צילום: באדיבות BetterCare

רווחה: BetterCare – אפליקציה לשיפור איכות הטיפול בבתי אבות ומרכזים סיעודיים

נעמי שלום רובינשטיין (50), מנכ"לית ומייסדת חברת BetterCare

"בזכות האפליקציה איכות הטיפול השתנתה פלאים. הבאנו בשורה"
מה הוביל להקמת חברת BetterCare, ומדוע בחרת להשתלב בתחום הסיעוד?
"ההיכרות שלי עם תחומי הבריאות והסיעוד היא רבת שנים. למדתי פיזיותרפיה וכשהשלמתי את התואר התחלתי לעבוד במחלקות סיעודיות. בהמשך, התפתחתי לעולמות הניהול והניהול הרפואי דרך תואר שני במנהל עסקים ולאחר מכן גם באמצעות הרחבה למינהל מערכות בריאות – מה שאפשר לי להסתכל על התמונה גם מנקודת מבט ניהולית.
נקודת ציון משמעותית עבורי בכל הנוגע לתחום הסיעודי, התרחשה במחצית השנייה של העשור שעבר. לאחר שנים של עבודה וניהול בתחומים אחרים, התבקשתי להוביל פרויקט לשיפור איכות הטיפול במחלקות הסיעודיות עבור חברה פרטית. פה בעצם נדרשתי לצלול לנבכי התחום וגיליתי שהוא עדיין סובל בדיוק מאותן בעיות שאפיינו אותו עוד בתחילת דרכי כפיזיותרפיסטית צעירה. קשה להאמין, אבל שנים ארוכות עברו ושום דבר לא השתנה – במקום להתקדם יחד עם שאר העולם הרפואי והעסקי, התחום הזה נשאר במקום.
צריך להבין: ניהול מרכזים סיעודיים הוא תחום מורכב, שסובל כבר עשורים רבים ממחסור חמור בכוח אדם, מחסור בתקציבים, צוותים לא מיומנים ותחלופה גבוהה בקרב הצוותים המטפלים. המשמעות היא שלכוח העבודה בשטח – המטפלים הסיעודיים – על אף הכוונות הטובות והרצון לעשות את עבודתם כהלכה, אין את הכלים המקצועיים שיאפשרו טיפול מקצועי ויעיל באוכלוסייה שכל כך זקוקה לו.
אחת הבעיות הבסיסיות טמונה בהעדר שפה אחידה, מה שבא לידי ביטוי גם בחוסר יכולת קריאה וכתיבה בעברית של המטפלים. כאשר מוסיפים לזה תחלופה גבוהה, עומס רב ועבודה במשמרות – התוצאה היא בעיה קשה בהעברת הידע הנוגע לכל מטופל ומטופלת, ובמסירת אינפורמציה תקינה ומסודרת בין המטפלים לבין צוות האחים והאחיות המנהלים את המחלקה. הבעיה הזו הובילה לכך שלא פותחו כלים ניהוליים וכלי בקרה לעבודת המטפלים, כשעיקר הניהול נעשה בעל פה כאשר מידע קריטי נופל בין הכיסאות. מי שסובל מזה הוא הקשיש הסיעודי הנמצא בתווך ואינו יכול לנהל את הטיפול שלו באופן עצמאי להתלונן או להתריע.
מכאן בעצם נוסדה חברתBetterCare  ונולדה היוזמה לפתח אפליקציה ייעודית שתכליתה לאפשר תקשורת רציפה של המידע הטיפולי לכל אנשי הצוות – ובכך לשפר את רמת הטיפול שניתן לקשישים הסיעודיים, ובו בזמן להרים את המחויבות והמוטיבציה של הצוותים המטפלים".

האפליקציה של חברת BetterCare (צילום באדיבות Bettercare)
ספרי על האפליקציה שפיתחתם.
"מדובר בסטארט-אפ שמייצר שינוי אמיתי בתחום הניהול של המטפלים הסיעודיים. בנינו אפליקציה פשוטה וידידותית לשימוש, אשר דרכה מקבלים המטפלים את כל המידע הנדרש על כל מטופל ומטופלת. המערכת מאפשרת התרעה על גורמי סיכון, כמו התחלה של התפתחות פצע לחץ, והיא מתריעה בפני הצוותים המנהלים במקרים של עצירות כרונית או כאשר לא בוצעו המשימות הנדרשות במסגרת התהליך הטיפולי.
את מחסום השפה נטרלנו באמצעות שימוש באייקונים ואלמנטים ויזואליים. באופן הזה הצוותים יכולים כעת לתקשר ביניהם, למלא באופן באופן מסודר את הדיווח הרציף, והכי חשוב – להעניק טיפול מותאם אישית, מדויק ומיטבי, בלי לשכוח, לא לדעת או לפספס היבטים משמעותיים עקב עומס וחוסר הבנה. בהקשר הזה ראוי עוד להוסיף שחברת BetterCare זכתה בסוף שנת 2018 במכרז אתגר של משרד הבריאות למציאת פתרונות דיגיטליים לשיפור איכות הטיפול במוסדות סיעודיים – מה שהוביל לפיילוט ממומן בידי המשרד לשימוש במערכת על אוכלוסיה של כ-200 קשישים סיעודיים במוסד גדול במרכז הארץ. הפיילוט שהסתיים בחודש מאי השנה, עמד בהצלחה רבה בכל המדדים והמחיש כיצד הטכנולוגיה מייצרת פלטפורמה לשינוי המצב הקיים בצורה משמעותית ביותר".
איזה אימפקט מייצרת האפליקציה?
"האפקט הוא עצום. בראש ובראשונה בכל מה שקשור באחריות אישית של כל מטפל על העבודה שהוא עושה. באמצעות האפליקציה יש לו כעת את המידע הנחוץ בשפה שלו, וקל ופשוט לדעת מי עשה מה. כלל המידע מועבר בזמן אמת לאחים והאחיות האחראים המנהלים את המחלקה והם מקבלים התראות כאשר יש בעיות בטיפול או צורך במענה דחוף 
אפשר לומר שנתנו פה מענה לבעיות עמוקות שלא קיבלו תשומת לב ובטח שלא פתרון מקיף. בזכות האפליקציה איכות הטיפול והתיעוד השתפרו פלאים, הבאנו בשורה לתחום. הצוות אוהב לעבוד עם המערכת, כשכל המידע זמין למטפלים כמו גם לאחים והאחיות בלחיצת כפתור. כך אגב, גם הרבה מאוד עבודה ידנית נחסכת על ידי התהליך הדיגיטלי. ברמת הטיפול האישי עשינו מהפכה כמעט בכל היבט. רמת הסיפוק בעבודה בקרב המטפלים, האחים והאחיות גדלה, המידע החיוני נגיש וברור, ורמת התקשורת החדשה והתיעוד מאפשרים טיפול ברף אחר".
איזו משמעות יש מבחינתך למקום עבודה שמציע עשייה עם ערך מוסף?
"כמי שעבדה במגוון תחומים לאורך הקריירה, הבנתי עם השנים שאני צריכה לפעול בעולם הרפואי – במקום בו אפשר להביא שינוי משמעותי לחיים של אנשים. תחום הגריאטריה בכלל והסיעוד הגריאטרי בפרט, סובל מהרבה מאוד בעיות, ושם יש הרבה מה לעשות ולהשפיע. אני Problem Solver בנשמה, ומבקשת לא רק להציף ליקויים אלא גם לייצר פתרון. שיפור איכות הטיפול ואיכות החיים של קשישים סיעודיים הוא מענה שבהחלט ראוי להקדיש לו את הזמן, את העשייה ואת היכולות שלי".
בטר קר (BetterCare), היא חברה ישראלית שנוסדה בשנת 2017 על ידי נעמי שלום רובינשטיין, מתוך מטרה לשפר את איכות החיים ואיכות הטיפול בקשישים סיעודיים. החברה מתמקדת בפתרונות דיגיטליים לניהול מטפלים סיעודיים בסביבה המוסדית והביתית.

כתבות נוספות: