משפט

אם הילד נפצע, אפשר לקבל פיצויים? המדריך המלא לחופש הגדול

הורים יקרים, הסירו דאגה מלבכם. ילדיכם מגיל 3-18 מבוטחים בביטוח תאונות אישיות תלמידים וזאת לאורך כל השנה ולאורך כל שעות היממה ללא קשר לאשם ו/או למיקום על פני הגלובוס בו התרחשה התאונה. עו"ד עומרי אייליג ממשרד אייליג דולינגר ושות' המתמחה בתביעות נזקי גוף, מסביר ניתן לקבל את הפיצויים

עו"ד עומרי אייליג | 
בית ספר (צילום shutterstock)
הורים רבים אינם מודעים לכך שפוליסת ביטוח תאונות אישיות תלמידים, אותה פוליסה שלא מקדישים לה תשומת לב רבה בעת פתיחת שנת הלימודים, מכסה תאונות תלמידים וילדי גן, גם מחוץ לשעות הלימודים, במהלך החופשות ואפילו אם התאונה מתרחשת בחו"ל באמצע הטיול המשפחתי. הכל בזכות 69 השקלים ששילמתם לביה"ס עבור רכישת פוליסה זו. 
ניתן לקבל פיצוי גם אם לתאונה אין כל קשר לפעילות הלימודית אך יש יוצאים מן הכלל:  הפוליסה אינה מכסה פגיעות כתוצאה מתאונת דרכים, כתוצאה מפעולת איבה או במהלך עבודת התלמיד בחופש הגדול,  גם אם יש קשר לפעילות המוסד החינוכי שהתלמיד לומד בו ובין אם לאו.
 
ישנה תקרת פיצוי שעומדת בימים אלה על 3,760 שקל לכל אחוז נכות הנושאים ריבית והצמדה והפיצוי מחושב לפי שיעור הנכות שנגרמה כתוצאה מהתאונה (376,000 שקל עבור 100% נכות). בנוסף ניתן פיצוי על ימי אישפוז, ימי העדרות מבית הספר, הוצאות רפואיות, פיצוי בגין אובדן עבודה להורה, וכן ישנם כיסויים נוספים כגון פציעה של הורה בטיול בית ספרי וכן טיפולי שיניים אשר טומנים נכות בגינם. את התביעה ניתן להגיש עד גיל 21, גם אם התאונה עצמה אירעה שנים רבות קודם לכן. 
הרקע הוא כי רשויות החינוך במדינה מחויבות לפי חוק חינוך חובה משנת  1994 וכן חוק ביטוח תאונות אישיות לתלמידים משנת 2016, לבטח את התלמידים בביטוח תאונות אישיות לתלמידים. כלומר ילדים מגיל 3 עד 18 מבוטחים בביטוח "תאונות תלמידים" המבטחים את הילדים 24/7 ביממה ואפילו אם התאונה ארעה בחו"ל או בבית. ישנן דוגמאות רבות למתן פצויים עבור תביעות שהוגשו כנגד פוליסת ביטוח תאונות אישיות תלמידים.  ילד שנכווה ממיכל מים רותחים, נפל  בגן שעשועים, שבר רגל במשחק כדורגל עם חבריו, נפצע בתאונה בפארק הרפתקאות בחו"ל ועוד.
לצורך קבלת הפיצוי אין צורך  להוכיח רשלנות ואין כל אחריות לנפגע בין אם הוא אשם בתאונה ובין אם לא אשם בתאונה. כלומר,  גם במקרה שאין גורם שאחראי לתאונה כמו לדוגמא ילד שנפל מהמיטה ושבר את המרפק – עדיין הוא מבוטח בפוליסה וזכאי לפיצוי ‘ כמובן בהתאם לתנאי הפוליסה. 

עו"ד עומרי אייליג (צילום: באדיבות המצולם)
הפיצוי ניתן רק כאשר לילד שנפגע נותרה נכות לצמיתות, קרי לכל החיים. לצורך מימוש הפיצוי הילד יבדק ע"י מומחה רפואי מטעם חברת הביטוח וכל נכות מעל 5% תזכה בפיצוי לפי שיעור הנכות שתקבע. המדובר בנכות פיזית כמו שבר, פגיעה עצבית וכיו"ב אך גם עבור פגיעה נפשית כמו פוסט טראומה שפרצה או פגיעה קוגניטיבית כתוצאה מהתאונה.  יש לשים לב כי נכות אסתטית אינה מכוסה תחת הפוליסה אך כאשר ניתן לטעון כי הצלקת אינה אסטתית בלבד אלא גם תפקודית (בעלת השפעות תפקודיות כגון  מגבלה, גירוד ואי נוחות) ניתן לפצות בגין הרכיב התפקודי.  
מימוש פוליסת תאונות אישיות תלמידים, אינה מונעת מהוריו של הניזוק להגיש תביעה נוספת בגין נזקי גוף או נפש, במידה והפגיעה נגרמה עקב רשלנות של גורם נוסף ואו כתוצאה מפעולות של מעוול כזה או אחר ואינה מקוזזת מסך הפיצוי. לדוגמא: הילד רץ במדרכה ונפל בגלל בלטות רופפות או מפגע כלשהו ואז ניתן להגיש תביעה נגד העירייה /הרשות המקומית (האחראית על המקרקעין) שהתרשלה בשמירה על שטחיה הציבוריים. כנ"ל אם הילד למשל התנדנד בנדנדה בגן השעשועים  והנדנדה התנתקה.
זה נכון גם לפגיעה בפארק שעשועים בארץ או בחו"ל או חס וחלילה בטביעה בבריכה במלון "הכל כלול" אם המציל התרשל, לא היה מציל או מתקן בפארק היה תקול. במקרים האלו על התובע להוכיח כי הנזק גוף נגרם עקב רשלנותו של אותו גורם. כבכל תביעת נזיקין יבדוק בית המשפט שידון בתביעה את נסיבות העניין. בית המשפט יבחן האם אותו גורם עמד בחובת הזהירות המוטלת עליו ואם ניתן היה למנוע את התאונה.
חשוב לציין כי הפוליסה 'תופסת' מחוץ לשעות וימי הלימודים אך גם מכסה כמובן תאונות שמתרחשות במוסד חינוכי או בפעילות שיזם המוסד החינוכי מחוץ לכותלי ביה"ס כמו טיול שנתי, יציאה למוזיאון וכו'. בתי המשפט פסקו פעמים רבות שאם התאונה מתרחשת במהלך יום לימודים ומתרחשת רחוק ממוסד הלימודים כמו בטיול או בפעילות חברתית, כך תגדל חובת הפיקוח המוטלת על המוסד החינוכי.
בית המשפט קבע כי מידת הפיקוח הדרושה משתנה ממקרה למקרה ותלויה בגורמים שונים, כגון: גיל הילדים, תנאי השטח, אופי הפעילות בה הם עוסקים והסיכון הנובע ממנה. עוד קבע בית המשפט כי כאשר מדובר בפעילות מסוכנת מהרגיל, חובה על המורה לנקוט מבעוד מועד באמצעים סבירים למניעת נזק צפוי.
כדי להגיש תביעה חשוב להצטייד מראש בתיעוד של התאונה, אם היה כזה וכאשר הדבר מתאפשר יש לדאוג לצילום מקום האירוע ולאסוף שמות עדים לארוע. יש לקבל טיפול רפואי כאשר חשוב לפרט בפני המטפל: רופא/אחות/איש כוחות ההצלה, את נסיבות התאונה מיד לאחר קרות התאונה. 
בשלב הבא יש לבקש מהמוסד החינוכי את כל פרטי הפוליסה והחברה המבטחת, להגיש דו"ח התאונה ואישור על ימי המחלה או ימי אישפוז עבור הנפגע. יש לדאוג לקבלת טיפול רפואי מקיף ולשים לב לכל שינוי שחל מבחינה פיזית ונפשית אצל הילד שנפגע בתאונה. מומלץ כמובן למסור את כל החומרים לעו"ד לנזקי גוף ובעל ניסיון בטיפול בתביעות כאלה, כדי לקבל את הפיצוי המקסימלי.
הכותב עו"ד עומרי אייליג שותף מייסד במשרד אייליג דולינגר ושות' שעוסק בתחומי הנזיקין 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה