”א (IATA), בשנת 2024 סופקו רק 1,254 מטוסים — ירידה של כ־30% לעומת התחזיות המוקדמות.
בנוסף, היקף ההזמנות הלא ממומשות הגיע ל־17 אלף מטוסים, ולפי הקצב הנוכחי יידרשו 14 שנים להשלמתם. בשל המחסור, חברות תעופה רבות נאלצות להשתמש במטוסים ישנים יותר ולהתמקד בקווים רווחיים בלבד, מה שמוביל לצמצום טיסות ועליית מחירים לצרכנים.
שתי יצרניות המטוסים הגדולות — בואינג ואיירבוס — סובלות מקשיים חמורים. בואינג מתמודדת עם עיכובים בייצור דגמי 737 ו־787, בעקבות בעיות רגולטוריות. איירבוס, למרות הובלה בקצב הייצור, נאבקת במחסור במנועים, שגרם לקרקוע כ־700 מטוסים בקיץ. המחסור פוגע גם בנתיבי הטיסה לישראל. חברות זרות מצמצמות את פעילותן ומעבירות מטוסים ליעדים יציבים יותר.
וירג’ין אטלנטיק דחתה את חידוש הקו לתל אביב בנובמבר בשל עיכובים באספקת חלקי חילוף, ואייר בלטיק הודיעה כי תשעה 19 קווים בקיץ. מנגד, חברות תעופה ישראליות כמו אל על וישראייר הרוויחו מהתחרות המופחתת: אל על סיימה את הרבעון השלישי של 2024 עם רווח נקי של 187 מיליון דולר — פי 3.6 מהרווח בתקופה המקבילה אשתקד — בעוד ישראייר דיווחה על עלייה של 50% ברווח הנקי.
עם זאת, גם החברות הישראליות מושפעות מהמצב. אל על מתמודדת עם מחסור במושבים, ופרמיות הביטוח על מטוסים זינקו במהלך המלחמה האחרונה מ־300 אלף דולר ל־500 אלף דולר. בנוסף, עלייה בביקוש לטייסים וקברניטים גורמת לזינוק בשכרם, שמהווה חלק משמעותי מהוצאות התפעול.
למרות כל הקשיים, תעשיית התעופה העולמית מציגה רווחים גבוהים, הודות להתייעלות שנכפתה עליה בעקבות משבר הקורונה. חברות מובילות כמו יונייטד ודלתא רשמו צמיחה ניכרת בשנת 2024, בעוד אחרות, כמו אמריקן איירליינס, נאבקות בשולי רווח נמוכים יותר בשל עלויות כוח אדם גבוהות ותמהיל שווקים פחות רווחי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה